Piata romaneasca mai poate absorbi cel mult 20-30 de centre comerciale
"Romania mai poate absorbi, in urmatorii ani, circa 37 metri patrati spatii moderne de retail la mia de locuitori pentru a ajunge la un maxim de 100 de metri patrati la fiecare 1.000 de locuitori, adica un volum total de 784.000 metri patrati", se mentioneaza in analiza DTZ. Luind in calcul dimensiunea spatiilor comerciale livrate pina in prezent, 780.000 metri patrati ar insemna 20-30 de astfel de proiecte. Stocul de spatii moderne de retail, potrivit companiei de consultanta imobiliara, se situeaza in prezent la 1,3 milioane de metri patrati. Analiza se bazeaza pe faptul ca in Polonia, Cehia si Ungaria, salariul mediu net lunar este aproape dublu fata de cel din Romania, respectiv 670 euro, 679 euro, 504 euro, fata de 353 de euro. In aceste tari, media stocului la 1.000 locuitori este de circa 200 metri patrati, astfel ca, in Romania, unde salariul mediu net este la jumatatea celui din tarile comparabile, nivelul de saturatie al pietei romanesti va fi atins la un volum de 100 metri patrati la 1.000 locuitori. Pe linga volumul de metri patrati la mia de locuitori, ponderat cu venitul mediu pe cap de locuitor, DTZ a mai luat in calcul rata somajului si evolutia vinzarilor pe segmental retail fata de anul anterior. "Volumul maxim care poate fi absorbit de piata romaneasca se situeaza la jumatate fata de restul tarilor central si est europene, datorita veniturilor medii semnificativ mai mici ale populatiei Romaniei", se arata in analiza. Razvan Sin, seful departamentului de retail al DTZ, a declarat ca viitoarele proiecte din Romania vor putea fi asimilate usor de orasele mici, de peste 10.000-15.000 de locuitori, ocolite pina acum de investitori, de care deja retailerii de tip discount sint interesati, dar si de marile orase neacoperite sau acoperite insuficient. "Vin foarte multe proiecte, retailerii, mai ales cei de tip discount, precum Lidl, Penny, se uita la zone subdezvoltate din punct de vedere al investitiilor de retail. Apar proiecte mici in orase de dimensiuni mici, unde retailerii Deichmann sau Takko vor sa fie prezenti", a spus Sin.