Berea s-a scumpit cu 5% într-o singură lună
"Nu ştim care va fi influenţa creşterii de acciză, care a fost făcută peste noapte. Evident că este o taxă care se va reflecta cumva în costul berii şi este de văzut cum va reacţiona consumatorul", a declarat Andrew Highcock, preşedintele Ursus Breweries. El a spus că scumpirile generate de creşterea accizei diferă foarte mult în funcţie de tipul de bere şi de ambalaj. Astfel, Ursus a majorat în februarie preţul berii cu 5% în medie. "Acciza a crescut cumva în doi paşi. Mai întai pentru că este pusă în euro, dar este calculată în lei, şi se stabilieşte un curs de schimb în octombrie. şi atunci deja era o creştere de 5% în lei. Acum este şi o creştere în euro", a afirmat Highcock. El a menţionat că preţul berii a a crescut cu 2% pe parcursul anului trecut. Nici reprezentanţii Heineken nu se declară fericiţi cu creşterea accizei şi se simt discriminaţi faţă de producătorii altor tipuri de băuturi. "Această taxă are impact doar asupra berii, nu se aplică şi la alte băuturi. Nu suntem trataţi echitabil faţă de celelalte categorii de băuturi. Această majorare a accizei a venit peste noapte", a declarat luni într-o conferinţă Onno Rombouts, managing director Heineken Romania. El spune că în prezent 45% din preţul berii este reprezentat de accize şi alte taxe. "Din cauza creşterii accizei berea devine mai puţin accesibilă pentru consumatorul mediu", a afirmat şeful Heineken. Compania a scumpit berea cu pană la 2% în ultima lună, dar Rombouts spune că ar putea avea loc şi alte majorări de preţuri în lunile următoare. Ultima creştere de acciză la bere a intrat în vigoare la data de 1 februarie, cand taxa a urcat cu aproape 10% în euro.
Visa: Consumul populaţiei a intrat la apă
Cheltuielile de consum din Romania au scăzut în ultimul trimestru al anului trecut cu 1% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, după un avans anual de 1% înregistrat în trimestrul al treilea, în timp ce în Uniunea Europeană au rămas constante, potrivit unui barometru al Visa Europe. "Romania este direct conectată la statele europene prin exporturi şi este normal ca declinul înregistrat în medie de cheltuielile de consum din economiile europene timp de trei trimestre consecutive să se resimtă, cu un anumit decalaj de timp, şi pe piaţa locală. Cu toate acestea, sperăm să vedem cat mai curand efectele îmbunătăţirii evoluţiei cheltuielilor de consum din unele economii ale UE cu care Romania are relaţii comerciale stranse, precum Germania sau Franţa", a declarat, într-un comunicat, directorul general al Visa Europe pentru Romania, Cătălin Creţu. Cheltuielile de consum din Uniunea Europeană au scăzut în trimestrul patru cu 0,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, însă tendinţa s-a îmbunătăţit semnificativ comparativ cu declinul de 1,7% înregistrat în trimestrul al treilea, potrivit Barometrului cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe. Acesta utilizează datele ajustate privind tranzacţiile pe carduri Visa (pe care se cheltuieşte 1 din 6,75 euro în Europa) pentru a furniza un indicator solid privind cheltuielile de consum totale realizate cu orice mijloc de plată. Barometrul a fost realizat pe baza cheltuielilor efectuate pe toate cardurile emise de Visa, de debit, de credit şi preplătite. Cheltuielile de consum la nivelul celor 27 de state membre UE au continuat să scadă în trimestrul patru, dar s-au majorat în trei dintre cele mai mari cinci economii, ceea ce a susţinut temperarea ritmului scăderii. Astfel, cheltuielile de consum au crescut în termeni anuali cu 1,3% în Franţa, cu 2,1% în Marea Britanie şi cu 2,6% în Germania.