Economic

PAID: Nu va mai fi nevoie de două poliţe la asigurarea locuinţei

Ziarul de Vrancea
7 sep 2012 1066 vizualizări
Poliţele facultative pot fi încheiate doar de proprietarii care vor dori să îşi asigure casele pentru riscuri suplimentare şi sume mai mari

Proprietarii de locuinţe care doresc să îşi asigure locuinţele peste sumele obligatorii, de 10.000 de euro, respectiv 20.000 euro, nu vor mai fi obligaţi să încheie două poliţe, una obligatorie şi una facultativă, ci una singură, potrivit Pool-ului de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale (PAID). "PAID va implementa, în perioada următoare, un sistem care va simplifica procedura pentru proprietarii care doresc să îşi asigure locuinţele peste sumele minime prevăzute în legislaţia în vigoare. Sperăm ca în cel mai scurt timp să nu mai fie nevoie de încheierea a două poliţe - obligatorie şi facultativă -, şi să implementăm un sistem care să permită acoperirea riscurilor obligatorii şi a celor suplimentare pe o singură poliţă de asigurare", a declarat într-un comunicat directorul general al PAID, Aurelia Cristea. Asigurarea locuinţelor prin două poliţe a fost impusă de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), cu începere de la 1 septembrie. Poliţa obligatorie de asigurare a locuinţelor (PAD) acoperă trei riscuri de catastrofă naturală - cutremur, inundaţii şi alunecări de teren - pentru o sumă asigurată de 10.000 de euro, respectiv 20.000 de euro, în funcţie de tipul construcţiei. "Obiectivul principal al PAID este gestiunea celor trei riscuri majore de dezastre naturale la care proprietarii de locuinţe sunt expuşi. Preţul poliţei PAD are un puternic caracter social, acesta fiind stabilit de legiuitor astfel încat să fie accesibil oricărui proprietar. Prin despăgubirile pe care PAID îşi asumă că le va plăti în caz de catastrofă naturală, bugetul central şi bugetele locale vor fi degrevate de sume importante, care vor putea fi alocate sau investite pentru proiecte de anvergură, cum ar fi refacerea infrastructurii după un eveniment major", a spus Cristea. Poliţa de asigurare obligatorie a locuinţei poate fi emisă doar de societăţile de asigurare acţionare PAID (ABC Asigurări, Astra Asigurări, Carpatica Asig, Certasig, City Insurance, Credit Europe Asigurări, Euroins Romania, Generali, Grawe Romania, Groupama Romania, Platinum Asigurări şi Uniqa Asigurări). Proprietarii care deţin locuinţe cu valori de piaţă peste sumele minime asigurate prin poliţa PAD pot încheia asigurări facultative pentru sume asigurate şi riscuri suplimentare la orice asigurător autorizat să practice riscuri de catastrofă naturală, indiferent dacă acesta este sau nu acţionar al PAID. Pool-ul de Asigurare dă ca exemplu un apartament în valoare de 80.000 de euro situat în mediul urban, pentru care proprietarul trebuie să încheie o poliţă obligatorie la un preţ de 20 de euro, pentru o sumă asigurată de 20.000 de euro. "Diferenţa dintre cei 20.000 de euro acoperiţi prin PAD şi valoarea de piaţă, de 80.000 de euro, poate fi acoperită printr-o altă poliţă, de tip facultativ, fie tot pentru cele trei riscuri, fie pentru o gamă extinsă de riscuri", arată PAID. Proprietarii care nu au niciun fel de asigurare pentru locuinţe pot fi sancţionaţi cu amendă de 100 la 500 de lei de către autorităţile locale şi nu vor primi despăgubiri în caz de cutremur, inundaţii sau alunecări de teren. Legislaţia privind poliţele de asigurare a locuinţelor a fost modificată cu începere de la 1 septembrie. CSA a anunţat că societăţile de asigurări vor putea încheia, de la 1 septembrie, contracte facultative pentru locuinţe doar pentru sume asigurate mai mari decat cele acoperite prin poliţa obligatorie.

Transportatorii cer reducerea preţului rovinietei

Confederaţia Naţională Rutieră, Federaţia Operatorilor Romani de Transport şi Federaţia Europa cer reducerea preţului rovinietei pentru firmele de transport, întrucat acestea plătesc taxa pentru 365 de zile, dar folosesc şoselele doar 200 de zile pe an, iar starea infrastructurii este proastă. Patronatele din transpoturi au transmis un memoriu Guvernului pentru reducerea contravalorii vinietelor plătite de operatorii de profil, în care au menţionat că, urmare a respectării prevederilor Regulamentului CE 561/2006, timpii de conducere şi de odihnă limitează firmele de transport la folosirea parţială a infrastructurii rutiere. Astfel, numărul de zile de utilizare este de circa 200, iar plata rovinietei se realizează pentru 365 de zile. Calculul zilelor de folosire efectivă a drumurilor include zilele obligatorii de odihnă săptămanală (104 zile/an), al zilelor libere oficiale (11 zile/2012), al diferitelor restricţii temporare de caniculă sau viscol, precum şi cele de sezon de vară. "Totodată, nu trebuie să uităm că plata taxelor de drum la nivel european a fost gandită doar pentru folosinţa autostrăzilor şi a porţiunilor modernizate ale drumurilor europene. Urmand această raţiune, este vizibilă lipsa legăturii între preţul actual al rovinietei (ce nejustificat este raportat la euro) şi dreptul redus al transportatorilor de a circula pe toată perioada valabilităţii acesteia, precum şi de a circula pe autostrăzi şi drumuri europene reabilitate", se arată într-un comunicat al patronatelor din industria de profil. Transportatorii prezintă, comparativ, situaţia sistemului de plată a taxelor de autostradă din Ungaria, unde pe o reţea de peste 1.300 de km de autostrăzi vinieta pe 13 luni (396 de zile) costă circa 830 euro, iar pentru un an ajunge la 766 euro. "Raportat la infrastructura romanească, 1.210 euro - preţul actual al rovinietei pentru un an pentru un autotractor cu semiremorcă (categoria F) în Romania - este o valoare mult prea mare pentru ceea ce primim în schimb. Credem că o valoare de maxim 700 euro/an pentru rovinieta F, respectiv reducerea exponenţială a preţului pentru celelalte categorii, ar avea ca şi consecinţă o mărire a sumei global colectate din rovinietă", se arată în comunicat. Reprezentanţii transportatorilor mai susţin că, pe fondul subfinanţării sectorului de transport, avand drept cauză principală presiunea uriaşă a costurilor, în special a celor legate de carburanţi, o astfel de măsură ar putea genera beneficii directe în economie.


Boagiu: Tarom este distrusă chiar din interior

Fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu a declarat, joi seara, la DIGI 24, că Tarom este distrusă chiar din interiorul companiei şi are nevoie de management privat, încat "s-a dus fix în cap". "Este o companie în care e atat de multă politizare - lumea adusă pentru că e una dintre companiile în care se caştiga mulţi bani, încat s-a dus fix în cap", a spus ea. Boagiu a afirmat că Tarom este una dintre companiile cu care nu mai poţi discuta şi are nevoie de privatizare. Referitor la privatizarea CFR Marfa, Anca Boagiu a spus că speră că procesul să fie cat mai transparent şi finalizat cun un partener privat competitiv în piaţă. "Ce se întamplă acum la transporturi la început am crezut că e rea-voinţă şi neştiinţă, acum cred că e şi foart mult interes", a apreciat ea. Premierul Victor Ponta a anunţat miercuri că vor începe procedurile de privatizare la CFR Marfă şi va introduce management privat la Tarom, operatorul aerian urmand să fie probabil prima companie de stat cu manager privat, posibil străin. Autorităţile au anunţat în august că ar putea scoate la vanzare chiar şi pachetul majoritar de acţiuni al Tarom, dacă oferta de privatizare a 20% din acţiunile operatorului aerian naţional nu este atractivă. Guvernul s-a angajat faţă de FMI să instituie pană la finele anului management privat şi să vandă pachete de acţiuni la mai multe companii de stat.

Mii de şomeri din Grecia ajung să cureţe toalete în Suedia

Mii de greci îşi părăsesc ţara, unde şomajul a depăşit 24%, iar economia este sufocată de măsurile de austeritate, una dintre destinaţiile cele mai căutate fiind Suedia, însă necunoaşterea limbii este un impediment major în căutarea unui job care să asigure un trai decent. "Aveam un loc de muncă foarte bun. Acum curăţ WC-uri în Suedia", spune Tilemahos Karahalios, 40 de ani, care a lucrat în Grecia ca distribuitor de produse farmaceutice, se arată într-un reportaj Bloomberg. După 17 ani în industria farma, Karahalios purta costum la serviciu, avea maşină din partea companiei şi un card pentru cheltuieli de serviciu, potrivit Bloomberg. Acum, curăţă şcoli în Suedia, nevoit să-şi caute de muncă în afara ţării din cauza crizei economice severe de acasă. "Încerc să supravieţuiesc. Este greu aici, foarte greu. Aş prefera să fi rămas în Grecia, dar acolo nu avem de muncă", comentează grecul într-un interviu acordat Bloomberg la Stockholm. Produsul Intern Brut al Greciei a scăzut cu aproape o cincime după cinci ani de recesiune, iar prognoza pentru 2012 indică o contracţie economică de 6,9%. Din 2008, numărul şomerilor din Grecia s-a triplat, la 1,22 milioane la jumătatea acestui an, dintr-o populaţie totală de 10,8 milioane. "Poţi să ai vise, să-ţi organizezi viaţa, să faci planuri timp de 10, 20 de ani, dar nu ai de unde să ştii unde te va duce viaţa", oftează Karahalios. Problemele fostului distribuitor au început în prima parte a anului 2010, cand guvernul elen a forţat producătorii de medicamente să reducă preţurile cu pană la 27%. Pentru a scădea costurile, compania la care lucra, PharmaSwiss, a concediat distribuitorii, trecand portofoliile în gestionarea supraveghetorului. Karahalios şi-a găsit cu greu de muncă, reuşind în 2011 să se angajeze ca telemarketer în Atena. A lucrat timp de două luni, după care nu s-a mai dus la muncă pentru că nu şi-a primit banii. Apoi a încercat să pună pe picioare un azil de bătrani, cheltuind majoritatea banilor economisiţi, însă afacerea nu a reuşit. În prezent, în Suedia trăiesc 1,4 milioane de etnici străini, reprezentand 15% din populaţia totală, faţă de aproape zero la sfarşitul celui de-Al Doilea Război Mondial. Suedia se prezintă ca o ţară tolerantă şi progresistă, însă un partid care se opune imigrării a reuşit un scor istoric de 5,7% la alegerile din 2010, spune Klas Borell, profesor de sociologie în Suedia. Imigranţii din UE sunt liberi să-şi caute de muncă în Suedia şi se pot stabili acolo dacă dovedesc că se pot întreţine sau dacă au familia stabilită în ţară. Rata şomajului este de aproximativ 7%, iar cei care nu vorbesc limba au de obicei dificultăţi în găsirea unui loc de muncă, spune Arto Moksunen, director la Crossroads, o organizaţie nonprofit bazată în Stockholm care a ajutat în ultimii doi ani aproximativ 3.000 de imigranţi să se stabilească în Suedia.

Amazon.com a dezvăluit noile e-readere şi tablete Kindle

Amazon.com a prezentat în California, noua linie de e-readere şi tablete Kindle, cu preţuri între 69 dolari şi 599 dolari, atacand astfel şi segmentul premium al pieţei, dominat de iPad-ul produs de Apple, transmite Bloomberg. Noile produse ale companiei au în spate magazinul impresionant de conţinut al retailerului online, care oferă 22 de milioane de filme, seriale şi emisiuni de televiziune, melodii, aplicaţii, jocuri, cărţi şi reviste. Directorul general al Amazon.com, Jeff Bezos, a prezentat noua gamă Kindle joi seară la Santa Monica, extinzand semnificativ oferta companiei pentru a acoperi cat mai multe nişe pe o piaţă estimată la 66,4 miliarde dolari în acest an, tot mai agomerată, unde şi-au făcut recent apariţia produse branduite Google şi Microsoft. "Nu a fost o lansare de produse, ci mai degrabă o declaraţie de război. Este clar că Amazon vrea clienţii Apple. în acest moment, Amazon nu este o companie pe care Apple să o poată ignora ca rival", comentează pentru Bloomberg Michael Gartenberg, analist la compania de cercetare de piaţă Gartner. Linia propusă de companie pentru acest sfarşit de an porneşte de la un e-reader Kindle de 69 de dolari, cu ecran de 6 inci de tip e-ink ("cerneală electronică") optimizat pentru citit, al cărui preţ redus ar trebui să fie subvenţionat prin publicitate. Varianta fără reclame costă 89 de dolari.

Se turează motoarele în industrie

Comenzile noi din industrie au crescut în primele şapte luni ale anului, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 0,5% pe total piaţa internă şi piaţa externă, a anunţat ieri Institutul Naţional de Statistică (INS). Evoluţia a fost susţinută de creşterile înregistrate de industria bunurilor de folosinţă îndelungată (13,7%), industria bunurilor de uz curent (8,4%) şi industria bunurilor intermediare (2,9%). Industria bunurilor de capital a scăzut cu 3,9%. În iulie, faţă de luna precedentă, comenzile noi din industrie au scǎzut cu 12%, ca urmare a scǎderilor înregistrate în industria bunurilor de capital (13,2%), industria bunurilor intermediare (12,9%), industria bunurilor de folosinţă îndelungată (10,8%) şi industria bunurilor de uz curent (4,2%), se arată într-un comunicat al INS. Comparativ cu iulie 2011 indicatorul a fost mai mic cu 1,6%.

Ford atacă Europa

Grupul american Ford Motor Co., care deţine fabrica de automobile de la Craiova, a prezentat ieri noul plan strategic pentru Europa, anunţand introducerea mai multor noi modele pe continent în următorii doi ani, în paralel cu reducerea pierderilor din regiune, potrivit WSJ.com. "În pofida condiţiilor economice dificile din viitorul apropiat, Europa prezintă o oportunitate semnificativă pentru creştere profitabilă. Astăzi, accelerăm introducerea noilor produse în Europa, mizand pe proiectul One Ford (...) la fel cum am făcut-o cand ne-am transformat afacerile din America de Nord", a declarat Alan Mulally, preşedinte şi CEO al Ford, într-un comunicat transmis vineri de companie. Noile modele Fiesta şi Kuga, din clasa compactă, vor fi produse în Europa şi vor fi disponibile pe pieţele de pe continent înainte de sfarşitul acestui an. Vor urma alte două noi modele, care vor fi produse cel mai probabil în afara Europei şi exportate către continent. Prin această strategie, Ford ar trebui să poată aduce în Europa noi modele fără a investi în producţie pe continent, potrivit WSJ.com.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.