Caţu propune reducerea drastică a taxelor
Cota unică de impozitare ar trebui redusă cu 6 puncte procentuale de anul viitor, de la 16% la 10%, TVA la 20% pană în 2014, iar CAS cu patru puncte în următorii doi ani, concomitent cu o scădere a cheltuielor publice cu circa 4% din PIB în 2013 - 2014, potrivit unui studiu realizat de Florin Cîţu. "Reacţiile politicilor fiscale din Romania şi UE au fost clasice: deficite mai mari, datorie publică mai mare, cheltuieli şi taxe mai mari, iar rezultatul a fost prevăzut de teoria economică, adică stagnarea. Consolidarea fiscală a devenit soluţia salvatoare, dar contează cum este implementată. Pentru Romania teoria şi pratica indică reducere de taxe şi cheltuieli publice pentru consolidare fiscală şi implicit creştere economică", se arată într-un studiu realizat de analistul economic Florin Cîţu şi finanţat de Institutul de Studii Populare (ISP), Fundaţia Konrad Adenauer (KAS) şi Centre for European Studies (CES). Potrivit autorului, rata efectivă de colectare din impozitul pe venit şi profit se plasează în Romania la 10-11%, iar din analiza dinamică ar rezultat un impact neutru asupra veniturilor bugetare în cazul reducerii cotei unice de la 16% la 10% pe an. Concomitent, Cîţu propune o reducere treptată a contribuţiilor de asigurări sociale cu cate două puncte în următorii doi ani, astfel încat cota maximă să nu depăşească 40% în 2014. Analistul argumentează această opţiune şi prin avantajele comparative, arătand că deşi se vorbeşte de un cost cu forţa de muncă relativ mic în Romania faţă de Uniunea Europeană, se neglijează că, pe medie, salariile de sub 900 de euro din spaţiul comunitar nu sunt impozitate. Salariul echivalent din Romania, de peste 4.000 de lei, reprezintă dublu faţă de salariul mediu pe ţară, iar mulţi politicieni vorbesc despre o impozitare suplimentară peste acest nivel. Raportul analizează istoric efectele măsurilor fiscale din ultimii ani, menţionand că inclusiv analişti care iniţial s-au opus cotei unice recunosc că reducerea impozitelor pe venit şi profit în 2005 a stimulat consumul şi interesul pentru muncă (Liviu Voinea - 2008).
De asemenea, este amintit raportul anual al Consiliului Fiscal din 2011, în care se preciza că odată cu reducerea impozitelor în 2005 a crescut cota implicită de impozitare atat pentru venit, cat şi pentru profit. Pe de altă parte, Caţu susţine că este deja o evidenţă faptul că majorarea TVA in 2010 a influenţat negativ creşterea economică. În aceste condiţii, analistul propune reducerea TVA în două etape, de la 24% la 22% în 2013 şi la 20% în 2014. Analiza pleacă de la premisa că o consolidare fiscală va promova creşterea economică sustenabilă pe termen lung, dar nu prin taxe mai mari şi menţinerea sau creşterea cheltuielilor publice, care de fapt influenţează negativ creşterea economică. "Scăderi de taxe şi scăderea cheltuielilor publice, inclusiv cu salariile, promovează investiţiile, acumularea de capital, munca şi creşterea economică", se arată în raport. Cîţu vede posibilă continuarea consolidării fiscale prin reducerea cheltuielilor publice, al căror efect de antrenare s-a dovedit mult mai puţin eficient prin comparaţie cu investiţiile sau consumul privat. Raportul propune o scădere cu 1,4 puncte procentuale din PIB a cheltuielilor cu bunuri şi servicii pană în 2014, de la 5,4% la 4% şi o reducere mult mai drastică, dar mai treptată, a sumelor alocate pentru plata personalului, de 1,7 puncte procentuale din PIB, de la 6,7% la 5% în 2015.