Economic

Isarescu spune un nu hotarit majorarii taxelor

Ziarul de Vrancea
2 iul 2009 999 vizualizări
In opinia guvernatorului BNR, cresterea taxelor este total neavenita si va conduce la escaladarea inflatiei

Majorarea unei taxe importante este "total neavenita" si nu se justifica nici o discutie pe aceasta tema, in conditiile in care un impozit mai mare pe o baza de impozitare mai mica ar avea efecte negative asupra economiei, a declarat ieri guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. "In asemenea momente, chiar o discutie pe aceasta tema este total neavenita, pentru ca ar debusola societatea si economia. Nu se justifica nici macar discutia de majorare a unor impozite importante, chiar daca vorbim pentru la anul sau peste doi ani, pentru ca nu ar aduce niciun cistig, ci ar accentua scaderea", a spus Isarescu. El a mentionat ca majorarea unor impozite importante, in conditiile unei baze de impozitare mai mici, ar avea efecte negative asupra economiei. Anterior, la aceeasi dezbatere, guvernatorul BNR declara ca majorarea impozitelor, ca modalitate de corectie a dezechilibrelor economice, are si costuri inflationiste, iar o crestere a TVA poate provoca un "soc inflationist". "Corectia dezechilibrelor are costuri inflationiste daca se face prin cursul de schimb. Un alt caz ar fi daca se face prin scaderea creditarii, este si cazul tarii noastre, si de asemenea prezinta costuri inflationiste. Daca se face prin majorarea de impozite, de asemenea avem si costuri inflationiste", a spus Isarescu. Ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea, a dat asigurari, marti, ca nu s-a discutat despre o eventuala majorare a TVA si a cotei unice, dupa ce in aceeasi zi presedintele unei firme de consultanta si audit a spus ca MFP discuta, la nivel neoficial, cu specialistii in taxe din mediul privat, pe aceasta tema. Presedintele fondator al firmei de consultanta si audit Moore Stephens Riff, Marius Stancescu, a declarat marti, in cadrul unui seminar, ca Ministerul Finantelor discuta cu specialistii in taxe din mediul privat, la nivel neoficial, despre majorarea cotei unice de impozitare la 18-19% si a TVA la 22%, de la 1 ianuarie 2010. La aceeasi dezbatere Mugur Isarescu a explicat ca dobinzile platite de banci la depozite sint distorsionate, atit in raport cu dobinda de politica monetara, cit si in raport cu inflatia, si este "un lux" ca bancile sa dea dobinzi de 12% pe an, iar "mecanismele de piata vor sanctiona extrem de repede aceste distorsiuni", a spus guvernatorul BNR. "Am vazut ca s-au lansat si produse noi la 12-13% dobinda pe an. Dobinzile la pasive (depozite, n.r.) trebuie sa fie sub dobinda de politica monetara, deci sub 9%, pentru ca bancile pot gasi oricind necesarul de lichiditate pe termen scurt apelind la facilitatile BNR. Aceasta este o prima distorsiune", a spus Mugur Isarescu. El a completat ca a doua distorsiune a dobinzilor la depozite este fata de rata inflatiei. "La 12%, bancile dau celui care economiseste, la o rata a inflației de, sa spunem, 6%, o rata reala de 6%. Este un lux, ca sa fiu delicat in exprimare, nici nu imi dau seama cum isi permit", a spus guvernatorul BNR. El a completat ca mecanismele de piata vor sanctiona foarte repede aceste distorsiuni, putind fi vorba despre mai putin de 6-12 luni, asa cum se vehiculeaza in mediul bancar.



Boc: Aminarea platii taxelor nu este o amnistie fiscala


Guvernul a hotarit in urma cu doua zile ca firmele care au acumulat datorii dupa 30 septembrie 2008 sa nu fie executate silit



Premierul Emil Boc a declarat ieri, ca aminarea platii taxelor de catre firme nu este o amnistie fiscala, ci o masura anticriza, si ca ceea ce se ingheata nu sint datoriile, ci executarea silita a lor. "Nu este vorba de amnistie fiscala. Este vorba de o masura anticriza. Ajutam firmele care, la data de 30 septembrie 2008, nu aveau nici un fel de datorie la bugetul de stat, erau buni platnici, dar, datorita efectelor crizei economice, au acumulat datorii dupa 30 septembrie 2008, iar astazi sint in faza de executare silita. Obiectul actului normativ este de a sprijini firmele care astazi sint executate silit pentru ca nu-si pot plati datoriile la stat. (...) Aceste datorii nu se sterg, nu se reesaloneaza. Penalitatile curg in continuare si chiar e de dorit sa se plateasca o parte din aceste penalitati pentru a nu curge in continuare datoriile scadente pe care le ai", a explicat premierul masura decisa de Guvern cu o zi in urma. "Daca miine firmele se inchid dau si oamenii afara si nu primim nimic la bugetul de stat, n-am facut nimic, nu facem altceva decit sa trimitem mai multi oameni in somaj si sa avem mai putine resurse financiare la bugetul de stat", a adaugat el. Boc a mai precizat ca nu s-a discutat in coalitie si nici in Guvern despre modificarea TVA sau a cotei unice. "In acest moment nu am discutat in niciun cadru institutional, nici guvernamental, nici politic, despre modificarea TVA-ului sau cotei unice", a mai spus premierul. Potrivit OUG adoptate marti de Guvern, firmele care au inceput sa aiba restante la plata obligatiilor catre stat dupa data de 30 septembrie 2008 au dreptul sa ceara o singura data, intr-un an calendaristic, aminarea platii datoriilor. Pentru a beneficia de aceasta facilitate, firmele trebuie sa fi depus toate declaratiile fiscale, sa nu aiba "fapte" inscrise in cazierul fiscal si nu se afle in procedura de insolventa. Aminarea platii se acorda la cerere. Cererea va fi solutionata intr-un termen de 15 zile. Masura instituita de Guvern este aplicabila pina la data de 20 decembrie 2009.



Renault a investit in Dacia in zece ani de la preluare 1,5 miliarde euro


Renault a investit in Romania 1,5 miliarde de euro de la preluarea Dacia, in 1999, si are, in prezent, 18.000 de salariati, generind alte 130.000 de locuri de munca in industria pe orizontala, se arata intr-un comunicat al Dacia. "In cei 10 ani care au trecut de la preluarea Dacia, Renault a investit in Romania 1,5 miliarde de euro, de aproape 10 ori mai mult decit se angajase initial. Uzina Dacia de la Mioveni a fost complet restructurata si modernizata, capacitatile de productie a vehiculelor, motoarelor si cutiilor de viteze au fost extinse, iar intreaga activitate a fost reorganizata in conformitate cu normele Renault", se arata in comunicatul Dacia. Grupul Renault are in prezent 18.000 de angajati la Dacia si celelate entitati din Romania si genereaza, pentru cei 800 de furnizori si reteaua sa comerciala, peste 130.000 de locuri de munca. Platforma de la Mioveni a devenit cel mai important centru de productie din cadrul grupului Renault, aici fiind concentrate o uzina vehicule, cu o capacitate de 350.000 unitati/an, o uzina mecanica specializata in productia de motoare, cutii de viteze si transmisii, si cel mai mare centru logistic din cadrul grupului Renault. Din 2006 a fost deschis cel mai important centru de inginerie al grupului Renault din afara Frantei "" Renault Technologie Roumanie. Centrul de design al acestuia este singurul deschis de un constructor in Europa Centrala si de Est, iar din 2010 va deveni functional, in perimetrul orasului Titu, si centrul de testare ale carui lucrari de constructie sint in derulare. Programul X90, demarat in 2004 si devenit cunoscut in intreaga lume sub numele Logan, a dus la realizarea unei game cu cinci modele diferite. In cinci ani, vehiculele acestei platforme au fost comercializate pe 70 de piete ale lumii, dintre care in 60 sub marca Dacia. Totodata, dispozitivul industrial si logistic al grupului Renault din Romania alimenteaza in prezent toate uzinele care produc modelele Logan si Sandero in Maroc, Rusia, Iran, India, Brazilia, Columbia si Africa de Sud. "De la lansare si pina la sfirsitul lunii mai 2009, au fost vindute peste 1.450.000 de vehicule Logan si Sandero, din care peste 950.000 sub marca Dacia. Pentru a sustine fabricatia in uzinele din afara Romaniei, centrul logistic ILN (International Logistics Network) de la Mioveni a expediat in ultimii ani peste 2.610.000 metri cubi de colectii de piese si componente, echivalentul a 760.000 de vehicule", se mai arata in comunicatul Dacia. De la preluarea Dacia, la Mioveni au fost produse peste 1.320.000 de masini, peste 1.400.000 de motoare, peste 1.550.000 de cutii de viteze si peste 1.520.000 de seturi de transmisii produse. Cifra de afaceri a Dacia reprezinta, potrivit companiei, 2% din PIB-ul Romaniei.



Romania trebuie sa inchida 2.297 gropi de gunoi in doua saptamini


Romania are inca 2.297 de depozite de deseuri neconforme, cu doar doua saptamini inainte de data limita agreata pentru conformarea la cerintele UE in materie de deseuri, a spus, ieri, comisarul sef al Garzii Nationale de Mediu (GNM), Silvian Ionescu. "Pina la 16 iulie, depozitele de deseuri din UE trebuie sa fie conforme. Romania mai are 2.297 de depozite de deseuri neconforme, din care 50 sint municipale, iar restul - comunale", a mai spus Ionescu. El a adaugat ca primariile, consiliile locale si cele judetene au inceput sa ia masuri, "dar asta nu inseamna neaparat conformare la 16 iulie". Ionescu a mentionat ca, din 16 iulie, toate statele membre ale UE vor fi verificate, iar procedurile ar putea oferi o perioada de 2-3 luni Romaniei pina la primirea scrisorii de notificare, "apoi, Guvernul are o perioada rezonabila de circa 3 luni ca sa raspunda". "Ulterior, DG Environment (directia de mediu a UE n.r.) decide daca declanseaza sau nu procedura propriu-zisa. Romania mai are 2 luni sa raspunda si abia dupa aceea Comisia Europeana poate sesiza Curtea Europeana de Justitie (CEJ) si poate incepe procesul, care poate dura ani de zile", a mai spus Ionescu. Oficialul Garzii de Mediu a explicat ca sint state membre, precum Polonia si Irlanda, care au reusit sa scape fara sa plateasca amenzi pentru ca s-au conformat cerintelor pe durata derularii procedurii de infringement. Ionescu a tinut sa precizeze ca inchiderea unui depozit neconform nu este o operatiune simpla. "Primaria unei comune nu poate inchide depozitul fara sa notifice mai intii autoritatea de mediu corespunzatoare si nu poate abandona deseurile. inchiderea unei gropi comunale inseamna curatarea locului, luarea deseurilor si transportarea lor fie in depozite de transfer, fie in depozite municipale conforme si renaturarea spatiului respectiv", a mai explicat comisarul-sef.



Cresteri pe piata bunurilor de larg consum


Piata bunurilor de larg consum si-a pastrat in primul trimestru al anului cresterea de 18% fata de perioada similara a anului trecut, influentata atit de un pret mai mare cu 10% platit de gospodarii, cit si de un cos de cumparaturi mai bogat cu 7%, potrivit unui studiu realizat de GfK Romania. "Chiar daca au platit cu 8% mai mult pentru produsele alimentare esentiale, consumatorii nu si-au diminuat consumul unor categorii precum produsele lactate, pastele fainoase sau cafeaua. Daca ne referim la produsele non-alimentare de baza (detergenti, pasta de dinti, sampon etc) acestea au fost cumparate mai rar, dar cantitatea achizitionata la un act de cumparare a fost mai mare cu 6,5%", potrivit studiului GfK. In Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza in continuare pe un trend ascendent, consumatorii cei mai sensibili la cresterea preturilor fiind cei localizati in Moldova.


Programul Rabla este pe butuci


Romanii au achizitionat in iunie 3.513 autovehicule din cele 28.457 de masini oferite in a doua etapa a programului Rabla, iar Dacia a ramas marca preferata, potrivit datelor furnizate, miercuri, de Administratia Fondului de Mediu (AFM). Guvernul a decis pe 3 iunie ca o persoana poate cumpara mai multe autovehicule prin programul Rabla, iar prima de casare va fi acordata si pentru autoutilitarele usoare, de pina la 3,5 tone. Suma platita pentru prima de casare in etapa a doua, care se deruleaza intre 1 iunie si 31 august, depaseste 108 milioane lei, iar cele mai multe autoturisme au fost alocate pentru marcile Dacia si Renault-Nissan - cite 2.895 de unitati. Dupa prima etapa, care s-a derulat in intervalul 20 martie "" 29 mai 2009, au fost scoase din uz 11.543 de autoturisme vechi, suma distribuita fiind de 43.863.400 lei, a mai anuntat AFM. A treia etapa a programului, care se va derula de la 1 septembrie pina pe 11 decembrie, are alocate initial 76 milioane lei (pentru 20.000 de masini), dar suma poate creste daca o parte din masinile alocate celei de-a doua etape nu vor fi cumparate.


Vinzarile Dacia in Franta au urcat, in iunie, cu 87,7%


Vinzarile de autoturisme Dacia au crescut in Franta, in luna iunie, cu 87,7%, comparativ cu iunie 2008, ajungind la 6.052 unitati, dintre care mai mult de 3.800 au fost model Sandero, a comunicat, ieri, grupul Renault. Cu aproape 3% cota de piata in Franta, Dacia a devenit a noua marca, din punct de vedere al unitatilor comercializate, in Hexagon. La capitolul vehicule utilitare, Dacia a comercializat 500 unitati, cota de piata fiind de 1,3%. Conform comunicatului Renault, piata franceza a autoturismelor si autoutilitarelor a avut o scadere de 2,8% in luna iunie 2009, comparativ cu aceeasi luna a lui 2008. Vinzarile Renault in luna iunie au fost in crestere cu 7,2% fata de iunie 2008, de 75.943 unitati autoturisme si autovehicule comerciale, ceea ce i-a conferit o cota de piata de 27,8%. Pe primele sase luni insa, Renault a inregistrat o scadere de 7,4% fata de perioada similara a lui 2008. In iunie, in Franta au fost inmatriculate un numar total de 235.407 automobile noi.




În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.