Economic

Vrincenii dau iama la OPC si se pling de noile conditii de credit

Ziarul de Vrancea
23 sep 2010 401 vizualizări
Comisarii de la Protectia Consumatorului Vrancea au inregistrat 36 de sesizari indreptate impotriva a doua banci din partea unor clienti nemultumiti de noile prevederi din actele aditionale u unele banci au transformat dobinda din fixa in variabila sau invers, fara a instiinta in prealabil clientul u tot in seria clauzelor abuzive se numara si comisionul de risc perceput de anumite banci, mai ales la creditele contractate in valuta u unii clienti au rezolvat in mod amiabil cu banca modificarea unor clauze abuzive, in timp ce altii se indreapta catre instantele de judecata u sucursalele vrincene ale bancilor au interzis la detalii de la centru

Zeci de vrinceni au calcat holurile Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului (CJPC) Vrancea pentru a reclama modul in care au fost nedreptatiti de anumite banci sau pentru a cere pur si simplu consultanta in privinta unor prevederi stipulate in anexele la contractele de credit. De la inceputul lunii august, comisarii CJPC Vrancea au inregistrat 36 de sesizari intemeiate carora le-au dat curs, privind clauzele abuzive pe care bancile le-au "strecurat" in contractele de credit. Daca unele sesizari priveau contracte mai vechi, chiar si de 2 ani, altele au venit in contextul aplicarii Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, care a intrat in vigoare in luna iunie a acestui an. "Unele sesizari se refera la clauze contractuale mai vechi, clauze considerate ca fiind abuzive. Un astfel de exemplu este cel al unei sesizari in care, desi in contract era prevazut ca dobinda este fixa, exista un alt articol in care banca isi rezerva dreptul de o a modifica in mod unilateral in anumite conditii, fara a preciza clar care sint acestea", a declarat Cristina Boldeanu, comisar principal in cadrul CJPC Vrancea. Tot in seria clauzelor abuzive se numara si comisionul de risc perceput de anumite banci, mai ales la creditele contractate in valuta. "Desi bancile au acele provizioane (comision, n. r.) de risc, au fost percepute astfel de comisioane cu o valoare cuprinsa intre 0,1%- 0,4% la sold sau chiar la valoarea integrala a creditului. Intr-unul dintre cele doua cazuri sesizate, clientul platise acest comision timp de 2 ani", a precizat Cristina Boldeanu. Dupa interventia CJPC Vrancea, bancile au acceptat sa returneze clientilor suma de 1.500, respectiv de 2.700 de franci elvetieni.


Vrincenii au dat buzna la OPC


Reprezentantul CJPC Vrancea a precizat ca, dupa ce OUG 50/2010 a intrat in vigoare, numarul celor care au ajuns la Protectia Consumatorilor este in continua crestere. "Au fost multi dintre consumatori care au venit pentru a ne intreba daca in actul aditional clauzele sint corecte. Cred ca au fost peste 50 de persoane in ultima perioada", a mai spus Cristina Boldeanu. In aplicarea acestui act normativ au fost in special doua banci, care "au calcat strimb" in fata clientilor. "Unele banci au redenumit comisionul de risc, care nu mai este permis, in comision de administrare, iar altele au unit cele doua comisioane, lucru de asemenea interzis in actul normativ, crescind costurile de rambursare a creditului. Alte banci au transformat dobinda din variabila in fixa sau invers, fara a instiinta in prealabil clientul care sint costurile acestor modificari. Tot in cadrul sesizarilor am gasit un comision unic permis de OUG 50, aplicat insa pentru servicii care nu erau precizate. Nici comisionul de rambursare nu este, in anumite cazuri, foarte clar definit in anumite contracte", a completat comisarul Cristina Boldeanu. Pentru contractele mai vechi, care nu sint afectate de OUG 50/2001, neregulile descoperite de comisarii CJPC au fost remise instantelor de judecata cu propunere de eliminare a prevederilor abuzive, in timp ce, pentru recent aplicata Ordonanta, eventualele sanctiuni sa fie decise dupa solutionarea contestatiilor. Multi dintre consumatorii care au ajuns la CJPC au fost indrumati catre banci, iar unii dintre ei chiar au rezolvat in mod amiabil modificarea unor clauze abuzive, in timp ce altii s-au intors pentru a depune sesizare. Amenzile percepute pentru bancile prinse in off-side sint cuprinse intre 5.000 si 50.000 de lei.


Avocatii se feresc de procesele cu bancile


Clientii bancilor, care au contractat un credit, au fost informati din luna august ca trebuie sa se prezinte la sediul bancilor pentru a semna un act aditional care cuprinde modificarile aduse de OUG 50/2010. "Va invitam in unitatile (banca) pentru alinierea contractului de credit la OUG 50/2010. Nesemnarea unui act aditional este considerata acceptare tacita. Multumim!", suna un mesaj tip SMS transmis de o banca clientilor sai. Unii furnizori de servicii bancare au ales sa se imbogateasca in loc sa isi fidelizeze clientii si in acest fel s-a nascut sincopa de comunicare. Filialele vrincene ale bancilor se dezic de raspundere si paseaza explicatiile la centru. Numai ca, surpriza sau nu, la centru nu poate comunica nimeni sau aceasta se face printr-o modalitate ce necesita timp indelungat de feed-back. Mai mult decit atit, nici macar avocatii nu se dau in vint dupa astfel de procese. Magistratii sustin ca intelegerile scrise intre cele doua parti, client si banca, sint foarte stufoase si ca de cele mai multe ori au scrisul minuscul si stelute care impiedica parcurgerea cu usurinta. Decanul Baroului de Avocati Vrancea, Ticu Burca, sustine ca pina in prezent nu sint situatii in care avocatii sa-i reprezinte pe cetateni in astfel de procese. "In Vrancea nu am auzit inca sa se constituie in asociatii si sa dea in judecata vreo banca. Cazurile individuale nu sint profitabile pentru ca e vorba de sume foarte mici, de sub 100 de euro, si nu sint interesante. Eu as refuza un astfel de proces, nu m-as baga. E consum de timp foarte mare, iar cistigul pentru client si avocat este marunt", ne-a declarat Ticu Burca. Asadar, sansa clientului care se simte inselat de banca la care a contractat creditul ramine OPC-ul sau asocierea cu alte persoane in aceeasi cauza si actionarea in judecata. "Unii incearca sa tina marja de profit cit mai mare. OPC poate interveni prin sanctionarea directa a bancii sau prin avertisment. E un ajutor pentru clienti", a mai adaugat decanul baroului. (G. SAVA, D. GIRLEANU)


Cum schimba creditele OUG 50/2010?


Ordonanta prevede limitarea comisionului de rambursare anticipata la 1% daca pina la finele contractului mai este o perioada de peste un an si la 0,5% daca aceasta perioada este mai mica de un an. Un alt beneficiu consta in instituirea unui formular standardizat care sa permita compararea ofertelor bancilor concurente. De asemenea, o alta prevedere a actului normativ permite consumatorului de credite sa se retraga dintr-un contract, fara a invoca vreun motiv, in termen de 14 zile calendaristice de la data incheierii contractului sau de la aflarea conditiilor. O alta reglementare vizeaza eliminarea comisionului de analiza a dosarului de credit, in situatiile in care nu se incheie contractul cu banca. Numarul comisioanelor a fost limitat la patru: comision de administrare credit, comision de rambursare anticipata, daca este cazul, comision de penalizare pentru intirzierea la plata si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Actul normativ se aplica contractelor de credit, inclusiv contractelor de credit garantate cu ipoteca sau cu o alta garantie, precum si creditelor al caror scop il constituie dobindirea sau pastrarea drepturilor de proprietate asupra unui teren sau asupra unei cladiri existente sau proiectate, indiferent de valoarea totala a creditului, precum si contractelor de leasing. Prevederile noului act normativ se aplica atit contractelor noi cit si celor aflate in derulare, indiferent de valoarea acestora. (D. GIRLEANU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.