MYO-O sesizeaza Concurenta cu privire la privatizarea Tractorul Brasov
"In urma ultimelor demersuri si declaratii din partea AVAS legate de privatizarea SC
UTB Brasov, in calitatea noastra de ofertant in cadrul licitatiei privind preluarea pachetului
majoritar de actiuni detinute de stat la aceasta companie si deci de participant implicat direct
in procesul de privatizare, am hotarit sesizarea Consiliului Concurentei pentru practici
neconcurentiale din partea AVAS", se precizeaza in comunicat.
Reprezentantii MYO-O arata ca AVAS "este responsabila pentru schimbarea regulilor
in timpul jocului", invocind faptul ca disponibilizarea a 1.455 de angajati ai Tractorul Brasov in
plin proces de privatizare este "de natura sa genereze un avantaj evident in favoarea
ofertantului ramas in cursa si sa ridice suspiciuni asupra modului in care se poarta negocierile
finale".
Oferta pe care MYO-O a depus-o pentru preluarea producatorului de tractoare
prevedea pastrarea intregului numar de angajati. "In aceasta situatie, masura luata de catre
AVAS, fiind ulterioara selectarii, a indus constructia unui pachet de oferta adaptat unei situatii
diferite", adauga comunicatul.
"O eventuala disponibilizare de personal la Tractorul Brasov este firesc sa se
realizeze nu prin cheltuiala de la bugetul de stat, ci prin asumarea acesteia de catre investitor.
Daca totusi aceasta disponibilizare era necesara, ea trebuia facuta inainte de inceperea
procesului de privatizare, in asa fel incit toti ofertantii sa beneficieze de aceleasi conditii", a
declarat Ion Radulea, presedintele MYO-O.
El a mai spus ca se "vehiculeaza in presa" ca se poarta negocieri cu autoritatile locale
pentru stergerea datoriilor UTB catre acestea, fapt ce va schimba si mai mult situatia
companiei si va favoriza viitorul proprietar.
"Putem presupune in aceasta situatie ca ofertantul ramas in competitie a conditionat
preluarea UTB de anumite facilitati din partea autoritatilor, lucru interzis clar de caietul de
sarcini", precizeaza Radulea.
Presedintele MYO-O adauga ca AVAS privatizeaza astfel o cu totul alta societate
decit cea care a fost scoasa la privatizare in urma cu citeva luni.
"De asemenea, nu putem sa trecem cu vederea similitudinile cu incercarea
anterioara de privatizare a UTB. Daca in anul 2002 compania Landini a fost favorizata si
ulterior selectarii s-a procedat la negocieri ce au schimbat structura UTB, fara a se ajunge la
un rezultat, observam ca si la actualul proces de privatizare se favorizeaza un investitor
strain, institutii ale statului facind consideratii pe marginea calificarii ofertantilor. Si aceste
declaratii, fiind anterioare deciziei finale AVAS, pot fi considerate o imixtiune neconforma cu
principiile economiei de piata", mai spune Radulea.
Firma MYO-O a depus si la AVAS, in data de 15 septembrie, o contestatie prin care
a solicitat lamuriri privind selectia candidatilor pentru preluarea societatii Tractorul Brasov,
considerind ca institutia a analizat defectuos cealalta oferta, a firmei indiene
Mahindra&Mahindra, si ca a aplicat defectuos grila de punctaj.
Eliminata din cursa pentru privatizarea Tractorul, MYO-O sustine ca oferta
Mahindra&Mahindra nu a fost corect analizata la capitolul investitii pentru protectia mediului si
la conditionalitatea ofertei.
In plus, reprezentantii companiei au sustinut, la acea data, ca oferta financiara
prezentata de MYO-O o depaseste de peste doua ori pe cea facuta de celalalt competitor.
In planul de afaceri inclus in oferta tehnica, MYO-O si-a asumat investitii in valoare
de 150 de milioane de euro, suma echivalenta cu cea prevazuta ca plafon pentru acordarea
ajutorului de stat societatii Tractorul la privatizare.
In replica, AVAS a aratat ca privatizarea Tractorul Brasov este transparenta si
echitabila, iar cele doua firme interesate sa preia societatea au agreat grila de analizare a
ofertelor.
"Cea mai buna oferta a fost cea depusa de Mahindra&Mahindra, care a intrunit un
punctaj superior fata de oferta MYO-O", a precizat, intr-un comunicat, AVAS. Institutia a
adaugat ca grila de analizare a ofertei a fost prezentata ofertantilor, pe larg si punctual, iar
componentele sale au fost agreate de cele doua firme.
Societate cu capital integral romanesc, MYO-O a fost infiintata in anul 1993 si are ca
obiect de activitate comertul cu masini si utilaje agricole. Compania controleaza producatorul
de combine agricole Semanatoarea din Bucuresti.
Firma indiana Mahindra&Mahindra are o gama larga de activitati si produce atit
tractoare, cit si automobile, urmind sa realizeze in India, in parteneriat cu grupul Renault,
modelul Logan.