Economic

Studiul ARSIT: Funcţionarii ANAF habar nu au despre sistemul TVA la încasare

Ziarul de Vrancea
19 dec 2012 444 vizualizări
85% dintre angajaţii Fiscului cărora li s-a solicitat telefonic o informaţie privind aplicarea sistemului TVA la încasare au evitat să răspundă sau au furnizat informaţii false, arată un studiu ARSIT

Aproape 85% din funcţionarii ANAF cărora li s-a solicitat telefonic o informaţie privind aplicarea sistemului TVA la încasare au evitat să răspundă sau au furnizat informaţii false, deşi au beneficiat de traininguri de specialitate, potrivit unui sondaj realizat de o asociaţie din domeniul fiscal. Reprezentanţii Asociaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) au contactat în noiembrie funcţionarii de la 216 administraţii financiare, cu întrebarea: "Săptămana aceasta vom înfiinţa în Romania o sucursală a unei companii din Franţa. Această sucursală trebuie să aplice sistemul de TVA la încasare?", la care răspunsul corect era "nu". Dintre cei chestionaţi, 122 de funcţionari nu au oferit niciun răspuns, 61 au răspuns greşit, opt au replicat "Citiţi legea!", iar 25 au răspuns corect, aceştia reprezentand doar 11% din totalul persoanelor intervievate. "Una dintre explicaţiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la încasare, însă contribuabilii au avut obligaţia de a depune declaraţia de luare în evidenţa sistemului de TVA la încasare la 25 octombrie 2012, moment în care funcţionarii publici trebuiau să ştie să ofere îndrumări privind aplicabilitatea acestui sistem", se arată într-un comunicat al ARSIT. Studiul a arătat că funcţionarii publici sunt supraîncărcaţi şi nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu de asistenţă. Deşi sondajul s-a derulat şi înainte şi după efectuarea de instruiri la nivelul administraţiilor pe tema aplicării sistemului de TVA la încasare, rata de răspuns nu s-a modificat. Astfel, ARSIT recomandă să fie acordată o perioadă mai mare de implementare pentru modificările legislative semnificative, pe parcursul căreia să se efectueze mai multe instruiri, precum şi publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenţă telefonică. Totodată, este necesară transformarea Centrului de asistenţă a contribuabililor într-un call-center unic la nivel naţional pentru acordarea de asistenţă telefonică, care să fie deservit de un număr mai mare de funcţionari publici şi să fie structurat pe tipuri de impozite. Asociaţia a efectuat şi în septembrie un studiu similar, în 47 de administraţii financiare, cu altă întrebare, iar trei sferturi dintre funcţionari nu au ştiut sau au refuzat să răspundă. Guvernul a aprobat în august introducerea sistemului TVA la încasare, care presupune colectarea taxei la momentul încasării contravalorii livrărilor sau prestărilor efectuate, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii facturii. Conform estimărilor Guvernului, plata TVA la încasare începand cu 1 ianuarie 2013 va conduce la creşterea PIB cu circa 0,5%, cu efecte directe în creşterea ocupării şi a veniturilor populaţiei. Firmele obligate să aplice această decizie sunt cele cu o cifră de afaceri anuală inferioară plafonului de 2,25 milioane de lei.





În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.