Economic

Coloana de stiri economice:Investiţiile străine au ajuns la cote ridicol de mici

Ziarul de Vrancea
13 mar 2012 578 vizualizări
Investiţiile străine directe au totalizat în luna ianuarie doar 23 de milioane de euro, în scădere drastică faţă de aceeaşi lună din 2011, cînd s-a înregistrat un flux de 376 milioane de euro, potrivit datelor Băncii Naţionale a Romaniei

Conform datelor publicate de Banca Naţională a Romaniei, participaţiile la capital consolidate cu pierderea netă estimată au însumat 130 de milioane de euro, în timp ce creditele intra-grup au înregistrat o valoare negativă de 107 milioane de euro net. Investiţiile străine directe ale nerezidenţilor în Romania au finanţat deficitul contului curent din luna ianuarie 2012 în proporţie de 62,2%. În aceste condiţii, investiţiile străine directe atrase de Romania se înscriu şi în acest an pe un trend descendent, după ce în 2011 s-a înregistrat un minim al ultimilor nouă ani, cu un volum de 1,9 miliarde de euro. Cel mai ridicat nivel al investiţiilor străine directe s-a înregistrat în anul 2008 - 9,496 miliarde de euro. între 2003 şi 2006 Romania a înregistrat în fiecare an creşteri ale investiţiilor străine, acestea ajungînd la 5,183 miliarde de euro în 2004, la 5,213 miliarde de euro în 2005 şi 9,056 miliarde de euro în 2006. în 2007 a avut loc o diminuare a capitalului străin investit în Romania, la 7,25 miliarde de euro, urmat de o creştere la nivelul record din 2008. Începînd cu anul următor, valoarea indicatorului s-a deteriorat, investiţiile scăzînd abrupt pînă la 3,48 miliarde de euro în 2009 şi la 2,2 miliarde de euro în 2010.

Dacia Lodgy se promovează într-un videoclip la Eurovision

Dacia Lodgy, prezentată săptămîna trecută în premieră la Salonul Auto de la Geneva, apare în videoclipul piesei care va reprezenta Franţa la Eurovision 2012, în Baku. "La filmarea videoclipului, am avut nevoie de o maşină foarte frumoasă pentru mine şi dansatorii mei, iar Dacia a binevoit să ne lase să folosim maşina pentru prima dată", spune interpreta Anggun într-un scurt material video apărut marţi pe pagina oficială de YouTube a Renault. Clipul afişat pe pagina Renault este un making-of al videoclipului melodiei "Echo (You and I)", interpretată de Anggun, care va reprezenta Franţa la Eurovision 2012 în Azerbaijan. Monovolumul de familie Lodgy a fost prezentat săptămîna trecută la Salonul Auto de la Geneva şi poate fi comandat de clienţii din Romania la preţuri pornind de la 9.500 euro (TVA inclusă). Lodgy este asamblat într-o fabrică deschisă de Renault în februartie în Maroc, fiind primul model Dacia produs în afara Romaniei.

Operatorii de telefonie mobilă au învîrtit 3% din PIB-ul ţării

Afacerile operatorilor de telecomunicaţii mobile au reprezentat în 2011 echivalentul a 3% din Produsul Intern Brut al Romaniei, iar contribuţiile directe ale acestora la economia naţională au însumat 7,03 miliarde de lei, nivel similar cu cel din 2010, potrivit datelor KPMG Romania. "Spre comparaţie, bugetul Ministerului Educaţiei a însumat 16,4 miliarde de lei în 2011. Practic, contribuţiile directe ale operatorilor de telefonie mobilă reprezintă aproape jumătate din bugetul unui minister important al Romaniei", a declarat marţi directorul de tehnologie, media şi telecomunicaţii al KMPG Romania, Mihai Rada, prezent la un eveniment de specialitate. Rada a spus că achiziţiile directe ale operatorilor de telefonie mobilă, de mijloace fixe, servicii etc, au însumat 4,2 miliarde de lei în 2011, iar contribuţiile achitate de aceştia către diverse bugete ale statului au atins 2,13 miliarde de lei, de la 2,04 miliarde de lei în urmă cu un an. Reprezentantul KPMG a afirmat că piaţa telecomunicaţiilor din Romania este cea mai competitivă din Europa, fiind deservită de cinci operatori - Vodafone, Orange, Cosmote, Telemobil şi RCS&RDS. "Dacă adăugăm şi Romtelecom, care deţine şi o licenţă de telefonie mobilă, atunci piaţa locală se aseamănă cu cea din Marea Britanie, unde sînt prezenţi şase operatori. Restul statelor europene au cîte patru operatori sau chiar mai puţin", a mai spus Rada.



Afganii bogaţi scot anual din ţară, în valize, 8 miliarde dolari

Afganii bogaţi scot anual din ţară, în valize, circa opt miliarde de dolari, aproape dublu faţă de bugetul statului, iar suma va creşte probabil odată cu apropierea retragerii trupelor străine, situaţie care ameninţă economia fragilă, a declarat un oficial afgan. Într-un interviu pentru Reuters, viceguvernatorul băncii centrale Khan Afzal Hadawal a afirmat că încrederea în economie a scăzut atît de puternic în peste un deceniu de război încît banii sînt scoşi masiv din ţară în valize şi alte bagaje, fiind duşi în regiuni mai sigure, precum Dubai. Economia afgană este puternic dependentă de ajutoarele străine şi de producţia de opiu. Afganistan este cel mai mare producător de opiu din lume. În biroul său, în clădirea dărăpănată a băncii centrale din centrul capitalei Kabul, Hadawal s-a arătat puţin încrezător în limita de 20.000 de dolari recent impusă de stat pentru sumele care pot fi scoase din ţară. Planurile SUA de a se retrage din Afganistan produc nervozitate în rîndul oficialilor precum Hadawal, notează Reuters. Autorităţile americane vor să aducă în locul trupelor, care se pregătesc să se retragă la sfîrşitul anului 2014, consilieri şi posibil trupe speciale. Controlul securităţii, esenţiale pentru economie, va reveni astfel trupelor afgane. Jumătate din suma totală de circa opt miliarde de dolari este scoasă din Afganistan prin intermediul aeroportului din capitala ţării.


Audi vrea să preia Ducati pentru prestigiu

Constructorul de autoturisme de lux Audi, controlat de grupul Volkswagen, este în discuţii pentru preluarea producătorului italian de motociclete Ducati Motor Holding de la Investindustrial SpA, pentru 850 milioane euro, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situaţiei. Preţul luat în calcul de Audi include asumarea unor datorii de 800 milioane euro ale Ducati. Constructorul german are pînă la mijlocul lunii aprilie dreptul de primă ofertă pentru preluarea Ducati. Preşedintele Volkswagen, Fedrinand Piech, şi-a exprimat pentru prima dată public intenţia de a prelua Ducati în aprilie 2008, însă a pierdut atunci cursa în favoarea Investindustrial. Grupul Volkswagen deţine în prezent nouă mărci, precum Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, Scania şi MAN, însă nu are nicio marcă de motociclete. Analiştii consideră că Volkswagen nu are prea multe de cîştigat din preluarea unui producător de motociclete, însă grupul ar putea face o astfel de achiziţie doar de dragul prestigiului. Investindustrial, companie de capital privat cu sediul la Milano, analizează dacă ar trebui să listeze Ducati la Hong Kong în acest an sau să vîndă compania, au declarat în luna februarie surse apropiate discuţiilor. Ducati a fost delistată de pe bursa de la Milano în anul 2008.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.