Cum văd asiguratorii reforma în sănătate
Reforma sistemului de sănătate este un proces complex, de durată, care trebuie realizat pe principii de eficienţă economică, atît pentru bugetele publice cît şi pentru sectorul privat, dublat de stimularea contribuţiilor voluntare prin avantaje fiscale pentru pacienţi şi angajatori, potrivit Alico Asigurări. "Interesul pacientului trebuie să fie elementul central al acestei reforme. În acest context, este nevoie de stabilirea unor principii de bază pentru construcţia viitorului cadru legislativ al sistemului de sănătate, dar şi de măsuri imediate, de sprijinire a implicării sectorului privat în domeniul sănătăţii pentru îmbunătăţirea accesului populaţiei la servicii de sănătate de calitate", a declarat, ieri, directorul general al Alico Asigurări Romania, Theodor Alexandrescu, la un seminar de specialitate. Potrivit lui Alexandrescu, principiile de bază în construcţia viitorului cadru al sistemului de sănătate din Romania trebuie să se bazeze pe trecerea graduală de la un sistem de contribuţii obligatorii către un singur furnizor la un sistem combinat de contribuţii obligatorii şi voluntare către mai mulţi furnizori de asigurări de sănătate. "Într-o primă fază trebuie menţinute contribuţiile obligatorii, dar se va trece de la un singur furnizor de asigurări de sănătate, în speţă CNAS, la mai mulţi furnizori. În faza următoare, contribuţiile obligatorii vor fi completate cu contribuţii voluntare, ponderea acestora din urma crescînd gradual pînă cînd cuantumul lor va fi majoritar", a spus şeful Alico Asigurări Romania. El a adăugat că un astfel de sistem va crea atît concurenţa între furnizorii de asigurări de sănătate, cît şi între furnizorii de servicii medicale, spre beneficiul final al pacienţilor. Un alt principiu al procesului de reformă din domeniu îl constituie viabilitatea financiară a noului sistem de sănătate, cu avantaje atît pentru bugetele publice cît şi pentru sectorul privat. "O simplă transferare a poverii financiare de pe umerii statului pe cei ai asigurătorilor privaţi, fără a oferi acestora din urma posibilitatea de a opera în condiţii de profitabilitate, va face noul sistem inoperabil", a arătat Alexandrescu. Al treilea principiu expus de şeful Alico îl reprezintă libera alegere a pacientului în selectarea furnizorului de asigurări de sănătate, atît pentru componenta obligatorie, cît mai ales pentru asigurarea voluntară. "Reforma va fi un proces de durată (estimarea optimistă este de cel puţin doi ani pînă cînd noul sistem să fie operaţional parţial), iar pacienţii nu pot aştepta finalizarea acesteia pentru a avea acces la servicii de sănătate de calitate", a spus Alexandrescu. El a adăugat că autorităţile trebuie să acţioneze imediat în cîteva direcţii prioritare, una dintre acestea fiind aplicarea unei deductibilităţi fiscale totale într-o limită de 400 - 600 euro/an, prin stimularea contribuţiilor voluntare prin avantaje fiscale oferite pacienţilor şi angajatorilor. De asemenea, angajatorii vor fi stimulaţi să acorde pachete de beneficii care să includă aceste asigurări, ceea ce va ajuta la atragerea şi menţinerea unei forţe de muncă bine pregătită. În cazul pacienţilor, aceştia vor avea posibilitatea să îşi acopere anumite cheltuieli pe care le au oricum prin sistemul de sănătate actual şi, în acest context, stimulentele financiare directe către personalul medical ar dispărea. "Măsura poate avea şi un impact educaţional, prin includerea în pachetul de beneficii - oamenii vor înţelege mai bine rolul unei asigurări de sănătate", a spus Alexandrescu.