Economic

Avem drumuri mai proaste ca-n Botswana

Ziarul de Vrancea
29 nov 2011 970 vizualizări
Autostrada Transilvania ar putea fi terminată cel mai devreme în 2020

Autostrada Transilvania va fi finalizată cel mai devreme în 2020, dar ar putea fi terminată şi în 2026, după 22 ani de la începerea lucrărilor, o investiţie ale cărei costuri au depăşit cu mult valoarea preconizată iniţial şi care candidează la Cartea Recordurilor din cauza ritmului lent de execuţie Proiectul a început în 2004, cu semnarea unui contract de 2,2 miliarde euro pentru construcţia a 415 kilometri, dar porţiunea realizată pînă în prezent cu finanţarea statului depăşeşte cu puţin 10% din traseul total. Pentru un tronson de doar 52 kilometri construiţi într-un interval de şapte ani, dar pentru care guvernele îşi dispută cu îndîrjire meritele şi dreptul de a tăia panglica inaugurală, statul a cheltuit pînă în prezent 5,6 miliarde lei, reprezentînd mai mult de jumătate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru întregul proiect.

Doar 118 kilometri din 415

În toamna acestui an, Guvernul a decis ca lucrările să fie continuate de compania americană Bechtel numai pe tronsoanele deja începute, reprezentînd 118 kilometri din totalul celor 415 kilometri, iar restul tronsoanelor să fie scoase la licitaţie pentru a obţine şi finanţare europeană, conducerea Ministerului Transporturilor evitînd însă să avanseze un termen de finalizare a întregii autostrăzi. Fişa tehnică a investiţiei relevă că lucrările vor fi finalizate cel mai devreme în 2020, dar ar putea fi încheiate şi în 2026, semnificînd faptul că un nou-născut în anul semnării contractului de începere a lucrărilor va termina facultatea atunci cînd se va putea circula pe întreaga autostradă. Conform documentului care include eşalonarea valorii rămasă de finanţat şi costurile de funcţionare şi întreţinere după punerea în funcţiune a investiţiei, statul va cheltui în următorii patru ani încă 2,3 miliarde lei, din care 431,3 milioane lei în 2012, 651,2 milioane lei în 2013, 352,6 milioane lei în 2014 şi 866 milioane lei în 2015. Aceeaşi fişă mai include însă alte costuri totale de 4,8 miliarde lei pentru "anii ulteriori" după 2015, fără a indica un termen clar de finalizare a lucrării. Luînd însă în calcul un cost de întreţinere de 4.500 euro/kilometru în perioada de iarnă, conform standardelor de cost aprobate de ministerul de resort, şi o cheltuială anuală de întreţinere a autostrăzii de 24,4 milioane lei, rezultă că finanţarea totală de 4,8 miliarde lei pentru "anii ulteriori" după 2015 acoperă derularea lucrărilor pentru încă cinci ani, pînă în 2020 (dacă anual va fi asigurată o finanţare similară anului 2015, de peste 800 milioane lei) sau pentru încă 11 ani, pînă în 2026 (dacă finanţarea anuală se va cifra în jurul valorii de 400 milioane lei, acoperită cu greu şi în alţi ani). Cheltuiala anuală de 24,4 milioane lei este calculată pornind de la costul de întreţinere în perioada de iarnă, de 4.500 euro/kilometru, cost înmulţit de trei ori pentru a acoperi cheltuielile maxime suplimentare aferente unui an întreg.

Situaţia din alte ţări

Din acest punct de vedere al duratei de execuţie, Romania concurează cu cele mai mari autostrăzi din lume, precum Trans-Canada Highway (10.000 kilometri), Autostrada Trans-Siberiana (11.000 kilometri), Australia's Highway 1 (20.000 kilometri), dar şi cu Autostrada Karakoram (1.300 kilometri), care leagă China de Pakistan şi care a fost construită tot într-un interval de 20 ani, dar la o altitudine de 4.693 metri, cea mai mare înălţime dintre toate autostrăzile din lume. Din punct de vedere al calităţii, Romania are alţi concurenţi conform ultimului raport al Forumului Economic Mondial, încercînd să depăşească, fără a reuşi deocamdată, ţări precum Namibia, Botswana, Sri Lanka, Rwanda, Trinidad Tobago, Tanzania, Uganda, Burkina Faso în ceea ce priveşte calitatea drumurilor. Aceasta în condiţiile în care calitatea infrastructurii rutiere reprezintă unul dintre principalele argumente pentru care investitorii străini evită Romania. La această oră, Marocul construieşte cu 800 milioane dolari o autostradă de 172 kilometri, care va traversa Munţii Atlas şi care are ca termen de finalizare luna iunie 2013, iar Germania construieşte anual peste 1.700 kilometri de autostradă, cu un ritm de 3,5 kilometri pe zi.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
elena, acum 4503 zile, 3 ore, 42 minute, 26 secunde
Daca am avea in Romania drumuri ca in Botswana,nu ar trebui sa mai mergem cu masinile la reparat.Inainte de a scrie un articol,documenteasa-te corect,stimate"reporter".
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.