Negriţoiu: Şi în afara UE tot cu UE te baţi la export
Accesarea cat mai multor pieţe din afara UE ca unică soluţie de a revigora economia romanească reprezintă o pistă falsă, întrucat şi pe aceste pieţe tot cu jucătorii din UE ar concura firmele locale, iar "nostalgicii" au uitat că înainte de '89 se exporta la comandă politică, susţine Mişu Negriţoiu. "Problema Romaniei este de poziţionare în raport cu UE mai degrabă decat în afara pieţei comune (...) Nu cred că ne putem crea specializarea de a intra pe piaţa din Rusia. Rusia cumpără tot de la mari producători competitivi. Nu poţi să te specializezi pe exporturi în afara UE dacă nu eşti bun în UE. Ce poţi să faci pentru restul lumii care nu merge în UE?", a spus directorul general al ING Bank Romania, Mişu Negriţoiu, comentand opiniile unor oameni de afaceri care vedeau ca singură soluţie pentru economia romanească orientarea exporturilor către pieţele non-UE. De asemenea, Negriţoiu s-a întrebat ce-ar putea Romania să exporte în orient, piaţă importantă inclusiv pentru state ca Germania. "Ce vrei să vinzi în Orient? Toţi şeicii îşi cumpără cele mai bune produse. De la Mercedes...", a continuat directorul ING. El crede că problema firmelor romaneşti este competitivitatea şi susţine că un produs competitiv în UE ar putea foarte bine să fie vandut şi pe alte pieţe, acceptand însă că există şi probleme de marketing, de distribuţie şi vanzare a mărfurilor romaneşti. "Nu cred că pieţele externe sunt mai puţin pretenţioase. Sunt pieţe cu capacitate de absorbţie mai mare, dar nu sunt mai puţini pretenţioşi (...) Nici în China nu mai vinzi orice. (...) ştiu negustori romani de mobilă care au mers în Dubai şi n-au avut nicio şansă. în afara UE te baţi cu UE. Dacă nu eşti competitiv în UE, atunci nu poţi să vinzi în alte părţi", spune Negriţoiu. Şeful ING şi-a argumentat opinia şi prin faptul că Romania are doar puţine produse finite competitive pe care le exportă cu succes, dand ca exemplu Logan, care se vinde şi pe piaţa din UE şi în afara ei. "Dacă ai un produs finit pe care vrei să-l vinzi în afara UE, atunci poţi să-l vinzi şi în UE. Dar Romania exportă foarte mult componente, nu produse finite", a completat Negriţoiu. Directorul ING înţelege că există "nostalgici" care invocă exporturile Romaniei din perioada comunistă, dar le aminteşte că atunci nu erau raporturi comerciale de piaţă ci pe comandă politică. De altfel, Negriţoiu a povestit că el însuşi a condus o delegaţie în Rusia pentru a vinde un milion de perechi de încălţăminte înainte de '89. La prezentarea organizată de Romania, reprezentantul fiecărei republici trebuia să-şi aleagă un număr de modele şi un volum de produse. "Există nostalgici .... Această economie nu a fost competitivă cand vindea în fosta URSS, atunci lucra la comandă. (...) şi înainte noi vindeam Dacia în ţările socialiste, dar cate nu se întorceau din Ungaria", a spus Negriţoiu razand.