Bancile, cele mai reclamate institutii
Angajatii Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor au primit in cursul acestui an peste 200 de reclamatii privind aspecte legate de contractele cu diverse banci. Mai multe unitati bancare din Focsani au efectuat schimbari in contracte fara a instiinta in prealabil clientii. Dobinzile au fost transformate din fixe in variabile si viceversa. De asemenea, OUG nr. 50/2010 data in vara prevedea eliminarea comisionului de risc din contracte, asa cum cer normele Uniunii Europene. Unele banci nu au luat in calcul modificarea legislativa mizind pe neglijenta clientilor in tot ceea ce priveste informarea, iar alte banci nu au facut altceva decit sa transforme comisionul de risc in alt tip de comision. "De la inceputul anului si mai cu seama dupa intrarea in vigoare a Ordonantei 50 si mediatizarea intensiva a acesteiea numarul celor care au venit la noi pentru a ne semnala probleme cu bancile a crescut foarte mult. La ora actuala sint peste 200 de reclamatii in acest sens. Bancile mizeaza de multe ori pe faptul ca oamenii nu prea obisnuiesc sa citeasca documentele atunci cind le semneaza, dar chiar si asa ar trebui sa respecte legea", a declarat Mirela Bizna, comisar sef al CJPC, numit in functie in toamna acestui an. Aceasta mai spune ca in jur de 90 % dintre reclamatii sint intemiate. "In urma mediatizarii acestei Ordonante au inceput sa vina chiar si persoane care doreau sa afle daca si clauzele din contractele lor au fost incalcate. In ceea ce priveste amenzile, am aplicat destul de multe, dar cum era de asteptat, toate sint constestate in instanta", mai spune Mirela Bizna. Daca practicile comerciale incorecte s-ar rezuma doar la "fentarea" informarii clientului, poate ca oamenii nu ar fi asa de revoltati, dar odata ajunsi in fata ghiseului se trezesc ca au rate mai mari de platit. Atunci urmeaza cearta cu bietul functionar dupa care fuga la CJPC. Unele cazuri au fost rezolvate pe cale amiabila, dar cele mai multe sint departe de a fi rezolvate. Situatia este normala de vreme ce ani in sir inainte de criza bancile au dat credited doar cu buletinul.
Etnobotanicele, problema nr. 1 a sefului CJPC
Chiar daca vrincenii nu au ajuns la sediul institutiei pentru a reclama ca au fost "ametiti" de plantele etnobotanice, comisarii au pus gind rau celor care se ocupa cu comercializarea lor. Acestia au aplicat amenzi pentru mai multe abateri existente in asa numitele "magazine de vise". Etichetarea neconforma insemnind informatii scrise in destule limbi mai putin in romana, lipsa informatiilor esentiale de pe ambalaj precum numele si adresa producatorului, dar si gramajul si modul de folosire sint doar citeva dintre abaterile sanctionate. Cum afacerea nu este tocmai "ortodoxa" nici programul acestor magazine nu este respectat, ba dimpotriva. Vinzatorul este contactat de multe ori printr-un numar de telefon lasat pe geamul unitatii, iar produsele ajung sa se vinda "pe sub mina". "Chiar daca nu au fost plingeri privind comertul cu etnobotanice, noi vrem sa inchidem aceste magazine. Sint periculoase atit pentru tineri cit si pentru adulti si nu putini sint cei care au ajuns in spital in urma consumului de substante halucinogene. Am tot dat amenzi, dar preturile pentru produsele vindute de ei sint foarte mari si isi scot imediat amenda, motiv pentru care am propus autoritatilor inchiderea lor. Noi vom face tot ce depinde de noi pentru a inchide cele cinci magazine existente in Focsani", a declarat Mirela Bizna. Comisarii au fost concomitent in control la toate magazinele, dar vinzatorii, ca prin magie, au disparut pe usa din spate. De fapt, unul singur mai ramasese deschis, dar vinzatorul s-a baricadat in chiosc. (Sorin TUDOSE)
Reclamatii "dusmanoase"
Printre reclamatiile intemeiate facute de vrinceni la CJPC se numara si unele facute "din ranchiuna" potrivit Mirelei Bizna, sefa institutiei. Asadar, o femeie din Cotesti le-a spus comisarilor ca la brutaria unde a lucrat ea nu sint respectate conditiile de igiena. Drept urmare, sateanca doreste ca unitatea sa fie imediat controlata si sanctionata ca atare. De asemene, un barbat din Rastoaca reclama faptul ca vecinul sau vinde vin vrac la magazin in conditii improprii si ca nici macar nu are acte de provenienta pentru marfa. Mirela Bizna spune ca aceste reclamatii apar in urma unor conflicte. "Multe astfel de reclamatii sint facute din dusmanie. De exemplu, femeia de lucra la brutarie nu a observat deficientele privind producerea piinii si cind lucra acolo? De ce a trebuit sa reclame aceste aspect abia cind si-a schimbat locul de munca? Probabil are ceva probleme de ordin personal cu patronul", a declarat comisarul sef al CJPC. Cu toate ca de multe ori se dovedesc a fi neintemeiate comisarii au obligatia sa verifice orice reclamatie atit timp cit reclamantul nu este anonim. (S. T.)