Consiliul Fiscal: Proiectul rectificarii bugetare incalca legea
Prin proiectul de rectificare bugetara, publicat pe site-ul Ministerului Finantelor, cheltuielile la bugetul general consolidat au fost majorate cu 2,98 miliarde de lei, depasind plafonul de 194,4 miliarde aprobat de Parlament pentru anul 2011 prin Legea 275/2010 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori, specificati in strategia fiscal-bugetara. "Desi proiectul de ordonanta de urgenta pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 prevede derogarea de la prevederile art. 16 al Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, Consiliul Fiscal considera regretabila practica de a eluda printr-un act normativ regulile instituite prin Legea 69/2010 pentru promovarea disciplinei in executia bugetara", se arata in opinia Consiliului. Proiectul de rectificare nu indeplineste prevederea din legea responsabilitatii fiscale conform careia cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzind asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificarilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice si pentru plata contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene. La rectificare s-a propus suplimentarea cheltuielilor totale cu 2,98 miliarde lei reflecta, la capitole precum "subventii" - 735,5 milioane lei, "asistenta sociala" – 236,6 milioane lei, "alte transferuri" – 442,3 milioane lei, "alte cheltuieli" – 12 milioane lei). Totodata, au fost suplimentate cheltuielile cu bunurile si serviciile (plus 433,2 milioane lei, din care 300 milioane lei catre Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate), cheltuielile de capital (plus 320,8 milioane lei), fondul de rezerva (plus 228 mil. lei), cheltuielile cu subventiile (plus 220,8 milioane lei), cheltuielile cu asistenta sociala (plus 116,3 milioane lei) si au fost alocate sume mai mari la categoria "alte transferuri" (plus 116,7 milioane lei). Membrii Consiliului afirma ca, desi majorarea de cheltuieli poate fi justificata partial de necesitatea platii arieratelor, suspendarea temporara a prevederilor legii responsabilitatii fiscal-bugetare creeaza un precedent care poate genera in viitor si alte derapaje de la principiile unei politici fiscal-bugetare responsabile si predictibile. In plus, recursul la derogare de la regulile instituite de legea responsabilitatii fiscal-bugetare nu este de natura sa contribuie la stabilirea unui cadru credibil si predictibil de derulare a politicii fiscal-bugetare, subminind astfel unul dintre scopurile pentru care legea a fost asumata si promovata de autoritati.