Marfurile vindute in Romania sint mai scumpe ca in UE
Potrivit unei analize publicate in aceasta saptamina de revista Business Magazin, o
bluza Zara care costa 20 de euro in Spania ajunge in Romania la 1.900.000 lei, adica 52,7
euro. O pereche de pantofi barbatesti, care in Amsterdam costa 29,95 euro, face in Romania
2.200.000 lei, adica 61 de euro. Iar puloverul de lina pentru care in Germania dai 15 euro
este aici cam 40 de euro. O masa cu trei feluri la un restaurant parizian, cu tot cu vin sau
bere, costa cam 20 de euro - cam cit intr-un restaurant bun din Bucuresti.
De ce asa de mult? Un importator sau un retailer nu poate fi obligat sa se orienteze,
atunci cind fixeaza preturile, dupa cele practicate in alte tari pentru aceleasi produse. De
altfel, nici "nu exista un algoritm oficial de stabilire a preturilor produselor importate, nu exista
nici o regula", explica, pentru Business Magazin, Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei
Importatorilor si Exportatorilor din Romania (ANEIR).
Preturi cu mult mai mari decit in magazinele occidentale la asa-numitele produse de
eticheta se mai intilnesc doar in Ucraina si Rusia. Conform lui Mihai Ionescu, regula in
comertul international este ca, daca pretul la producator este de 100 de euro, pretul la
angrosist sa fie de 200 euro, iar in magazin de 300 de euro sau mai mult, in functie de
"nasul" comerciantului.
O alta explicatie a preturilor mari la produsele de marca tine de relatia dintre
comerciantul roman si creatorul marcii, care nu poate influenta in nici un fel pretul la raft. Cele
mai multe marci internationale ajung in Romania prin franciza, iar francizorului ii este interzisa
politica impunerii de preturi companiei francizate, spune Razvan Blid, director comercial al
CHR Consulting.
"Se fac in schimb recomandari de pret sau se folosesc alte metode, cea mai uzuala
fiind cea prin care produsul se furnizeaza cu pretul de vinzare pe factura, iar francizatului i se
inscrie un discount pe factura. La noi, retailul presupune adaosuri comerciale (in sezon) intre
100% si 200%, in alte sfere se practica 50% -100%", spune Blid.
Taxele vamale impovareaza, si ele, preturile. Directorul de la CHR Consulting spune
ca toti francizorii includ in constructia preturilor de vinzare taxele vamale, care sint intre 20%
si 50%. "Speram ca intrarea in UE si liberalizarea schimbului de marfuri sa duca la o ieftinire",
adauga Blid.
Regula includerii taxelor vamale are si abateri "in functie de specificul marfii, de
concurenta si de piata de profil", explica Mihai Ionescu de la ANEIR.
Barierele vamale vor cadea intr-un an, dar e de asteptat ca preturile sa creasca in
continuare, asa cum s-a intimplat si in Ungaria, Cehia ori Polonia, indreptatindu-le ingrijorarile
celor 56% dintre romani pentru care aderarea la UE va aduce dezavantaje pe termen scurt,
potrivit IRSOP.
Pentru o vreme, standardul occidental de viata la care aspiram se va indeparta, in loc
sa se apropie, chiar si pentru clasa mijlocie - al carei comportament explica si el, alaturi de cel
al comerciantilor care trag sa obtina profituri pe termen scurt, preturile mari din Romania.
Nu numai produsele importate sint mai scumpe decit in tarile dezvoltate, ci si
cele fabricate aici. "Multe categorii de produse si servicii sint prea scumpe, mai ales cele
pentru care nu prea exista concurenta. Iar aceasta se manifesta fie prin prea putini
competitori pe piata, fie prin intelegeri de pret intre acestia", declara Liviu Voinea de la Grupul
de Economie Aplicata, citat de Business Magazin.
Exemple clasice de lipsa a concurentei si, implicit, de preturi prea mari sint
telecomunicatiile, energia electrica, cimentul, carburantii, bunurile de larg consum, inclusiv
cele alimentare, spune el.
Energia electrica, benzina si gazul, ale caror scumpiri inflameaza piata periodic,
contribuie si ele generos la reputatia de tara scumpa pe care si-o consolideaza Romania.
Producem un kilowatt-ora, in centralele termoelectrice, cu un consum dublu fata de tarile
vest-europene, din pricina centralelor invechite, iar astfel de costuri se reflecta si in facturile
romanilor obisnuiti, si in cele ale companiilor, si, implicit, in preturi.
Romania e scumpa si din cauza benzinei. Cu un salariu mediu pe economie se pot
face doar cinci "plinuri" de cite 40 de litri, Pretul litrului de benzina, de 0,95 euro, e mai mare
decit in Grecia si tarile baltice si comparabil cu cel din Spania si Polonia - in conditiile unor
salarii medii nete mai mari. Comparatia cu economiile cele mai dezvoltate ale Uniunii
Europene e si mai defavorabila Romaniei: acolo, un "plin" costa intre 44 si 48 de euro, fata de
38 de euro in Romania.