Economic

Primarii trebuie să raporteze lunar situaţia datoriilor la Fisc

Ziarul de Vrancea
12 sep 2012 1648 vizualizări
în plus, autorităţile publice locale au obligaţia să diminueze lunar volumul datoriilor cu sume între 3 şi 5%, potrivit unor modificări aduse Legii finanţelor publice locale u ziarul nostru vă prezintă astăzi punctual noutăţile aduse prin OUG nr. 47/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, aşa cum ne-au fost detaliate de către Biroul de presă al Directiei Generale a Finanţelor Publice Vrancea

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vrancea aduce la cunoştinţa contribuabililor că în Monitorul Oficial nr. 635/06.09.2012 a fost publicată OUG nr. 47/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi reglementarea  unor măsuri fiscal-bugetare.
    Ordonanţa de urgenţă aduce modificări la următoarele acte normative: Legea 273/2006 – finanţele publice locale; Legea 500/2002- finanţele publice; OG 64/2001 privind repartizarea profitului la agenţii economici cu capital de stat; Legea 31/1990 privind societăţile comerciale; Legea 85/2003 – legea minelor; Legea 238/2004 – legea petrolului; Legea 571/2003 – codul fiscal; OG 92/2003-Codul de procedură fiscală; Completarea OG 13/2012 pentru rectificarea bugetului de stat pentru anul 2012
    La Legea 273/2006 au fost introduse următoarele prevederi cu caracter de noutate:
    a) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia raportării, până cel târziu la data de 6 a fiecărei luni, către DGFP judeţene, a Situaţiei plăţilor restante înregistrate la nivelul bugetului general al unităţilor administrativ - teritoriale la finele lunii precedente.
        În Situaţie se vor evidenţia distinct plăţile restante provenite din activitatea instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, din neacordarea sumelor cuvenite la care s-au angajat instituţiile publice din administraţia publică centrală prin semnarea contractelor de finanţare a proiectelor.
    La Situaţie se anexează situaţia plăţilor restante pe fiecare instituţie publică de subordonare locală, finanţată integral din venituri proprii.
    b) Ordonatorii de credite ai bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale care înregistrează arierate au obligaţia să diminueze lunar volumul acestora cu cel puţin 5%, calculat la soldul lunii anterioare. Prin arierate se înţelege plăţile restante cu o vechime mai mare de 90 de zile calculate de la data scadenţei.
    În cazul nerespectării acestei prevederi, DGFP judeţeană sistează alimentarea atât cu cote defalcate din impozitul pe venit cât şi cu sume defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale.
    c) La cererea ordonatorilor principali de credite prin care se angajează să achite arierate şi în care se menţionează beneficiarii sumelor şi detaliile privind plata, directorii DGFP judeţene alimentează conturile acestora cu cote defalcate din impozit pe venit şi pentru echilibrarea bugetelor locale până la nivelul sumelor solicitate pentru plata arieratelor.
    d) În termen de 2 zile lucrătoare de la data alocării sumelor, ordonatorii principali de credite prezintă Trezoreriilor documentele de plată  prin care achită arieratele. Dacă documentele nu sunt prezentate în acest termen, sau nu sunt întocmite corect, Trezoreriile au obligaţia să retragă din conturile bugetelor locale sumele alocate iniţial, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate, sau a celor întocmite eronat.    e) Ordonatorii de credite ai instituţiilor publice de subordonare locală, finanţate integral din venituri proprii, care înregistrează arierate au obligaţia să diminueze lunar volumul acestora  cu cel puţin 3%, calculat la soldul lunii anterioare.
    f) În cazul neprezentării Situaţiei plăţilor restante şi a nediminuării volumului arieratelor cu 3%, Trezoreriile au obligaţia să nu opereze plăţi din conturile instituţiilor publice de subordonare locală, cu excepţia drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente acestora, respectiv pentru stingerea arieratelor.

    Nerespectarea prevederii prin care” La elaborarea bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2), ordonatorii de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul”, se va sancţiona cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, şi nu cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei.


    La Legea 500/2002 au fost introduse următoarele prevederi cu caracter de noutate:
   
    Ordonatorii de credite au obligaţia ca în execuţia bugetelor să asigure achitarea plăţilor restante înregistrate la finele anului anterior, precum şi a plăţilor restante rezultate în cursul anului curent. Ei pot face noi angajamente legale numai după stingerea acestor obligaţii, cu excepţia angajamentelor noi pentru proiecte/programe finanţate din fonduri externe nerambursabile.
    În situaţia în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele instituţiilor publice finanţate parţial/integral din venituri proprii în ultimii 2 ani este mai mic de 97% pe fiecare an, aceste instituţii fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent.
    Se introduce o nouă prevedere referitoare la Transmiterea proiectului de buget la Guvern şi Parlament în anii în care se organizează alegeri generale parlamentare în ultimele 3 luni ale anului, cu următoarele menţiuni:
    - MFP, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de credite şi a bugetului propriu, întocmeşte proiectele legilor bugetare şi proiectelor bugetelor pe anul următor, pe care le depune la Guvern în termen de 15 zile de la investirea noului Guvern.
    - după însuşirea de către Guvern a proiectelor legilor bugetare şi de buget, acesta le supune spre adoptare Parlamentului cel mai târziu în 20 de zile de la investire, fără a depăşi data de 31 decembrie a anului în curs.

Modificările la OG 64/2001 se referă la dividende

    Societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care statul ori o unitate administrativ - teritorială este acţionar unic, majoritar sau la care deţine controlul au obligaţia să vireze dividendele cuvenite acţionarilor în termen de 60 de zile de la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale (înainte, şi pentru aceste entităţi termenul era de 6 luni).
    Pentru nerespectarea termenului de plată, entităţile vor datora o dobândă penalizatoare calculată conform art.3 din OG 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti, cu modificările ulterioare, dacă prin hotărârea adunării generale a acţionarilor nu a fost prevăzută o dobândă mai mare.
    În termen de 3 zile de la data aprobării repartiţiei profitului, conducerea operatorilor economici menţionaţi are obligaţia înştiinţării acţionarilor asupra cuantumului dividendelor de virat la bugetul de stat, sau local, după caz.
    Până la data de 25 a lunii următoare aprobării repartiţiei profitului, conducerea operatorilor economici menţionaţi anterior vor declara dividendele la organele teritoriale ale ANAF, respectiv organele de control ale administraţiei publice locale, după caz, în vederea urmăririi încasării acestora la bugetul de stat sau local.

Modificări la Legea 31/1990:

    Pentru nerespectarea termenului de plată a dividendelor către acţionari, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care statul ori o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic, majoritar vor datora o dobândă penalizatoare calculată conform art.3 din OG 13/2011 privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti, cu modificările ulterioare, dacă prin hotărârea adunării generale a acţionarilor nu a fost prevăzută o dobândă mai mare.  (Până acum, aceste entităţi datorau daune-interese pentru perioada de întârziere, la nivelul dobânzii legale).


Modificări la Legea 571/2003:


    În situaţia în care, în perioada de valabilitate a autorizaţiei de antrepozit fiscal, intervin modificări ale condiţiilor de autorizare sau funcţionare ale antrepozitului, iar neconformarea la acestea atrage revocarea autorizaţiei, o nouă autorizaţie poate fi emisă de autoritatea competentă la data la care persoana a cărei autorizaţie a fost revocată din cauza neconformării la aceste condiţii îndeplineşte toate condiţiile de autorizare.

Modificări la OG 92/2003:

    Prevederile Codului de procedură fiscală se aplică şi pentru administrarea redevenţelor rezultate din contracte de cesiune, arendă şi alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinaţie agricolă, încheiate de Agenţia Domeniilor Statului.

Completare OG 13/2012 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2012:

    Sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, aprobate conform art.7, alin.3 din OG 13/2012, rămase neutilizate şi care se redistribuie între judeţe potrivit alin.14 al aceluiaşi articol, se pot utiliza şi pentru achitarea arieratelor înregistrate în contabilitatea spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, în aceleaşi condiţii. Pentru aplicarea acestei prevederi se vor emite norme metodologice aprobate prin OMFP în termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.