Economic

Coloana de stiri econimice:Bulgarii se bucură că e bolnavă capra vecinului

Ziarul de Vrancea
24 oct 2011 807 vizualizări
Criza economică şi financiară care afectează Grecia are anumite beneficii pentru Bulgaria, a afirmat ministrul bulgar al Finanţelor, Simeon Djankov, într-un interviu publicat luni, oficialul admiţînd chiar că bulgarii se bucură, într-o oarecare măsură, de problemele grecilor, transmite AFP.

"Deşi nu este foarte frumos, există un grad de bucurie malefică (cu privire la Grecia), deoarece Bulgaria este comparată încă cu Grecia. Impresia că grecii stau mai prost decît noi ne ajută mult ca guvern", a arătat oficialul pentru Die Welt. Timp de cîţiva ani, bulgarii au făcut sacrificii pentru a-şi menţine datoria de stat la unul dintre cele mai reduse niveluri din Europa (16% din PIB în 2010) şi au privit cu invidie către vecinii lor greci, către standardul mai ridicat al vieţii de acolo, notează ministrul. "Condiţiile economice s-au deterioat pentru afacerile din Grecia. În ultimii doi ani, circa 2.000 de companii s-au mutat din Grecia în Bulgaria, iar mulţi cetăţeni greci şi-au adus banii în băncile bulgare", a afirmat Djankov.
El estimează influxul de capital din Grecia la circa un miliard de euro, ceea ce "reprezintă mult pentru Bulgaria". Djankov a mai arătat că speră ca Grecia să-şi revină, pentru stimularea fluxurilor comerciale dintre cele două ţări.

Cursul BNR a scăzut uşor

Leul şi-a păstrat aprecierea uşoară de la începutul sesiunii interbancare de luni, astfel că Banca Naţională a României (BNR) a publicat un curs de referinţă cu 0,65 bani mai redus, de 4,3230 lei/euro. Banca centrală a anunţat vineri o paritate de 4,3295 lei/euro.
Leul s-a întărit şi în raport cu moneda americană, iar cursul a coborît cu 2,59 bani, de la 3,1440 lei/dolar la 3,1181 lei/euro.
Pentru francul elveţian, paritatea a scăzut cu 0,31 bani, de la 3,5226 lei/franc la 3,5195 lei/franc. Primele tranzacţii de luni au fost realizate la 4,3300 - 4,3310 lei/euro, uşor peste ultimele cotaţii de vineri, de 4,3275 - 4,3300 lei/euro.
Ulterior, unele ordine de vînzare de euro au dus cursul pînă la un nivel minim al primei ore de 4,3200 - 4,3220 lei/euro, iar volumele de valută tranzacţionate au fost peste rulajele de la deschiderea şedinţelor precedente. Aprecierea leului a fost susţinută de aşteptările jucătorilor că liderii statelor din zona euro vor stabili o soluţie pentru criza datoriilor suverane, potrivit dealerilor.
La puţin timp după ora 10:00, euro era cotat la 4,3220 - 4,3230 lei, iar cotaţiile se situau aproape de acest nivel şi la jumătatea sesiunii.
Dobînzile practicate de băncile comerciale pentru plasamentele cu scadenţă la o zi au urcat de la 2,26 - 2,76%, la 5,59% - 6,09%, întrucît luni a început o nouă perioadă în care băncile trebuie să constituie rezervele minime obligatorii cerute de BNR. Dobînzile pentru sumele plasate pe termen de o săptămînă au stagnat la 5,74% - 6,24%.

Finanţele nu vor să se împrumute la dobînzile cerute de bănci

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a împrumutat luni 735,7 milioane lei prin certificate cu scadenţa la 11 luni, sub valoarea programată şi la un randament de 6,82%, uşor mai redus faţă de cel plătit la precedenta operaţiune pentru astfel de titluri.
"Avînd în vedere declaraţia unui secretar de stat din Ministerul Finanţelor de vineri, care a sugerat o rezistenţă puternică de a plăti randamente mai ridicate, deoarece astfel de niveluri sunt percepute ca nefiind în concordanţă cu fundamentele economice şi scăderea înregistrată de inflaţie, credem că administratorii datoriei publice vor plăti randamente pînă la 6,83%", spuneau analiştii ING Bank într-un raport emis ieri dimineaţă.
Finanţele au mai vîndut certificate la 11 luni pe 10 octombrie, cînd au atras 116,8 milioane lei, mult sub valoarea programată, de 800 milioane lei, la un randament de 6,83%.
De la mijlocul lunii septembrie, Finanţele au atras împrumuturi mai reduse decît valorile programate, întrucît nu au acceptat să plătească randamente în creştere.
Licitaţiile programate pentru octombrie acopereau doar titlurile care ajung la maturitate în această lună, de aproape 4 miliarde de lei, însă instituţia a atras doar 2,1 miliarde de lei pînă luni, cînd era programată ultima operaţiune. Finanţele au angajat de la începutul anului împrumuturi de 42 miliarde lei şi 1,4 miliarde euro, prin emisiuni de titluri de stat.

Cît va costa în Romania noua "broscuţă" VW

Porsche România, importatorul mărcii Volkswagen, va lansa pe piaţă noul model Beetle la începutul anului viitor, disponibil la dealerii locali cu preţuri care pornesc de la 15.461 euro cu TVA inclus.
"Românii îşi pot configura şi comanda versiunile dorite încă de pe acum. Aceştia vor putea intra în posesia maşinii în luna ianuarie, dar lansarea oficială pe piaţa locală va avea loc la începutul anului viitor", a declarat Sebastian Vlăsceanu, director de marketing Volkswagen România.
Noul model va fi disponibil în trei variante de echipare (Basis, Design şi Sport) şi trei versiuni de motorizări. "Broscuţa" constructorului german este unul dintre cele mai vîndute modele de automobile din lume, cu 22,5 milioane de unităţi livrate în perioada 1938 - 2010. Beetle este cel mai longeviv model cu un singur desingn de caroserie. Binecunoscutul model, care ocupă poziţia a treia în topul celor mai vîndute maşini din lume, a cunoscut prima restilizare importantă abia după 60 de ani de la intrarea în producţie, în 1998 fiind lansată a doua generaţie a modelului.
În primele nouă luni ale anului, în România au fost înmatriculate 6.044 automobile Volkswagen, cu 12% mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Vaticanul cere înfiinţarea unei bănci centrale mondiale

Vaticanul a cerut luni o reformă radicală a sistemului financiar mondial, inclusiv crearea unei autorităţi politice globale care să administreze economia şi a unei bănci centrale mondiale, potrivit cotidianului Washington Post.
Scopul este o nouă ordine economică mondială bazată pe etică şi binele comun, scrie publicaţia americană. Propunerea, înaintată luni de Consiliul Pontifical pentru Justiţie şi Pace al Vaticanului, urmează unui enciclice, mesaj adresat tuturor catolicilor, a Papei Benedict al XVI-lea din 2009, care a denunţat mentalitatea profitului cu orice costuri ca fiind responsabilă de prăbuşirea financiară.
Noul document subliniază că "economia are nevoie de etică" şi sugerează ca procesul de reformă să înceapă cu Organizaţia Naţiunilor Unite ca punct de referinţă. Vaticanul cere înfiinţarea "unei autorităţi publice globale" şi a unei "bănci centrale mondiale" care să conducă sectorul financiar, întrucît acesta a devenit depăşit şi deseori ineficient în a face faţă crizelor, potrivi Reuters.
Documentul de 18 pagini cere inclusiv impunerea de taxe asupra tranzacţiilor financiare şi va fi, probabil, primit favorabil de participanţii la mişcări precum "Occupy Wall Street", care protestează faţă de înrăutăţirii situaţiei economice.
"Criza economică şi financiară prin care trece lumea impune tuturor să analizeze în profunzime principiile şi valorile morale şi culturale aflate la baza coexistenţei sociale", se arată în document.
Vaticanul condamnă ceea ce numeşte "idolatrizarea pieţelor" şi "gîndirea neoliberală", care caută doar soluţii tehnice la problemele economice.
"Criza a scos în evidenţă comportamente precum egoismul, lăcomia colectivă şi acumularea de bunuri la scară mare. Dacă nu sînt găsite soluţii la diferitele forme de nedreptate, efectele negative care vor urma la nivel politic, economic şi social vor crea un climat de ostilitate tot mai mare şi chiar violenţă, iar în final vor submina fundamentele instituţiilor democratice, chiar şi pe ale celor considerate foarte solide", avertizează documentul.
Vaticanul cere înfiinţarea unei "autorităţi supranaţionale" active la nivel global şi cu "jurisdicţie universală" pentru a dirija politicile şi deciziile economice.

În acest an, Volkswagen va deveni liderul pieţei auto

Grupul german Volkswagen va deveni în acest an cel mai mare producător auto din lume, depăşind constructorul nipon Toyota cu şapte ani mai devreme decît avea planificat în strategia pe termen lung, potrivit estimărilor a trei mari firme de consultanţă, citate de cotidianul Financial Times.
Dezvoltarea susţinută a Volkswagen la nivel mondial, împreună cu problemele înregistrate de Toyota în privinţa lanţului de furnizori după cutremurul din Japonia, înseamnă că grupul german va prelua poziţia de lider atît în privinţa vînzărilor, cît şi a producţiei.
În ultimii ani, titlul de cel mai mare grup auto a fost disputat între Toyota şi General Motors. Evenimentul va marca revenirea surprinzătoare a Volkswagen, după ce în urmă cu numai cinci ani grupul avea unele din cle mai ridicate costuri de producţie din industria auto şi divergenţe majore la nivelul managementului.
În 2008, cînd directorul gneral al Volkswagen, Martin Winterkorn, a anunţat planurile de a depăşi Toyota, grupul nu a fost luat în serios de prea multă lume, întrucît vînzările erau cu trei milioane de unităţi mai mici decît cele ale producătorului nipon.
În ultimii ani, Volkswagen a profitat de poziţia importantă din China, cea mai mare piaţă auto din lume, şi a înregistrat chiar o majorare a vînzărilor de 8% în acest an pe o piaţă europeană în stagnare.
Volkswagen a avut vînzări record, de patru milioane de maşini, în prima jumătate a acestui an, iar Winterkorn afirmă că pînă la sfîrşitul anului vînzările totale ar putea atinge opt milioane de maşini.
"Profită de toate investiţiile pe care le-au făcut în China şi înregistrează progrese solide în SUA, unde au avut mult timp o evoluţie mai slabă", a declarat economistul şef pentru industria auto la IHS Automotive, Nigel Griffiths.
Firma de consultanţă JD Power estimează că pînă la sfîrşitul anului vînzările Volkswagen vor atinge 7,8 milioane de unităţi, reprezentînd 10,5% din piaţa globală, General Motors se va plasa pe poziţia a doua cu 7,2 milioane de maşini, iar pe trei Renault-Nissan cu vînzări combinate de 6,8 milioane de autovehicule. Toyota va coborî pînă pe patru, cu 6,7 milioane de maşini.
Atît IHS Automotive, cît şi PwC Autofactsestimează că Volkswagen va deveni lider în industria auto, urmat de General Motors.
Analiştii consideră, însă, că este puţin probabil ca Volkswagen să-şi menţină poziţia de lider şi în 2012, cînd producţia şi vînzările Toyota ar urma să revină la normal.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.