Romanii renunţă la haine şi vacanţe pentru ţigări şi alcool
Romanii răman precauţi în ceea ce priveşte consumul şi sunt dispuşi să reducă cheltuielile, mai ales cele pentru haine, electronice şi electrocasnice şi vacanţe, dar renunţă mai greu la alcool, ţigări, fructe şi legume, conform unui studiu 360insights. "În ceea ce priveşte consumul, precauţia şi reducerile răman prezente în viaţa romanilor, însă se poate observa că faţă de 2010 nivelul acestor restricţii nu a crescut, romanii părand a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielilor, avand în vedere că îşi permit să achiziţioneze categoriile de care au nevoie, încadrandu-se în limitele de buget impuse. Hainele, încălţămintea, aparatura electronică şi electrocasnică, amenajările interioare dar şi vacanţele sunt în continuare pe lista cheltuielilor pe care romanii vor să le reducă", se arată într-un studiu al companiei de cercetare 360insights, care a analizat percepţia romanilor asupra crizei. În ceea ce priveşte băuturile alcoolice şi ţigările, romanii par mai puţin dispuşi, comparativ cu 2010, să scadă cheltuielile. Dacă în urmă cu doi ani aproximativ 4 din 10 romani erau hotăraţi să îşi restrangă bugetul pentru ţigări şi băuturi alcoolice, în 2012 mai puţin de 3 din 10 au această intenţie, cei mai mulţi fiind decişi să îşi menţină consumul. Îngrijirea sau întreţinerea copiilor, plata utilităţilor, cat şi cheltuielile cu fructe, legume, apă îmbuteliată sau produse lactate sunt categorii la care romanii nu intenţionează să facă reduceri, ci mai degrabă vor încerca să le menţină. Un comportament similar se observă şi în cazul produselor farmaceutice. Aşa cum era de aşteptat, persoanele din grupa de varstă 55-64 ani, dar şi cei cu venituri reduse intenţionează semnificativ mai mult decat ceilalţi să scadă cheltuielile în 2012. Studiul 360insights a mai arătat că, în general, ajustarea bugetelor alocate diverselor categorii de bunuri nu se face prin renunţarea definitivă la categorie, ci în principal prin reducerea cantităţii sau a frecvenţei de consum. Pentru anumite categorii o altă soluţie este ca preţul plătit să fie mai mic, prin urmărirea promoţiilor sau alegerea unor produse sau mărci mai ieftine decat cele cumpărate de obicei. Categoriile pentru care romanii sunt mai deschişi faţă de promoţii sau mărci mai ieftine sunt electronicele şi electrocasnicele, dar şi accesoriile vestimentare. Şi cand vine vorba de vacanţe romanii se îndreaptă către opţiuni mai accesibile decat cele alese în trecut. Totuşi, atat pentru categoriile amintite anterior, cat şi pentru toate celelate investigate modul de economisire pentru care optează majoritatea este reducerea cantităţii sau a frecvenţei de cumpărare. "În concluzie, după mai mult de trei ani de recesiune, criza financiară a devenit încetul cu încetul o constantă în viaţa romanilor, afectand într-o măsură mai mică sau mai mare fiecare aspect al vieţii cotidiene. Ca şi măsuri, romanii răman atenţi la cheltuieli, bugetul lor fiind într-o stare de «îngheţ»", se spune în studiul 360insights. Studiul a fost realizat de compania 360insights be baza datelor culese în luna martie prin intervievarea telefonică a 800 de persoane cu varste între 16 şi 64 de ani.