Proiectele prin parteneriat public-privat, printre care şi unul în Vrancea, sabotate chiar de Guvern
Premierul Emil Boc anunţă că proiectele implementate prin parteneriat public-privat pot reprezenta în acest an un motor pentru relansarea economică. Pe lista celor 18 astfel de proiecte din diferite domenii figurează şi canalul Siret-Bărăgan, cu un mare procent de lucrări de realizat în judeţul Vrancea, dar şi reactoarele 3 şi 4 de la Cernavodă, hidrocentrala Tarniţa-Lăpuşeşti, autostrăzile Comarnic-Braşov şi Sibiu-Piteşti sau canalul Dunăre-Bucureşti. Jurnaliştii de la Gîndul.info susţin însă că eventualii investitori interesaţi să participe la realizarea acestor obiective prin parteneriat public-privat nu găsesc informaţii la zi. Nici despre valoarea investiţiilor, dar nici despre instituţiile abilitate să coordoneze parteneriatul public-privat, invocînd date vechi prezentate chiar pe site-ul Ministerului de Finanţe. Cu alte cuvinte, ne sabotăm de unii singuri, chiar dacă valoarea proiectelor cu care se laudă Guvernul Boc este mai mare decît al celor derulate în Europa. Jurnaliştii de la centru susţin că Unitatea Centrală pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat lucrează acum în cadrul Secretariatului General al Guvernului, fiind mutată de mai bine de un an de la Ministerul de Finanţe. Lista aprobată de Guvern cuprinde mari proiecte de investiţii în infrastructură rutieră, agricultură, energie, justiţie şi sănătate. Valorile estimative ale proiectelor variază de la 40 de milioane de euro, pînă la 6 miliarde de euro. În ceea ce priveşte canalul Siret-Bărăgan, pentru realizarea lui autorităţile locale au luat în calcul chiar investitori chinezi, asta după o vizită în China a premierului Emil Boc, dar şi după o întîlnire a ministrului Agriculturii, Valeriu Tabără, cu ambasadorul Chinei la Bucureşti. Canalul Siret-Bărăgan va avea o lungime de 190 kilometri şi va putea iriga aproape un milion de hectare în zona de Est a Bărăganului, lucrările fiind demarate în perioada comunistă. Valoarea proiectului ar ajunge la peste 3,4 miliarde de euro. Proiectul fost aprobat încă din 1986, iar un an mai tîrziu a început execuţia primului tronson de canal. În lungime de 50 km, amplasat pe teritoriul judeţului Vrancea, acesta asigură apa pentru irigarea unei suprafeţe de peste 150.000 hectare. Tronsonul II, pe o lungime de 140 km, amplasat în judeţele Vrancea, Brăila, Buzău şi Ialomiţa, urma să fie aprobat ulterior. Pînă acum au fost construiţi 11 km. (Iulia CREŢU)