Turismul de conferinţe, neglijat în Romania, creşte masiv în alte ţări
Conferinţele şi evenimentele organizate în Romania sînt tot mai puţine, pe fondul crizei economice, a preţurilor mari şi a lipsei promovării, în timp ce alte ţări pun accent pe acest segment de turism, intensificînd reclamele şi deschizînd birouri de reprezentare în cît mai multe destinaţii. În Romania, turismul de conferinţe nu a fost niciodată o prioritate, nu are o identitate şi nu este promovat în străinătate. Hotelurile şi serviciile sînt mai scumpe decît în ţările din zonă, iar opţiunile de agrement sînt modeste. în consecinţă, acest segment a scăzut constant în fiecare dintre ultimii ani. "Romania pierde întotdeauna la preţ în faţa ţărilor din zonă. Hotelurile romaneşti n-au scăzut preţurilor pentru organizarea de evenimente în ultimii trei ani, cu toată criza economică, ba chiar la sfîrşitul verii începuseră să le crească. în Ungaria, tarifele sînt mai mici cu 30%, iar în Cehia şi Bulgaria cu 20%, şi vorbim de tot ce înseamnă pachet de conferinţă, adică închirierea sălilor, cazare, echipamente tehnice şi mese", spune Roxana Bălcescu, director adjunct al agenţiei de turism CMB Travel. În încercarea de a cîştiga cotă pe piaţa organizării de evenimente, Romania a participat în perioada 29 noiembrie-1 decembrie la tîrgul de turism EIBTM de la Barcelona, specializat în contractarea de servicii pentru organizarea de congrese, conferinţe şi incentive (n.r. - pachete turistice de motivare sau recompensare oferite de firme angajaţilor). Standul Romaniei, a cărui amenajare a costat 120.000 euro, a avut 70 metri pătraţi şi a reunit 12 expozanţi, un hotel şi 11 agenţii de turism. Tîrgul de la Barcelona a reunit participanţi din peste 100 de ţări şi a fost vizitat de mai mult de 15.000 de persoane. Dacă la pavilionul Romaniei erau prezenţi, în general, reprezentanţi din eşalonul doi sau trei al firmelor participante, standurile altor ţări beneficiau de prezenţa şefilor asociaţiilor organizatorilor de conferinţe (Convention Bureau) sau chiar a unor miniştri ai Turismului. Astfel, ministrul Turismului din Costa Rica, Allan Flores Moya, prezent la pavilionul ţării sale din tîrgul de la Barcelona, spune că nu îl interesează turismul de masă. "De altfel, toate studiile pe care le facem ne arată că profilul turistului care ajunge în Costa Rica indică o persoană cu vîrsta cuprinsă între 40 și 60 de ani, cu studii superioare şi venituri peste medie, care călătoreşte în toată lumea", a declarat Moya. India este o altă ţară care îşi promovează din ce în ce mai activ atît turismul clasic, cît şi pe cel de afaceri. "India este din ce în ce mai căutată pentru serviciile medicale pe care le oferă. Sînt de calitate şi ieftine. Tocmai datorită acestui turism medical multe conferinţe internaţionale din domeniu se desfăşoară în India. Anul acesta am avut o creştere de aproximativ 30% pe acest segment şi sînt convins că la fel va fi şi în 2012. Comparativ cu alte ţări sîntem o destinaţie ieftină", a spus T.V. Maniprasad, consultant în cadrul India Convention Promotion Bureau. Dora Kiss, director în cadrul Hungarian Commercial Bureau, spune că organizaţia pe care o conduce face în fiecare trimestru un studiu de piaţă pentru a obţine informaţii despre conferinţele internaţionale. "Anul trecut am avut peste 500 de conferinţe internaţionale, organizate după criteriile organizaţiei internaţionale de profil. Budapesta este acum pe locul 18 în topul oraşelor recomandate pentru conferinţe internaţionale, iar în acest moment stăm mai bine decît anul trecut la acest capitol şi ne apropiem, practic, de nivelul anului 2008", a afirmat Kiss.
,