Direcţia de Finanţe, Garda Financiară şi Vama vor fi desfiinţate
Direcţia Judeţeană de Finanţe, Garda Financiară şi Vama vor fi desfiinţate şi absorbite în cadrul unei direcţii regionale de finanţe, înfiinţate în oraşul care va fi capitala viitoarei regiuni din care va face parte Vrancea. Cel mai probabil, la noi va rămane doar o agenţie judeţeană de finanţe. Cei 450 de angajaţi de la nivel local stau cu teamă, deoarece nu se ştie ce personal va avea ANAF după reorganizare şi dacă vor fi nevoiţi să se mute în alt judeţ pentru a nu rămane fără loc de muncă.
Personalul din Direcţia de Finanţe, Garda Financiară şi Vamă stă ca pe jar în această perioadă, deoarece Ministerul Finanţelor a demarat procedura de reorganizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi regionalizare a instituţiei. Primul pas a fost făcut prin publicarea unui proiect de ordonanţă de urgenţă, care prevede dispariţia Gărzii Financiare, a Autorităţii Naţionale a Vămilor şi a direcţiilor judeţene de finanţe. Garda şi Vama vor fi preluate, prin absorbţie de către ANAF. Personalul celor două instituţii va fi încadrat pe funcţii generale, în limita numărului de posturi aprobat pentru ANAF şi structurile subordonate. Direcţia de Finanţe, Vama, Garda Financiară au trecut în anul 2011 printr-o reorganizare, în care Vama şi Garda au rămas fără o mare parte din angajaţi. Odată cu dispariţia celor două structuri, în cadrul ANAF se înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, o structură cu personalitate juridică, atribuţii de combatere a actelor şi faptelor de fraudă şi evaziune fiscală. Ocuparea funcţiilor publice de inspector antifraudă se va face prin concurs, în termen de 90 de zile de la adoptarea hotărarii Guvernului prin care se va stabili numărul de posturi în ANAF. Inspectorii vor purta uniformă, însemne speciale, ecusoane şi ar putea fi dotaţi inclusiv cu armament. Din informaţiile anunţate pană la ora actuală, Direcţia Generală Antifraudă Fiscală va avea 1.500 de angajaţi, va fi organizată la nivel regional şi va acţiona în judeţe doar pe cazurile de mare evaziune. De mica evaziune se pare că se va ocupa ceea ce va mai rămane din Direcţia de Finanţe.
Direcţia de Finanţe se mută la regiune
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vrancea va dispare, potrivit proiectului dat publicităţii de Ministerul Finanţelor Publice şi va fi “absorbită” în cadrul unei direcţiei regionale. “Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice se înfiinţează prin transformarea direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului în care va fi stabilit sediul direcţiei generale, prin fuziunea prin absorbţie a celorlalte direcţii generale judeţene ale finanţelor publice din aria de compentenţă”, se arată în proiectul de ordonanţă al MFP. Direcţiile regionale vor prelua prin fuziune prin absorbţie direcţiile regionale de accize şi operaţiuni vamale şi secţiile judeţene ale Gărzii Financiare. Modul de organizare şi funcţionare a direcţiilor regionale ale finanţelor publice şi structurilor subordonate va fi stabilit prin ordin de preşedintele ANAF. Actuala Direcţie Generală a Finanţelor Publice, condusă în prezent de liberalul Eugen Ciorîci, îşi va pierde personalitatea juridică, iar ceea ce va rămane din ea la nivel judeţean va purta denumirea de Agenţia Judeţeană a Finanţelor Publice. Personalul Finanţelor va fi preluat în cadrul direcţiei regionale, în limita numărului de posturi aprobat.
Regionalizarea este a doua reorganizare a ANAF
ANAF a mai trecut printr-o reorganizare în anul 2011, atunci cand o parte dintre angajaţii instituţiei au rămas fără loc de muncă. La direcţia de Finanţe s-au tăiat 13 posturi din 428, fără ca sindicatele salariaţilor să reacţioneze în plan public. Garda Financiară mai are la ora actuală 17 angajaţi, faţă de 25 la momentul respectiv, în timp ce la Vamă au rămas 31 din 36. Aproximativ 450 de oameni trebuie să treacă acum din nou prin chinurile reorganizării, numai că de această dată operaţiunea va fi mult mai complexă. “Nu se ştie cum va arăta ordonanţa în forma finală, dar ceea ce este sigur este că va fi o regionalizare”, a precizat Adrian Buzdrug, comisarul şef al Gărzii Financiare Vrancea. Este posibil ca proiectul Ministerul Finanţelor Publice să mai sufere modificări, avand în vedere că în decursul timpului nimeni nu prea a avut curajul să se atingă de direcţiile de finanţe. Volumul de muncă va fi foarte mare, întrucat vor trebui preluate dotări, arhive, baze de date. La ora actuală nu se ştie dacă ANAF în noua organizare va avea tot ataţia angajaţi sau se va mai renunţa la ei. Nu este exclus că unii dintre aceştia să renunţe de bună voie dacă vor fi nevoiţi să se mute la Galaţi, Brăila sau Constanţa pentru a-şi putea continua activitatea profesională. Proiectul de ordonanţă elaborat de Ministerul Finanţelor a fost pus în dezbatere timp de 10 zile, după care se va trece la definitivarea şi aprobarea acestuia. (Mihai BOICU)