Reducerea costurilor, cea mai frecventă strategie de criză
Reducerea costurilor a fost cea mai răspîndită strategie de criză în rîndul companiilor din Romania care au avut performanţe bune în ultimii ani, urmată de creşterea productivităţii şi restructurarea activităţii, potrivit rezultatelor unui sondaj al Ernst & Young. Sondajul a fost efectuat la finele lunii octombrie în rîndul a 172 de manageri de la tot atîtea companii din Romania, majoritatea private, care "au avut succes" în contextul crizei economice globale din ultimii ani. Puţin peste jumătate dintre companiile vizate au acţionariat romanesc, iar 47% au acţionariat străin; 13% sînt listate la bursă, 5% sînt controlate de stat, iar alte 5% sînt deţinute de fonduri de capital privat. Aproape o cincime - 19% - au avut venituri de peste 100 milioane euro în ultimul an fiscal încheiat, 8% între 50-99,9 milioane euro, 47% între 10-49,9 milioane euro, 22% între 1-9,9 milioane euro, respectiv 5% sub 1 milion euro. Toate sectoarele economiei sînt reprezentate în rîndul respondenţilor, cu ponderi mai ridicate pentru industrie şi manufactură, retail şi comerţ, industrie alimentară şi agricultură, respectiv servicii. Majoritatea companiilor participante la sondaj, respectiv 70% dintre acestea, fac afaceri de tip business to business, 26% lucrează direct cu consumatorii, iar 4% au afaceri cu statul. Întrebaţi care a fost prima reacţie la criza financiară globală, 34% dintre managerii intervievaţi au indicat reducerile de costuri, 23% creşterea productivităţii, 16% restructurarea activităţii, respectiv 11% dezvoltarea de noi produse. Un procentaj de 5% dintre companii au încercat să-şi consolideze poziţia pe piaţă prin fuziuni şi achiziţii, iar alte 5% s-au orientat către atragerea de fonduri europene. Totodată, 38% dintre manageri plasează controlul costurilor printre principalii factori care au determiant succesul companiei lor în criză, 15% indică inovaţia, 12% atragerea şi reţinerea angajaţilor performanţi, 10% restructurarea, respectiv 9% creşterea productivităţii. Puţini respondenţi cred că factori ca ajustarea strategiei de preţuri, motivarea angajaţilor, calitatea produselor şi serviciilor sau relaţiile cu clienţii au contribuit semnificativ la performanţele companiilor în perioada crizei.