Economic

MOZAIC ECONOMIC: Declinul producătorilor japonezi de electronice

Ziarul de Vrancea
11 oct 2012 588 vizualizări
Preferinţele schimbătoare ale consumatorilor, adaptarea greoaie şi concurenţa dură au aruncat producătorii japonezi de electronice într-o criză severă, cu pierderi uriaşe şi concedieri masive anunţate de nume precum Sony, Panasonic sau Sharp, pană nu demult lideri incontestabili ai industriei

Sharp, Sony şi Panasonic au avut anul trecut pierderi în valoare totală de peste 20 miliarde de dolari şi au pregătit planuri de restructurare care vizează zeci de mii de concedieri, potrivit unei analize Bloomberg. Dezvoltarea celor mai avansate tehnologii, odată atuul companiilor japoneze, contează tot mai puţin pe piaţa mondială, clienţii acordand atenţie mai degrabă conţinutului, aplicaţiilor şi uşurinţei în utilizare atunci cand vor să-şi cumpere, spre exemplu, un televizor. Caracteristicile tehnice au pierdut prim-planul, iar companiile care produc în Coreea de Sud sau China au împins preţurile tot mai jos, trend accentuat şi de aprecierea puternică a yenului în ultimii ani. în ultimii 5 ani, yenul japonez s-a apreciat cu 48% faţă de dolari, în timp ce wonul sud-coreean a pierdut 18% din valoare. Totodată, declinul marilor producători japonezi de tehnologie anunţă vremuri grele pentru a treia mare economie a lumii.

Un exemplu elocvent este Kameyama, un oraş cu 50.000 de locuitori care a beneficiat la jumătatea deceniului trecut de investiţii masive din partea Sharp. Compania avea în 2004 o cotă de piaţă de 22% în zona televizoarelor LCD şi a adus 6,6 miliarde de dolari la Kameyama, unde a ridicat două fabrici de ultimă generaţie şi a creat 3.000 de locuri de muncă bine plătite. Terenurile agricole au devenit rapid zone rezidenţiale pentru a acomoda valul de muncitori tineri, sosiţi din toate colţurile lumii, iar taxele colectate de stat de la Sharp au finanţat modernizarea infrastructurii oraşului, de la renovarea gării la ridicarea unei noi şcoli. Grupul sud-coreean Samsung a început imediat o ofensivă dură pe piaţă axată pe preţuri cat mai mici, forţand Sharp să ţină pasul. Preţul mediu al unui ecran LCD cu diagonala de 40 de inci a scăzut de la 2.700 de dolari la începutul anului 2004 la 1.300 de dolari în 2005. în prezent, un astfel ecran costă doar 250 de dolari, iar cota de piaţă a Samsung a ajuns la 29%, de la 10% în 2004. Între timp, Sharp a căzut de la 22% la 5%, compania fiind nevoită să efectueze concedieri masive. Angajaţii s-au mutat în căutarea unui alt loc de muncă, pustiind noile cartiere rezidenţiale din Kameyama.


Biriş explică cum putea fi evitată creşterea TVA şi tăierea salariilor

Creşterea TVA şi scăderea salariilor în 2010 nu ar mai fi fost necesare dacă administraţia fiscală ar fi avut un randament la colectarea TVA similar celui din Bulgaria, de 71%, în Romania procentahul fiind de 54%, afirmă avocatul Gabriel Biriş, expert în fiscalitate. Biriş a comparat rezultatele obţinute de administraţia fiscală din Romania cu cele ale administraţiei din Bulgaria, care a reformat instituţia în urmă cu caţiva ani, proces pe care îl va derula şi ANAF în următorii ani. "La TVA, randamentul nostru de colectare este de 54%, faţă de cota teoretică. Deci în loc de 24%, noi strangem 13%, ceea ce înseamnă o pierdere cam de două ori cat deficitul bugetar, doar din TVA", a afirmat într-o conferinţă de presă Gabriel Biriş.

El a arătat că Bulgaria are un randament de colectare de 71%, cu 17 puncte procentuale peste nivelul înregistrat în Romania. "Diferenţa de 17%, dacă o aplicăm la baza noastră mai mare, rezultă că, dacă administraţia noastră fiscală ar fi fost cel puţin la fel de competitivă ca cea bulgărească, în 2010 n-ar fi trebuit mărit nici TVA, nici scăzute salariile", a mai spus Biriş. Potrivit înţelegerii dintre autorităţile romane şi experţii FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială, ANAFva fi reorganizată în următorii trei ani, iar activitatea celor 221 de administraţii financiare va fi concentrată în 8 direcţii regionale şi 47 de birouri locale. Sumele colectate din TVA reprezintă 25-26% din veniturile la bugetul general consolidat.


Cosmote Romania va lansa anul viitor servicii 4G

Cosmote Romania va lansa anul viitor servicii de telecomunicaţii din generaţia a patra (4G), în baza licenţei pe care a achiziţionat-o în septembrie, a declarat, ieri, directorul general al operatorului, Stefanos Theocharoupoulos, la un eveniment de specialitate. "Reţeaua noastră furnizează servicii 3G şi este pregatită pentru lansarea serviciilor 4G, pentru că tocmai am finalizat lucrările care permit furnizarea acestor servicii. Suntem capabili să lansăm 4G în 2013", a spus Theocharoupoulos. În urma licitaţiei pentru spectru derulată de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), încheiată pe 24 septembrie, Cosmote Romania a anunţat că şi-a reînnoit licenţa deţinută în benzile de 900 MHz şi 1.800 MHz şi că a achiziţionat spectru suplimentar în benzile de 800 MHz, 1.800 şi 2.600 MHz. Noile licenţe devin valide începand cu 6 aprilie 2014 şi vor fi disponibile pentru o perioadă de 15 ani. Cosmote Romania va achita 179,88 milioane euro pentru licenţele achizţionate. Operatorul este parte a grupului elen Cosmote şi avea la 30 iunie aproximativ 6,4 milioane de clienţi.


Volkswagen pregăteşte un concurent pentru Dacia

Grupul german Volkswagen intenţionează să copieze succesul Dacia, marca ieftină a Renault, şi să lanseze un brand auto cu preţ scăzut în al treilea trimestru din 2015, scrie revista germană Auto Bild, fără a cita surse. Volkswagen vrea să lanseze iniţial trei modele diferite, cu preţuri între 6.000 de euro şi 8.000 de euro.  Pieţele cele mai importante pentru noul brand ieftin al Volkswagen ar fi China, India şi Rusia, dar maşinile ar urma să fie vandute şi în Romania, scrie Auto Bild într-un articol intitulat "Volkswagen atacă Dacia: Noul brand low-cost din Wolfsburg". Grupul german ar putea produce automobilele în China sau India. Şeful de vanzări al Volkswagen, Christian Klingler, a declarat, în septembrie, la Salonul Auto de la Paris, că grupul analizează variante pentru a intra pe segmentul maşinilor cu preţ redus, dar a adăugat că nu s-a luat nicio decizie. "Dacă Volkswagen ar introduce pe piaţă un model de 6.000 de euro, atunci ar fi o maşină a poporului, chiar dacă sub un alt nume. Adevărul este, însă, că am mai auzit asta. în octombrie 2006, Auto Bild a scris despre planurile Volkswagen de a construi o nouă maşină de mici dimensiuni. Surse din grup au declarat atunci că preţul de vanzare pentru acea maşină urma să fie de 5.000-6.000 de euro. Aceasta a fost lansată mai tarziu ca modelul Up, care acum costă cel puţin 9.975 de euro", potrivit revistei germane.


Lenovo a detronat HP şi a devenit cel mai mare producător de PC-uri

Vanzările de PC-uri au scăzut în trimestrul al treilea la nivel mondial cu peste 8%, iar piaţa se îndreaptă spre primul an de declin din ultimul deceniu, în timp ce compania chineză Lenovo a devenit cel mai mare producător, detronand grupul american Hewlett-Packard, liderul ultimilor şase ani. Livrările mondiale de PC-uri au coborat cu 8,3% în trimestrul al treilea faţă de perioada corespunzătoare a anului tercut, la 87,5 milioane unităţi, potrivit datelor companiei de cercetare Gartner, preluate de Bloomberg. Compania de cercetare IDC estimează un declin de 8,6%.

Lenovo, care a cumpărat în urmă cu şapte ani divizia de PC-uri a IBM, a avut în trimestrul al treilea o cotă de piaţă de 15,7%, faţă de 15,5% pentru HP, potrivit Gartner. HP şi-a păstrat poziţia de lider în topul IDC, însă aproape la egalitate cu Lenovo, trendul datelor indicand că grupul chinez vine puternic din urmă. Datele IDC diferă cel mai probabil datorită includerii în statisticile companiei a staţiilor de lucru utilizate în domenii precum inginerie, arhitectură sau producţia de jocuri video, PC-uri puternice cu un preţ inaccesibil consumatorilor casnici.


Şomajul din Grecia atinge un nou record

Şomajul din Grecia a crescut în iulie la nivelul record de 25,1%, de la 24,8% în luna anterioară, a anunţat, ieri, autoritatea pentru statistică de la Atena, citată de AFP. Rata şomajului pentru iunie a fost revizuită la 24,8%, după ce a fost anunţată anterior la 24,4%. "Numărul persoanelor care caută un loc de muncă a ajuns la 1,26 milioane, faţă de 3,7 milioane de dngajaţi", anunţat biroul de statistică.  Nivelul şomajuli a crescut de peste două ori de la înecputul crizei datoriilor suverane în 2010. Institutul Muncii, un centru de cercetare al celor mai mari două sindicate din Grecia, a estimat recent că şomajul va urca de la o medie de 24% în acest an la 26-29% anul următor, cand ţara ar urma să intre în al şaselea an de recesiune. Venitul mediu al angajaţilor se va situa la sfarşitul acestui an cu 30% sub nivelul din 2009. Grecia a fost salvată de la colaps financiar prin două pachete de împrumuturi de la statele zonei euro şi FMI, totalizand 240 de miliarde de euro, dar condiţionate de măsuri dure de austeritate. Guvernul de la Atena negociază de mai multe luni cu creditorii internaţionali un nou set de reduceri de cheltuieli în valoare de 13,5 miliarde de euro, pentru a-şi asigura următoarea tranşă a ajutorului extern, de 31,5 miliarde de euro.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.