Economic

Afacerile cu deszapezirea: Daca nu ninge cu zapada, ninge cu bani

Mihaela Beșleagă
6 ian 2011 2726 vizualizări
firma care deszapezeste drumurile nationale, UMB Spedition SRL, incaseaza pentru fiecare luna de iarna, chiar si daca nu cade un fulg de nea, preturi intre 12,36 lei si 14,90 lei/mia de mp u pe unele drumuri, cum ar fi cel catre Vintileasca, drumarii ajung foarte rar u Lucica Chiper, directorul Sectiei de Drumuri Nationale, crede ca este pagubos contractul cu firma omului de afaceri Dorinel Umbrarescu: am facut un calcul de cost si in regie proprie noi am face deszapezirea la jumatate de pret u deszapezirea unui km de drum judetean costa 1.500 de euro u banii intra in buzunarele aproapiate omului de afaceri Victor Roman

Ministerul Transporturilor a introdus recent standarde de cost pentru deszapezirea drumurilor nationale, tinind cont de bataliile juridice care s-au dat in ultimii ani pentru incheierea banoaselor contracte pentru curatarea drumurilor de zapada. Pentru un kilometru de autostrada pretul este de 4.509 euro, in timp ce pentru drumurile nationale costurile variaza intre 3.688 euro/km si 2.520 euro/km. In Vrancea, pentru drumurile nationale, retea in lungime totala de 513 km, costurile din contractul de deszapezire sint calculate pe suprafata, la mia de metri patrati, in functie de materialul cu care se actioneaza. UMB Spedition SRL Bacau, firma "regelui asfaltului" bacauan Dorinel Umbrarescu, cu punct de lucru la Adjud, trebuie sa deszapezeasca in judet aproape 3 milioane de metri patrati de drum, in care sint incluse in acest an, pe linga partea carosabila, si acostamentele si parcarile. UMB incaseaza pentru fiecare luna de iarna, pina in martie 2011, chiar si daca nu cade nici un fulg de nea, sume pe trei tipuri de preturi: 12,36 lei/mia de mp cind se actioneaza cu material antiderapant compus 70% nisip si 30% sare, 13,50 lei pentru 50% nisip si 50% sare si 14,90 lei pentru deszapezire cu sare pura.


Bani pentru un mandat de patru ani


UMB Spedition a incheiat un contract pe patru ani, pina in 2012, inclusiv pentru iarna viitoare 2011-2012, cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Regionala Iasi, pentru toate judetele Moldovei. Concurentul sau a fost celalalt miliardar bacauan, Costel Casuneanu, de la Paco International, iar cei doi s-au judecat pentru acest contract. Directorul Sectiei de Drumuri Nationale (SDN) Vrancea crede ca acest contract este "pagubos", pentru ca una dintre clauzele contractului este ca firma este platita indiferent daca iese sau nu cu utilajele pe sosele. "Indiferent daca ninge sau nu ninge, daca se iese sau nu se iese cu utilajele, noi trebuie sa platim in fiecare luna. De la anul ni s-a promis ca vor disparea aceste contracte paguboase, care nu suporta nicio clauza, nici un act aditional. Am facut un calcul de cost si, in regie proprie, noi am face deszapezirea la jumatate de pret. S-a discutat despre un contract cadru la nivel de tara si s-a luat in discutie si ca deszapezirea sa se faca de catre sectii, dar pentru asta ar trebui sa ne doteze, noi avem utilaje vechi si de 15 ani", a declarat Lucica Chiper, directorul SDN Vrancea. In aceasta iarna, opt utilaje ale firmei care asigura deszapezirea drumurilor nationale, UMB Spedition Bacau, respectiv autobasculante, lame si raspinditoare de material antiderapant au actionat in Vrancea. Unele drumuri au fost deszapezite si cu forte locale ori zapada s-a topit de la sine, multumita traficului intens. Politia Rutiera din judet se declara relativ multumita de modul cum s-a efectuat deszapezirea in acesta iarna. «Nu au fost nici foarte multe probleme, dar in general, cei abilitati si-au indeplinit sarcinile», a considerat Viorel Gheorghe.


Vrancea are drumuri de nivelul II si III


Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a aprobat la sfirsitul anului 2010, printr-un ordin, standardele de cost pentru intretinerea curenta pe timp de iarna a drumurilor publice de interes national. "Pentru drumurile incluse in nivelul I de viabilitate (autostrazi, drumuri cu 4 benzi de circulatie, drumuri cu 2 benzi care leaga capitala de orasele resedinte de judet) standardul de cost este fixat la 4.509 euro/km pentru perioada 1 noiembrie -31 martie", informeaza Ministerul Transporturilor. Pentru nivelul II de viabilitate (drumuri nationale din clasele tehnice III si IV, cu trafic intre 3.501-8.000 vehicule in 24 de ore, respectiv 750-3.500), standardul de cost este de 3.688 euro/km, iar pentru nivelul III (restul drumurilor nationale care trebuie mentinute in stare de viabilitate) acesta este de 2.520 euro/km. Standardele reprezinta documente de referinta pentru verificarea modalitatii de stabilire a costurilor serviciilor de deszapezire, cit si pentru analizarea si verificarea ofertelor depuse de operatorii economici in vederea adjudecarii contractelor pentru serviciile de intretinere curenta pe timp de iarna a drumurilor publice de interes national. In Vrancea, drumuri nationale de nivelul I sint: E85 si DN 24 Tisita "" Tecuci. De nivelul II avem DN 23 Focsani "" Nanesti, DN 11A Adjud spre Onesti si Adjud spre Podu Turcului, DN 2L Tisita "" Panciu si DN 2M Focsani "" Odobesti. De nivelul III sint: DN 2N Martinesti "" Jitia, DN 23B Maicanesti "" Ciorasti, DN 23A Milcovul "" Mihalceni "" Ciorasti, iar de nivelul IV DN 2R Jitia "" Vintileasca, care este drum forestier. De altfel, edilul din Vintileasca s-a plins in fiecare iarna ca acest drum nu este deszapezit si ca localnicii trebuie sa se descurce singuri cu nametii de zapada. Cel mai greu este cu profesorii navetisti de pe Valea Rimnicului, intrucit mijloacele de transport razbat greu printre nameti.


Deszapezirea unui km de drum judetean costa 1.500 de euro


Pentru deszapezirea in aceasta iarna a 592 km de drumuri judetene, Consiliul Judetean Vrancea a incheiat un contract in valoare de 3.821.583 lei, inclusiv TVA, adica aproape 1 milion euro. La un calcul simplu, deszapezirea unui km de drum judetean costa 1.500 de euro, un cost sub valoarea pe care o presupune deszapezirea unui drum national. La fel ca in ultimii ani, firma cistigatoare a contractului de servicii privind prevenirea si combaterea lunecusului si inzapezirii pe reteaua de drumuri judetene in iarna 2010-2011 este SC Sotirex SRL Bacau, firma legata de numele consilierului judetean PSD Victor Roman. Acest contract a avut drept criteriu de atribuire pretul cel mai scazut, prin licitatie publica. Perioada de derulare a contractului este 15 noiembrie 2010 "" 15 martie 2011, iar aceasta durata se poate depasi doar in cazul cind conditiile meteorologice sint nefavorabile. Firma a incheiat asemenea contracte si in anii trecuti si a primit banii chiar daca nu a nins. (Mihaela BESLEAGA)


Firmele de deszapezire vor fi amendate pe criterii de apreciere


Sectia de Drumuri Nationale, dar si firmele care se ocupa de deszapezire au scapat in aceasta iarna de amenzile Politiei Rutiere. "Bunatatea" politistilor pare sa se prelungeasca pina la intrarea in vigoare a noii legi, care va specifica clar ce trebuie sa faca administratorul de drum si firma care cistiga licitatia. "Conform legii din prezent, toate amenzile ar trebui date administratorului drumului. Adica ar trebui sa-i amendam doar pe cei de la SDN. In perioada urmatoare, legea se va schimba, iar amenzile se vor da doar in functie de unele criterii de apreciere care vor fi foarte bine definite si vor fi aplicate celor care au raspunderea clara obtinuta in urma unor licitatii", ne-a spus comisarul sef Viorel Gheorghe, seful Politiei Rutiere. In anii trecuti, politistii au aplicat doua amenzi celor care au lasat drumurile pline de zapada. In 2008, Serviciul Politiei Rutiere a amendat sectia locala a Drumurilor Nationale cu suma de 819 lei pentru faptul ca nu ar fi intervenit cu utilaje si material antiderapant pe DN 23 Focsani - Vulturu - Nanesti. Pe acel drum s-au produs doua accidente soldate cu victime si alte alte sase tamponari. O amenda asemanatoare a primit SDN dupa accidentul de la inceputul anului 2009, in urma caruia au murit patru tineri, pe soseaua E 85. Atunci, au platit cu functia si seful Politiei Rutiere, subcomisarul Daniel Fatu, si adjunctul Politiei Judetene, comisarul sef Ionel Popescu, ajuns intre timp in fruntea IPJ Vrancea. Ambele sanctiuni au fost achitate de cei de la SDN. (D. C.)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 11

Adaugă comentariu
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
NU CREDE-TI CA FACETI RAU CU ACESTE CONTRACTE CARE SUNT LEGALE DAR NECURATE IN ACELASI TIMP.BV LOR CA SUNT LA PUTERE SI CASTIGA BANI USOR FARA SA TRANSPIRE.INCREDIBIL CUM SE FURA.BV ,SUNTETI TARI,TOT citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Daca o sa faca deszapezirea asa cum a peticit drumu national DN2N mai bine dam la lopata toata iarna. Nu mai stii cum sa furi coana Lucica banii. Ai matrasit alea 50 miliarde pe 3 roabe de asfalt in citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Bravos d-le \'\'Ramniceanu\'\',bravos...50% din comentariul pe care urma sa-l fac,mi l-ai \'\'suflat\'\'.Daca in fruntea ministerului transporturilor se afla o duduie a caror capacitati manageriale citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Eu nu stiu cum o fi cu deszapezirea, trebuie facute desigur niste calcule, dar la nivel de Focsani cel putin pt. reparatii urgente angajarea unei firme din Galati este aberanta. Orice oras din lume citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Ai perfecta dreptate db!
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Acum doi ani am trecut Oituzul in conditii de iarna geroasa si cu chiciura. Dupa fostul han Lina am inceput sa cobor pe un carosabil cu ghiata (ghiata sticla). Am facut ceva piruiete pana la citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Oameni buni,personaje gen Umbrarescu,Casuneanu sau Victor Roman sunt in fapt niste derbedei care s-au obisnuit sa faca avere pe bani publici.Eu imi doresc sincer sa-i vad in faliment citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
De ce este drum national intre Ciorasti si Maicanesti ?Pe acest drum abia daca circula 10 masini pe iarna.Care a fost desteptul care a deviat drumul national Focsani -Braila de la Tataranu la Ciorasti citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
Hotariti-va fratilor, drumul national 2 R Jitia- Vintileasca,este drum national sau forestier,sau a-ti vrut sa spuneti ca arata ca un drum forestier?!Este drum national asa cum deriva si din citeste integral
, acum 737381 zile, 4 ore, 36 minute, 18 secunde
intrutotul deacord cu dorel dar ce este mai grav pe dn 2 in loc sa se dea cu material antiderapant se da cu pietris din siret si din trotus si in fiecare iarna trebuie sa schimb parbrizul iar cei de citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.