Piata de retail va scadea si in acest an, pina la 47 miliarde euro
Piata de retail din Romania va cobori cu 2,3% in 2010, al doilea an consecutiv de scadere, la 190 miliarde lei (46,9 miliarde euro), potrivit unei studiu al firmei poloneze de cercetare PMR, care estimeaza o revenire a industriei in 2011-2012. "Timp de citiva ani, sectorul de retail a avut o crestere de doua cifre, sustinuta mai ales de accesul facil la credite si numarul mare de investitii straine. Odata ce situatia la nivel mondial a inceput sa se deterioreze, Romania, in mare parte dependenta de capitalul strain, a intrat usor in recesiune. (...) Situatia pietei din Romania, a doua ca marime din regiunea Europa Centrala si de Est, dar si cheltuielile consumatorilor se vor stabiliza usor si isi vor reveni incepind cu 2012", se arata in studiul PMR "Retailul in Romania 2010" care acopera toate segmentele din retail. In 2009, piata de profil a scazut cu 10,4%, la 195,4 miliarde lei (46,2 miliarde euro), dupa o crestere de 22,1% in 2008, la 218,1 miliarde lei (59,2 miliarde euro). "Acest lucru este valabil daca se iau in considerare vinzarile de masini si combustibil, fara acestea declinul fiind mai puternic", se precizeaza in studiu. Declinul pietei de retail a fost determinat atit de reducerea vinzarilor non-food, care au fost mai mici cu 13,5% in lei in 2009, respectiv 114,6 miliarde lei (34,1 miliarde lei), dar si de scaderea valorii de bunuri alimentare cumparate si de schimbarile in comportamentul consumatorilor. Pentru 2010, analistii PMR estimeaza o scadere de doar 2,3%, la 190,9 miliarde lei (46,9 milioane euro), urmind ca in 2011-2012 vinzarile de retail sa revina la un curs ascendent. Astfel, pentru 2010 piata a fost estimata la 196,8 miliarde lei, in urcare cu 3,1%, iar in 2012 va creste cu 6%, la 208,7 miliarde lei. Criza economica a afectat mai putin retailul modern, care a dispus de resurse financiare stabile, astfel ca retailerii au putut face fata competitiei preturilor si sa atraga clientii oferind produse mai ieftine. Acest trend a fost mai pronuntat pe segmentul alimentar, unde retailul modern a cistigat o cota de piata substantiala in perioada 2008-2009. Primele 15 grupuri mari de pe piata de retail acopera 17,2% din vinzari in 2009, fata de 14,7% in 2008 si 14% in 2007. Opt dintre operatori sint activi pe segmentul produselor alimentare, patru pe do-it-yourself (DIY), doi pe piata de electronice si unul pe cosmetice. Piata este dominata de retailerii straini, astfel ca doar patru dintre cele 15 grupuri sint autohtone. "Piata de retail din Romania este inca in faza timpurie de dezvoltare si este foarte fragmentata. (...) Ca urmare a crizei, companiile internationale se asteapta sa isi consolideze in continuare pozitia pe piata din Romania, dar recesiunea si problemele legate de lichiditatea financiara au fortat citeva companii importante de pe piata sa amine expansiunea. Cu toate aceste, in 2009, in ciuda conditiile economice dificile, companiile domestice si internationale au continuat sa investeasca in tara, in cea mai mare partea a sectoarelor", se mentioneaza in analiza.