Romanii renunta la achizitia de case, masini si mobila, dar nu si la vacante
Studiul este reprezenativ la nivel urban, a fost realizat in februarie, pe un esantion de 800 de persoane, femei si barbati, intre 16 si 64 de ani. "Romanii din mediul urban privesc cu retinere anul 2010 si nu planuiesc sa faca prea multe investitii majore. Astfel, pe lista lor de chetuieli pentru acest an nu apar locuintele, precum nici cumpararea unui automobil. Nici macar electronicele, electrocasnicele sau mobila nu sint de mare interes. Totusi, chibzuinta apare intr-o masura mai mica atunci cind vine vorba de concediul de odihna (...). Astfel, unul din doi romani spun ca nu isi vor refuza un concediu de odihna in acest an", se arata in studiu. Dintre cei chestionati, 7% au raspuns ca intentioneaza sa isi cumpere o locuinta in 2010, 8% un automobil si 15% electrocasnice sau mobila. Potrivit sursei citate, dintre cei care intentioneaza sa mearga in vacanta, cinci din zece s-au hotarit sa apeleze la turismul local, trei din zece afirma ca se vor orienta spre destinatii din afara granitelor, iar restul de doi din zece doresc sa-si petreaca atit o vacanta in Romania, cit si una in strainatate. Acelasi studiu mai arata ca opt din zece romani considera ca tara este afectata de criza financiara, insa doar patru afirma ca sint in cunostinta de cauza cu ce presupune aceasta, principalele repercusiuni ale actualului context economico-financiar fiind in opinia majoritatii sentimentul de nesiguranta."Sentimentul de nesiguranta se refera in mare parte la incertitudinea cu privire la locul de munca, la salariul pe care trebuie sa il primeasca luna de luna. Si teama continua, precum un lant al slabiciunilor, in continuare ei se gindesc la familie si siguranta acesteia, pentru ca traiul de zi cu zi depinde semnificativ de coordonate precum locul de munca sau salariul lunar. in acest context sint din ce in ce mai multe persoane care isi cauta o a doua sursa de venit", arata autorii analizei. Astfel, chiar daca nu si-au pierdut locul de munca, opt din zece romani sustin ca au devenit mai atenti cu cheltuielile si se orienteaza din ce in ce mai mult catre preturi mai mici sau promotii. In plus, romanii se declara afectati si de retinerea bancilor in a acorda credite, iar 55% dintre respondenti spun ca obtinerea unui imprumut este acum mai dificila.