Economic

Coloana de stiri economice: Un consilier al premierului critică dur băncile

14 mar 2012 1035 vizualizări
Măsurile prudenţiale excesive ale băncilor sînt cea mai mare piedică în dezvoltarea mediului privat din Romania, a declarat, ieri, Andreea Paul Vass, consilier al premierului şi ambasador al IMM-urilor, menţionînd că este nevoie ca sistemul bancar să crediteze firmele mici şi mijlocii.

"Vrem să convigem băncile că este nevoie de creditarea IMM-urilor. Măsurile prudenţial excesive sînt azi cea mai mare piedică în dezvoltarea mediului privat", a spus Vass, la un forum pe tema IMM-urilor. Ea a arătat că cele mai grave problemele cu care se confruntă sectorul IMM din Romania în prezent sînt evaziunea fiscală, concurenţa neloială, birocraţia fiscală, gradul prea redus de specializare, protecţia proprietăţii intelectuale, costurile internaţionalizării, accesul la achiziţii publice sau capitalizarea prin bursă. "Dacă mie din inima Guvernului mi-este greu să fac faţă birocraţiei, ce să mai spun de un întreprinzător. De aceea am început un efort lung de simplificare, comasare şi reducere a taxelor fiscale", a arătat Vass, adăugînd că nu doar Romania se confruntă cu probleme legate de birocraţie, ci toată Europa. În final, Vass a adăugat că în viitor creşterea economică va fi generată de un număr mai mare de firme, dar mici, nu de un număr redus de firme mari. "Întreprinderile mici şi mijlocii au nevoie de spijin din partea noastră, nu de umilinţe birocratice", a conchis Vass.

Investitorii au subscris 0,5% din oferta Transelectrica în prima zi

Investitorii au subscris în prima zi de ofertă 0,52% din pachetul de 15% din acţiunile Transelectrica (TEL), la preţuri cuprinse între 14,9 lei şi 15,9 lei, valori similare sau foarte apropiate preţului minim cerut de stat în cadrul operaţiunii. Pe tranşa marilor investitori a fost plasat un ordin de cumpărare pentru 50.000 de acţiuni (0,45% din ofertă) la preţul de 14,9 lei, similar cotaţiei minime din ofertă. Mici investitori au introdus cinci ordine pentru un total de 7.588 de titluri (0,07% din ofertă), la preţuri care au variat între 14,9 lei şi 15,9 lei. Cotaţia de 15,9 lei este cu 6,7% peste preţul minim din cadrul operaţiunii. Astfel, valoarea subscrierilor este aproximativ 200.000 de euro după prima zi. Oferta Transelectrica a început miercuri şi va dura zece zile lucrătoare, pînă pe 27 martie. Investitorii pot subscrie acţiunile scoase la vînzare la preţuri cuprinse între 14,9 lei/titlu şi 19,2 lei/acţiune. Calculat la preţul minim cerut de stat pachetul scos la vînzare este evaluat la 163,8 milioane lei (37,6 milioane euro), iar raportat la cotaţia maximă valoarea este de 211,1 milioane lei (48,4 milioane euro). Pentru investitorii instituţionali vor fi alocate 90% din titlurile scoase la vînzare, iar micii investitori vor avea o tranşă de 10%. Dacă o tranşă este insuficient subscrisă, iar cealaltă suprasubscrisă, atunci acţiunile rămase dintr-o tranşă vor fi alocate către cealaltă. Tranşa investitorilor mari este destinată celor care subscriu de minim 500.000 de lei, iar cea pentru micii investitori este alocată pentru subscrierile de sub 500.000 de lei. Subscrierile sînt realizate prin sistemul Bursei de Valori Bucureşti, astfel că investitorii pot cunoaşte zilnic volumul subscrierilor şi preţurile la care acestea au fost realizate.

Licenţele de telefonie mobilă însumează 726,8 milioane de euro

Costul de pornire al celor 56 de licenţe pentru comunicaţii mobile însumează 726,8 milioane de euro şi variază între 800.000 şi 40 milioane de euro, în funcţie de perioada de valabilitate, de 15 luni sau 15 ani, vînzarea acestora prin licitaţie urmînd să înceapă la 1 mai. Potrivit datelor prezentate într-o conferinţă de preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu, vor fi scoase la licitaţie 42 de licenţe de frecvenţe, dintre care 6 sînt în banda de 800 MHz, 7 în banda de 900 MHz, 15 în banda de 1.800 MHz şi 14 în banda de 2.600 MHz, precum şi 3 licenţe în banda de 2.600 MHz. Toate cele 45 de licenţe vor fi valabile 15 ani. Cei trei operatori de telefonie mobilă prezenţi acum pe piaţă - Orange, Vodafone şi Cosmote - utilizează în prezent aceste frecvenţe, mai puţin cea din banda 2.600 MHz, care permite tehnologia 4G. De asemenea, vor mai fi scoase la licitaţie, pe o perioadă de 15 luni, 11 licenţe de frecvenţe de 900 şi 1.800 MHz, utilizate în prezent de Vodafone Romania şi Orange Romania. "Licitaţia este cea mai bună soluţie pentru maximizarea beneficiilor economice şi sociale pentru utilizatorii romani, prin alocarea şi utilizarea eficientă a cît mai multor frecvenţe disponibile, respectiv creşterea ofertei de servicii de acces la internet în bandă largă. Autoritatea şi-a propus ca prin licitaţie să stabilească şi să obţină valoarea reală a acestei resurse limitate a statului roman şi să stimuleze concurenţa, investiţiile şi inovaţia pe piaţa de comunicaţii. în plus, mecanismul a fost gîndit astfel încît să ofere condiţii perfect egale atît tuturor jucătorilor actuali din piaţa romanească de comunicaţii, cît şi potenţialilor nou-veniţi, şi va fi consultat la nivel intern şi internaţional cu maximă transparenţă şi deschidere", a declarat Marinescu.

Ungureanu încurajează IMM: “Mărimea nu contează"

Premierul Mihai Răzvan Ungureanu a transmis oamenilor de afaceri care conduc întreprinderi mici şi mijlocii că Guvernul va reduce fiscalitatea "atunci cînd se va putea" şi i-a asigurat că este interesat de activitatea IMM-urilor, argumentîndu-şi afirmaţia cu zicala "Mărimea nu contează". "Britanicii au o vorbă care, din păcate, este folosită în cele mai diferite contexte şi pe mulţi în felul ăsta îi bucură: «Mărimea nu contează». Cred că succesul dumneavoastră este dovada cea mai bună că există speranţă de vioiciune în economia romanească şi că această dinamică are nevoie de sprijin, Guvernul fiind chemat să ofere această încredere", a spus Ungureanu oamenilor de afaceri prezenţi la la prima ediţie a Forumului IMM-urilor. El a arătat că 99,7% dintre întreprinderile romaneşti sînt mici şi mijlocii, generînd două treimi din totalul locurilor de muncă şi a asigurat că întîlnirile Guvernului cu marile companii nu scoate IMM-urile în afara interesului. "Ne gîndim la diminuarea poverii administrative şi fiscale, cînd se va putea, la stimularea implicită a creativităţii şi inovaţiei", a adăugat premierul.

MADR lucrează la înfiinţarea unei bănci funciare

Ministerul Agriculturii lucrează la proiectul înfiinţării unei bănci funciare care să aibă drept de preempţiune la cumpărarea terenurilor agricole, ajutînd astfel la comasarea lor, a declarat ieri la un seminar ministrul de resort, Stelian Fuia. "Ce putem face în continuare -şi avem o astfel de discuţie- este înfiinţarea unei bănci funciare care să se ocupe de comasarea terenurilor şi care să aibă un drept de preemţiune la comasarea terenurilor pe care persoanele fizice vor să le vîndă. E singura cale de a încerca nu să blocăm, dar să menţinem în continuare terenul într-o apartenenţă naţională şi să facem în primul rînd comasare", a afirmat Fuia. El nu a precizat cît ar costa înfiinţarea şi administrarea unei asemenea bănci. Fuia a adăugat că a discutat acest proiect şi la o întîlnire cu parlamentarii germani, precum şi cu ambasadorul Olandei la Bucureşti. "Eu aştept din Olanda şi din Germania know-how pe această temă", a încheiat ministrul. Înfiinţarea unei bănci funciare este o idee vehiculată şi anii trecuţi. Astfel, în 2011 oficialii Ministerului Agriculturii anunţau că Agenţia Domeniilor Statului ar putea fi reorganizată sub forma unei bănci funciare care să poată cumpăra terenu