Mărirea taxelor de service va lăsa pe drumuri 15.000 de persoane
Suplimentarea taxelor pentru acordarea autorizaţiei anuale de funcţionare a atelierelor auto va avea ca efect disponibilizarea a peste 15.000 de angajaţi şi scumpirea semnificativă a poliţelor de asigurare auto (RCA şi CASCO), susţine Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independent (ASSAI) "Efectele directe ale acestei măsuri aberante vor fi majorarea tarifelor de reparaţii, care va fi suportată de către şoferi, realizarea reparaţiilor în service-uri clandestine, fără garanţie, scumpirea semnificativă a poliţelor de asigurare auto (RCA şi CASCO), închiderea unui număr semnificativ de ateliere auto (peste 2000 de unităţi service) şi creşterea cu cel puţin 15.000 de persoane a numărului de şomeri", se arată într-o scrisoare deschisă trimisă de ASSAI Guvernului şi Ministerului Transporturilor. De la 1 octombrie a intrat în vigoare o decizie a Registrului Auto Roman (RAR) conform căreia atelierele auto vor plăti taxele anuale de autorizare în funcţie de numărul lucrărilor prestate şi al mărcilor reprezentate, pentru fiecare în parte. Anterior acestei măsuri, proprietarii de service auto plăteau o taxă unitară anuală de autorizare de aproximativ 1.000 de lei. Noile taxe constau în cîte 90 lei pentru maximum trei activităţi de service prestate, 50 lei pentru fiecare activitate suplimentară, precum şi 500 lei pentru fiecare marcă pe care o reprezintă. "Membrii ASSAI au fost stupefiaţi de decizia Registrului Auto Roman ca, în plină criză economică, să majoreze taxele de autorizare ale unităţilor reparatoare, noile taxe fiind mai mari acum de 10-20 de ori. Astfel, dacă pînă în luna octombrie 2011 un service auto achita aproximativ 1.000 de lei pe an pentru autorizare, acum este obligat să achite pentru aceeaşi autorizare taxe ce variază între 11.000 de lei şi peste 20.000 de lei, în funcţie de numărul de mărci auto pentru care solicită autorizarea", au afirmat reprezentanţii asociaţiei. Potrivit acestora, un atelier auto efectuează aproximativ cinci activităţi pentru 20 de mărci auto. Oficialii ASSAI susţin că în Romania există peste 4.000 de unităţi service auto clandestine, care îşi desfăşoară "nestingherit" activitatea, neachitînd niciun fel de taxe şi impozite către bugetul de stat. "În loc ca Registrul Auto Roman să îşi trimită inspectorii pe teren pentru a obliga service-urile clandestine să intre în legalitate, să plătească taxe şi impozite, să plătească CAS-ul şi să nu mai angajeze oameni la negru, RAR alege să adopte o măsură care, pe fundalul crizei economice, ar putea duce la dispariţa a jumătate din cele 5.000 de service-uri autorizate din Romania", se mai arată în scrisoarea deschisă a asociaţiei. Reprezentanţii Registrului Auto Roman au afirmat la începutul lunii noiembrie că suplimentarea taxelor nu ar trebui să influenţeze costul manoperei, RAR considerînd nesemnificativă valoarea taxelor aplicate. "În realitate, costul minimal pe care RAR îl solicită nu poate influenţa preţurile de reparaţii, întrucît ele sînt nesemnificative raportat la un număr minim normal de vehicule reparate pe fiecare marcă. Acordarea autorizaţiei diferenţiată pe mărci şi activităţi va viza îndeosebi calitatea lucrărilor efectuate, asumarea responsabilităţii service-urilor privind activităţile pe care solicită să le desfăşoare şi ordonarea operatorilor din piaţa serviciilor de tip service auto în funcţie de capacitatea tehnologică, numărul de angajaţi şi în nici un caz după ambiţiile personale ale patronilor de ateliere auto", potrivit unui comunicat al registrului.