Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Privatizarea CFR Marfă va deraia?

Ziarul de Vrancea
17 iun 2013 721 vizualizări
OmniTRAX a contestat procedura de privatizare a CFR Marfă şi cere reluarea procesului u responsabil de vanzarea operatorului de transport este ministrul Relu Fenechiu

OmniTRAX, ieşită din cursa pentru CFR Marfă, a contestat procesul de privatizare şi cere reluarea procedurii cu participarea companiei americane, precizand că are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfă. "OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată pană la data de 5 iunie şi finalizată cu o înştiinţare emisă de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare. Această înştiinţare este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămană pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil. Printre altele, OmniTRAX a solicitat accesul la situaţii contabile precise, pe care CFR Marfă SA are obligaţia să le întocmească lunar sau anual, cum ar fi: bilanţuri, balanţe sintetice şi analitice, fişe contabile ale unor conturi, semnate de reprezentanţii societăţii, situaţii uzuale în procedurile de audit. Deşi aceste informaţii nu sunt confidenţiale şi trebuiau puse la dispoziţia participanţilor, OmniTRAX nu a avut acces la ele", se arată într-un comunicat al operatorului american. OmniTRAX arată că în aceste condiţii era imposibil pentru orice investitor de bună credinţă să depună pană la data de 5 iunie, conform cerinţelor procedurii de privatizare, atat o ofertă neangajantă reală, adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă, cat şi comentariile privind contractul de vanzare-cumpărare, alături de un plan de restructurare pe cinci ani, "care să transforme o companie de stat plină de datorii şi ineficientă într-o companie feroviară profitabilă care să aducă beneficii economiei şi cetăţenilor Romaniei". Ministerul Transporturilor, ce este condus de ieşeanul Relu Fenechiu, a anunţat la 6 iunie că privatizarea CFR Marfă va continua doar cu Grup Feroviar Roman şi asocierea romano-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz, în condiţiile în care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă. Compania precizează că are nevoie de o mai bună întelegere a situaţiei reale a CFR Marfă, astfel încat să găsească metodele prin care să poată oferi cea mai bună propunere de optimizare a companiei. "La solicitarea repetată a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informaţiilor şi pentru formularea ofertei, compania avand şi confirmarea oficială a Fondului Monetar Internaţional că nu poate interveni in modificarea calendarului privatizării şi orice decizie de acest fel depinde de ministerul de resort, ministerul a refuzat, invocand angajamentul faţă de FMI. Astfel, OmniTRAX solicită suspendarea procesului de privatizare pană la rezolvarea contestaţiei sale, admiterea contestaţiei prin anularea deciziei de decădere a OmniTRAX din procesul de privatizare şi obligarea autorităţii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX", se arată în comunicat. Compania menţionează că este în continuare interesată să participe la procesul de privatizare a CFR Marfă. Vanzarea operatorului de transport este contestată şi de Federaţia Mecanicilor de Locomotivă, care a organizat un protest în faţa Ministerului Transporturilor.

Vanzările de autovehicule noi au scăzut cu 18,6%

piaţa auto este susţinută în continuare de achiziţiile realizate de către companii

Vanzările de autovehicule noi au scăzut cu 18,6% în primele cinci luni, la 28.059 unităţi, iar segmentul autoturismelor a înregistrat livrări mai mici cu 19,8%, la 23.245 unităţi, potrivit datelor anunţate luni de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Vanzările sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de către companii (85% din total în luna mai), cele către persoanele fizice continuand să scadă pană la un minim de doar 15% din total. Comparativ, în mai 2012, lună în care Programul Rabla funcţiona deja în mod efectiv, acest raport era de 49% persoane fizice şi 51% persoane juridice. "Continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 86.000 unităţi la autoturisme şi 18.400 la vehicule comerciale, au o creştere de 42%, respectiv 10% faţă de 2012. Din aceste cifre rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism A vehicul comercial) nou vandut în Romania au fost aduse alte 3,7 rulate, raport totuţi în scădere faţă luna anterioară, cand acesta era de 4/1", se arată într-un comunicat al APIA. Asociaţia notează că şi pe plan european au fost scăderi, principalele ţări înregistrand diminuări importante (Franţa -11,9%, Italia -11,2%, Germania -8,8%). La autoturisme, topul pe mărci în primele cinci luni este format din Dacia (6.638 unităţi vandute - 28,6% din total), urmată de Volkswagen (2.747 unităţi/ 11,8%), Skoda (1.917 unităţi/ 8,2%), Renault (1.355 unităţi/ 5,8%), Ford (1.266 unităţi/ 5,4%) şi Hyundai (1.204 unităţi/ 5,2%). Pe modele, Dacia Logan rămane pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. "În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCVA minibuse), observăm o scădere ceva mai mică a pieţei (-8,2%), dar şi faptul că primele două mărci (Dacia şi Ford) reprezintă împreună aproape 35% din piaţă", se spune în comunicat. Producţia a înregistrat în luna mai o creştere de 5,8% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca la cinci luni să înregistreze un avans de 32,8% faţă de 2012, la 188.705 unităţi, cifră datorată în exclusivitate autoturismelor. Volumele cele mai mari au fost înregistrate de Dacia Duster (55.195 unităţi), urmată de Dacia Sandero (51.948 unităţi), Dacia Logan (45.059 unităţi) şi Ford B-Max (36.494 unităţi). Exporturile au avansat cu 22,5% în primele cinci luni, la 158.770 unităţi. Cel mai exportat model în luna mai a fost Dacia Sandero (13.177 unităţi), urmat de Duster (10.251 unităţi) şi B-Max (6.802 unităţi). Pe ansamblul celor cinci luni, pe primul loc este Duster (54.859), urmat de Sandero (49.564) şi Ford B-Max (36.309). "Avand în vedere faptul că impactul Programului Rabla asupra pieţei se va resimţi, sperăm, abia în a doua parte a lunii iunie, cand tichetele valorice vor ajunge în posesia cetăţenilor, o eventuală revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza volumelor înregistrate în lunile iulie-august", se mai arată în comunicat.

O treime din agenţia online Vola.ro este de vanzare

Proprietarii agenţiei online de turism Vola.ro vor să vandă 30% din acţiunile grupului care deţine firma din Romania şi care activează şi pe pieţele din Polonia, Ucraina şi Vietnam, a declarat Daniel Truică, managing partner Vola.ro, care evaluează grupul la 27-30 milioane euro. "Noi mai avem un business similar în Polonia, unul în Ucraina şi altul în Vietnam. Cam trei sferturi din volumul activităţii grupului este în Polonia. Ucraina se va apropia de 1,5 milioane de euro în acest an, iar activitatea din Vietnam este chiar la început. Eu nu am acţiuni la societăţile din Polonia, Ucraina sau Vietnam, însă avem o înţelegere că la momentul vanzării o să am participaţie de 25% în tot grupul, pentru că intenţionăm să vindem tot grupul, nu doar afacerea din Romania", a spus Truică. Daniel Truică deţine 33,3% din Vola.ro, firma înregistrată în Romania, cu afaceri de aproape 21 de milioane de euro anul trecut. Restul de 66,6% este în posesia unui fond de investiţii polonez înregistrat în Cipru. "Am vrea să vindem, dar o participaţie minoritară. Am vrea să mai rămanem în acest business, pentru că nu şi-a atins încă potenţialul. Vrem să vindem sub 50%, undeva între 20-30%", a spus Truică. El evaluează în prezent grupul la 27-30 de milioane de euro.  Cu banii obţinuţi ar fi accelerate investiţiile în platforma tehnologică şi s-ar finanţa expansiunea în alte ţări, potrivit directorului Vola.ro. Agenţia estimează pentru acest an afaceri în creştere cu 30%, pană la 26-27 milioane de euro. "Este o creştere mai mică faţă de alţi ani, dar acum avem o cotă de piaţă suficient de mare încat creşterea nu mai este atat de mare. Creşterea se bazează în primul rand pe investiţiile pe care le facem în platforma tehnologică", a explicat Truică. El spune că agenţiile concurente sunt esky şi Paravion şi că nu se simte concurat de segmentele de vanzări online din agenţiile tradiţionale. "Este o regulă în tot ce priveşte comerţul electronic să porneşti direct online. Agenţiile tradiţionale, dacă îşi dezvoltă divizie de online, pentru ei, momentan, nu înseamnă nimic, şi atunci au tendinţa să o subfinanţeze. Plus că nu există know-how în interiorul agenţiei de a vinde online, pentru că este o vanzare fundamental diferită", a adăugat directorul agenţiei online. El spune că biletele de avion reprezintă 80% din cifra de afaceri a agenţiei, iar companiile aeriene cu care lucrează cel mai mult sunt Wizz Air, Tarom şi Blue Air. Jumătate din vanzări de bilete de avion sunt low-cost.

Investiţiile străine directe au scăzut dramatic

Investiţiile străine directe au totalizat în primele patru luni 322 milioane de euro, în scădere cu aproape 35% faţă de perioada similară a anului trecut, cand a fost raportat un nivel de 494 milioane de euro, a anunţat luni Banca Naţională a Romaniei (BNR). Creditele intragrup au însumat în perioada analizată 191 milioane euro, iar participaţiile la capital consolidate cu pierderea netă estimată 131 milioane euro, potrivit unui comunicat al BNR. În luna aprilie s-a întregistrat cel mai ridicat nivel al fluxului de capital străin atras de Romania de la începutul anului, respectiv 111 milioane de euro. Faţă de martie, cand investiţiile străine directe au fost de doar 48 de milioane de euro (minimul acestui an), în aprilie a fost consemnat un avans de 2,3 ori. În februarie, investiţiile au totalizat 60 de milioane de euro, iar în ianuarie 103 milioane de euro. În luna aprilie 2012, investiţiile străine au totalizat 21 de milioane de euro. Anul trecut investiţiile străine directe atrase de Romania au scăzut pentru al patrulea an consecutiv, la 1,6 miliarde de euro, reducerea fiind de 11% faţă de nivelul de 1,8 miliarde de euro consemnat în 2011.


Băncile nu au participat la licitaţia BNR

Băncile nu au participat luni la licitaţia repo organizată săptămanal de Banca Naţională a Romaniei (BNR), din cauza surplusului de lichiditate din sistemul bancar, spun dealerii. La începutul săptămanii trecute trei bănci comerciale au împrumutat 639,2 milioane lei (141,4 milioane euro) prin licitaţia repo. Prin licitaţiile repo, BNR oferă lichiditate băncilor comerciale şi preia în schimb titluri de stat, la dobanda de politică monetară, de 5,25% pe an. Banii sunt împrumutaţi, de regulă, pentru o săptămană. Dobanzile practicate luni de băncile comerciale pentru depozitele atrase (ROBID) şi plasate (ROBOR) în lei pe termen de o săptămană se plasau în intervalul 2,48-2,98%. Dealerii spun că rezultatele licitaţiei de luni arată că nevoia de lichiditate este satisfăcută de sistem. Începand din luna martie, BNR nu a mai limitat împrumuturile acordate băncilor comerciale prin licitaţiile repo, iar sumele au variat între 178,3 milioane lei şi 7,33 miliarde lei. În perioada octombrie 2012 - februarie 2013 banca centrală a limitat sumele împrumutate prin licitaţiile repo. Reluarea plafonării a venit într-un moment în care cursul urcase pe piaţa interbancară peste 4,59 lei/euro şi se îndrepta spre maximele istorice. Sumele împrumutate de BNR în cadrul licitaţiilor repo au variat în perioda octombrie - febuarie între 4 miliarde lei şi 11 miliarde lei.

Familia Porsche-Piech a preluat controlul total la Porsche SE

Familia Porsche-Piech a redevenit acţionar unic al Porsche Automobil Holding SE, acţionarul majoritar al Volkswagen, prin preluarea participaţiei de 10% deţinută de fondul suveran al Qatarului, transmite Bloomberg. "Toate acţiunile comune ale Porsche SE sunt din nou deţinute de familiile Porsche şi Piech. Astfel ne afirmăm încrederea în viitorul prosper al Porsche SE ca acţionar al Volkswagen AG", a declarat într-un comunicat Wolfgang Porsche, preşedintele board-ului grupului. Familia Porsche-Piech şi Qatar Holding au convenit să nu precizeze valoarea tranzacţiei, a declarat purtătorul de cuvant al Porsche Albrecht Bamler. La cotaţia bursieră înregistrată luni dimineaţă la Frankfurt, compania germană este evaluată la 18,6 miliarde euro. Singurul activ al Porsche Automobil Holding SE este participaţia de 50,7% la Volkswagen. Volkswagen a preluat anul trecut celelalte active ale Porsche SE, inclusiv producătorul de automobile de lux Porsche AG, după o tentativă eşuată de fuziune a celor două companii.

Ungaria creşte taxele din cauza deficitului

Guvernul ungar va creşte taxa pe tranzacţiile financiare, redevenţa minieră şi o taxă specială pentru companiile de telecomunicaţii, măsuri prin care vizează evitarea redeschiderii procedurii UE de deficit excesiv împotriva ţării, a anunţat guvernul de la Budapesta, citat de cotidianul Portfolio. Comisia Europeană a recomandat la sfarşitul lunii mai încetarea procedurii de deficit excesiv împotriva mi multor state, între care şi Ungaria, iar decizia finală, considerată formală, va fi luată săptămana aceasta de miniştrii de Finanţe din UE. Taxa pe tranzacţiile financiare cu numerar, precum retragerile de bani, va fi dublată, la 0,6%, în timp ce pentru transferurile între conturile bancare va urca de la 0,2% la 0,3%, a anunţat, luni, ministrul Economiei, Mihaly Varga. Redevenţa minieră va creşte de la 12% la 16%, iar contribuţia la asigurările de sănătate, de 6%, se va aplica şi veniturilor din dobanzi şi caştigurilor de capital.


Romanii au început să ţină la mărci

Vanzările de mărci private au ajuns să reprezinte circa 12% din totalul pieţei locale de retail în volum, pondere în creştere accelerată în ultimii ani, în condiţiile în care în 2007 acestea acopereau doar 2% din piaţă, potrivit GfK. Creşterea faţă de anul trecut este de 3 puncte procentuale, de la o cotă de piaţă de 9%, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare. Numărul de gospodării care au cumpărat cel puţin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potenţialul maxim încă din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodării din Romania achiziţionand mărci private. Astfel, dacă pană acum creşterea segmentului era influenţată de atragerea de noi cumpărători, în 2012 piaţa a atins o etapă de consolidare, în care cumpărătorii devin loiali mărcilor private. Aceştia fie cumpără din ce în ce mai multe categorii, fie cumpără în mod repetat aceleaşi produse. Cea mai bună dezvoltare se poate vedea în segmentul de produse alimentare, unde mărcile private acoperă 17% din valoarea totală pentru consumul casnic.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.