Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Dacia este lăudată de FT

Ziarul de Vrancea
23 aug 2013 494 vizualizări
Cotidianul financiar consideră că Dacia este în fruntea asaltului maşinilor ieftine în Europa

Dacia, marca auto cu cea mai bună creştere în Europa, sfidează criza severă de pe continent, atrage clienţi de la companii mai cunoscute şi se laudă cu o marjă de profit caracteristică producătorilor de maşini de lux, ilustrand shimbarea de padarigmă la nivelul industriei, potrivit unei analize FT. Parte a grupului Renault, Dacia a reuşit să se impună în Europa de Vest deşi autoturismele sale nu au fost proiectate, în primă fază, pentru pieţele dezvoltate. Combinaţia dintre designul low-cost, dotările simple, fără "mofturi", destinate clienţilor est-europeni, şi tendinţa consumatorilor din Europa de Vest de a strange cureaua au transformat Dacia în cea mai de succes marcă de pe continent după creşterea vanzărilor, cel mai bun exemplu de produs destinat pieţelor sărace care ajunge să înflorească în Europa, notează Financial Times (FT). Greii industriei auto europene au avertizat că eliminarea barierelor comerciale pentru pieţele emergente va pune în pericol profiturile şi locurile de muncă din ţările dezvoltate. Însă aceleaşi companii repatriază acum pe pieţele de origine din Vest strategiile dezvoltate în statele emergente, în încercarea de a reveni pe creştere. Industria auto traversează o perioadă de tranziţie către un model mai eficient, caracterizat de scăderea numărului de platforme utilizate şi globalizarea ofertei. Companiile încearcă să simplifice procesele de producţie şi să reducă costurile de dezvoltare, care pot ajunge în prezent pa 1 miliard de dolari pentru un model. Strategiile tradiţionale, de a introduce pe pieţele emergente automobile care au avut succers în Vest, au fost inversate, iar mulţi producători au constatat că maşinile mai ieftine, mai mici sau mai adaptabile se comportă la fel de bine în statele dezvoltate. Aproximativ 18% din vanzările auto din Europa reprezintă automobile low-cost, faţă de 13% în 2002, potrivit datelor AlixPartners, citate de FT. Astfel de autoturisme se bucură şi de o promovare eficientă, principala caracteristică pe care se pune accent fiind un concept simplu - raportul cost-valoare, notează publicaţia. "Variantele de culoare la exterior sunt limitate la numai 5 nuanţe, panourile pentru uşi sunt identice la mai multe modele, iar parbrizele Dacia sunt construite la un unghi mai abrupt, pentru a reduce cotul de producţie şi instalare", scrie Financial Times. Datorită simplităţii designului şi procesului de producţie, Dacia a adus pe piaţa britanică SUV-ul Duster la un preţ pornind de la 9.000 de lire, cu aproximativ 4.000 de lire mai puţin faţă de cel mai ieftin model concurent de la o marcă bine cunoscută. "Este cel mai bun exemplu de maşină dezvoltată pentru pieţele emergente care a fost introdusă în ţări dezvoltate şi a înregistrat un succes real. Au fost cu mult înaintea oricărui alt producător auto", comentează pentru FT profesorul Jan-Benedict Steenkamp, autorul Brand Breakout, un studiu despre produse destinate pieţelor emergente care concurează cu succes la nivel global. Datorită Dacia, Renault a reuşit să reziste mai bine la criză decat piaţa vest-europeană în ansamblu. Marca romanească a reprezentat 24% din vanările grupului în Europa în prima jumătate a acestui an. Fără popularitatea Dacia, vanzările Renault ar fi scăzut cu peste 10% în aceeaşi perioadă, scrie FT. Morgan Stanley estimează că Dacia a înregistrat anul trecut o marjă de profit operaţional de 9%, faţă de -2% pentru marca Renault.

Pensiile ar putea fi indexate cu 4% anul viitor

Scenariul de bază al bugetului pe 2014 include continuarea indexării pensiilor cu 4% şi creşterea fondului de salarii în sectorul public cu 3%, a declarat joi ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, la postul de televiziune Antena 3. „Avem o schiţă a bugetului pe 2014, un scenariu de bază, de lucru, care include continuarea indexării pensiilor cu 4% şi creşterea fondului de salarii total cu aproximativ rata inflaţiei, cu circa 3%. În interiorul acestei creşteri însă, majoritatea se duce pe plata hotărarilor judecătoreşti definitive. Cand s-au tăiat salariile cu 25%, mulţi bugetari au dat statul în judecată, au şi caştigat şi apoi s-a dat o ordonanţă în 2011 care a eşalonat plata acestor drepturi caştigate în instanţă, în 2012 - 5% din suma totală datorată, în 2013 - 10%, iar anul viitor - 25%, circa două miliarde de lei”, a spus Liviu Voinea. Ministrul delegat pentru buget s-a referit şi la condiţiile care fac posibilă reducerea la 12% a cotei unice de impozitare. „Fie creşte colectarea semnificativ, prin reorganizarea ANAF, fie găsim alte surse de venituri la buget, fie se taie din altă parte, ca să se acopere pierderea de venituri din astfel de măsuri de stimulare fiscală”, a afirmat Liviu Voinea.

Din septembrie, biletele de tren se scumpesc cu pană la 10%

Preţurile biletelor de tren vor creşte diferenţiat de la 1 septembrie, cu pană la 10%, măsura fiind aprobată prin ordin al conducerii Ministerului Transporturilor, luand în calcul evoluţia inflaţiei şi majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Călători, cu combustibili, energie sau piese. Pentru rutele scurte (parcurse de trenurile Regio), creşterea va fi operată prin rotunjirea tarifului la 50 bani sau la leu, prin majorări cu valori cuprinse între 10 bani şi 50 bani, în vreme ce pentru rutele lungi, la trenurile InterRegio (IR) scumpirea va fi de pană la 10%. În cazul trenurilor Regio, la clasa a II-a, preţul unui bilet pe ruta Bucureşti - Ploieşti (60 km), Timişoara - Arad (57 km) şi Satu Mare - Baia Mare (60 km) va creşte de la 7,3 lei la 7,5 lei, în vreme ce pe traseele Galaţi - Brăila (31 km) sau Bacău - Roman (44 km), tarifele vor urca de la 5,2 la 5,5 lei, respectiv de la 6,8 lei la 7 lei. La trenurile InterRegio, preţul plătit pentru un bilet la clasa a II-a va fi majorat pe rutele Bucureşti – Braşov (166 km) şi Bucureşti - Constanţa (225 km) de la 47 lei la 50,5 lei, respectiv de la 58,2 lei la 62 lei. Pentru un drum de la Bucureşti la Craiova (209 km), tariful va urca de la 58,2 lei la 62 lei, iar în cazul unei călătorii Bucureşti - Iaşi (405 km), un bilet va costa 94,5 lei, de la 85,7 lei în prezent, potrivit informaţiilor furnizate de CFR Călători. De la Bucureşti la Cluj Napoca (497 km), preţul unui bilet la clasa a II-a într-un tren InterRegio va creşte de la 85,7 lei la 94,5 lei, iar de la Bucureşti la Timişoara (533 km) un călător va plăti 105 lei în aceleaşi condiţii, de la 95,1 lei în prezent. Tot la clasa a II-a, tariful InterRegio pentru o călătorie de la Braşov la Sibiu (149 km) va urca de la 42,7 lei la 46 lei, iar un drum Iaşi - Suceava (137 km) va costa 41 lei, faţă de 38,1 lei în prezent. Preţurile în cazul trenurilor InterRegio menţionate anterior includ şi tariful de rezervare loc (3,3 lei în prezent, respectiv 4 lei după majorare). Facilităţile de călătorie acordate în prezent se vor aplica şi după majorare, precizează compania. "La schimbarea mersului de tren 2011-2012, în decembrie 2011 la introducerea noilor ranguri de tren, tarifele la tren Regio (fostul tren personal) au fost menţinute, iar pentru trenurile IR a fost calculat un tarif mediu între tariful de tren accelerat şi cel de tren rapid, după o metodologie şi principii aprobate de CA. (...) Ultima majorare de tarife din data de 14 august 2011 s-a reflectat în încasările anului 2012 cu un procent de creştere de 6%", se arată în referatul de aprobare a creşterii de tarife. Autorii documentului notează că inflaţia din perioada august 2011- iunie 2013 a fost de 8,3%.

Firma Plafar, scoasă din categoria companiilor de interes naţional

Compania Plafar, care a ieşit anul trecut din insolvenţă şi a pierdut şi propriul brand "Plafar", vandut de autorităţi în 2007 pentru 1 milion euro, nu va mai fi considerată companie naţională, avand în prezent doar un punct de lucru, şi nu se va mai ocupa decat de prelucrarea ceaiului şi a cafelei. Rămasă fără o reţea proprie de desfacere şi fără dreptul de comercializare a produselor proprii utilizand marca "Plafar", companiei îi va fi drastic restrans obiectul principal de activitate şi va fi tratată ca o simplă societate care nu mai desfaşoară activităţi de interes public naţional. Societatea Naţională Plafar a fost înfiinţată în 1999, avand ca obiect principal de activitate producţia, industrializarea şi comercializarea la intern şi la export a plantelor medicinale, aromatice, toxice şi stupefiante. La acel moment, compania avea un capital social de 2,02 milioane lei, opt sucursale şi acoperire teritorială la nivel naţional. În iunie 2007, statul a cedat însă brandul Plafar către reţeaua privată de farmacii Centrofarm, cu acţionariat străin, pentru 1 milion de euro, prin contract de cesiune, Societatea Naţională Plafar rămanand astfel fără dreptul de comercializare a produselor proprii cu utilizarea acestei mărci. Cu datorii de 5,1 milioane lei, Plafar a intrat în insolvenţă în 2009 la cererea acţionarului său majoritar, Ministerul Economiei, procedură din care a ieşit în luna iunie a anului trecut. Acum, la nivelul Guvernului a fost pregătit un act normativ prin care Plafar, care mai deţine un singur punct de lucru, la Cluj-Napoca, nu va mai fi considerată societate naţională şi îşi va restrange obiect principal de activitate la prelucrarea ceaiului şi a cafelei, restrangere de activitate deja introdusă în statutul societăţii. În document se arată că celelalte sucursale ale Plafar au fost desfiinţate, întrucat activele care le deserveau au fost vandute în timpul procedurii de insolvenţă, reuşindu-se astfel plata integrală a tuturor datoriilor societăţii.

Yahoo a bătut în premieră Google la trafic

Yahoo a atras în luna iulie mai mulţi vizitatori americani decat Google pentru prima dată din mai 2011, indicand că planurile de redresare au început să dea roade, transmite Bloomberg. Site-urile Yahoo au atras peste 196 milioane de vizitatori în luna iulie, cu 21% mai mulţi faţă de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor ComScore. Astfel, Yahoo a întrecut Google cu 4,3 milioane de vizitatori. Google, care operează cel mai popular motor de căutare din lume, a înregistrat 191,7 milioane de vizitatori din SUA în iulie, în creştere cu mai puţin de 1%. Datele nu includ serviciul Tumlr, cumpărat recent de Yahoo, şi nici numărul de utilizatori de pe platforme mobile, precum smartphone-uri şi tablete. Directorul general al Yahoo, Marissa Mayer, declara în luna iulie că creşterea numărului de utilizatori va conduce la îmbunătăţirea rezultatelor financiare ale companiei. Mayer a fost numită CEO la Yahoo în luna iulie a anului trecut, după ce a petrecut caţiva ani la Google. Veniturile Yahoo au scăzut în trimestrul al doilea cu 1%, la 1,07 miliarde de dolari, uşor sub estimările analiştilor. Acţiunile Yahoo au închis joi la New York în ucare cu 3,1%, în timp ce Google a crescut cu 1%.

O mare bursă din SUA a stat trei ore închisă din cauza unei erori

O eroare tehnică a condus la suspendarea tranzacţiilor pe piaţa Nasdaq de la New York pentru aproape trei ore în timpul şedinţei de ieri, fiind afectate peste 2.100 de acţiuni, printre care Apple sau Facebook. Incidentul s-a produs în urma apariţiei unor defecţiuni la conexiunea dintre NYSE Arca, divizie a New York Stock Exhcange, şi o subsidiară a Nasdaq Stock Market, a declarat pentru Bloomberg o sursă apropiată situaţiei. NYSE Arca procesează aproximativ 11% din rulajul tranzacţiilor cu acţiuni din SUA, iar pe Nasdaq sunt listate 2.155 de companii, inclusiv nume mari din industria IT. Nasdaq a reluat operaţiunile în condiţii normale în jurul orei locale 15:25, după ce a identificat şi rezolvat problema tehnică. Operatorul pieţei Nasdaq a suspendat de la tranzacţionare cele peste 2.000 de acţiuni pe 50 de pieţe de capital, a doua oară în această săptămană cand bursele din SUA sunt afectate de o erare tehnică. În timpul şedinţei de marţi, banca Goldman Sachs a inundat piaţa americană de opţiuni cu ordine, din cauza unei erori de programare, bulversand investitori şi traderii şi zdruncinand încrederea în infrastructura electronică de tranzacţionare. Preşedintele Barack Obama a fost informat joi de blocarea pieţei Nasdaq, iar preşedintele Comisiei pentru valori mobiliare (SEC), Mary Jo White, va convoca o şedinţă cu reprezentanţii operatorilor bursieri pentru a stabili un plan pentru consolidarea sistemelor de tranzacţionare.

Brazilia a cheltuit 60 miliarde de dolari ca să apere moneda

Banca centrală a Braziliei a anunţat joi seară că va injecta în piaţă cel puţin 60 miliarde de dolari pană la sfarşitul acestui an, pentru a tempera deprecierea realului, care a atins recent cel mai scăzut nivel din 2008, potrivit Wall Street Journal. Intervenţia presupune injecţii de 3 miliarde de dolari pe lună prin împrumuturi şi contracte swap. Licitaţiile vor începe de vineri şi vor avea loc pană la 31 decembrie. Anunţul băncii centrale subliniază impactul politic al volatilităţii realului şi inflaţiei ridicate, în contextul alegerilor prezidenţiale de anul viitor. Preşedintele Dilma Rouseff s-a întalnit miercuri seară la palatul prezidenţial cu guvernatorul băncii centrale şi cu ministrul finanţelor. Măsurile anunţate joi de banca centrală a Braziliei ilustrează o nouă perioadă dificilă pentru economiile emergente, după ce Rezerva Federală a SUA a anunţat că ar putea începe din acest an să reducă programul de relaxare cantitativă, ceea ce va conduce la restrangerea lichidităţii în dolari şi creşterea dobanzilor. Realul s-a depreciat cu 9,1% faţă de dolar doar în ultima lună, cea mai abruptă scădere în randul monedelor de referinţă.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.