Autostrada Ploiesti-Focsani resusciteaza piata imobiliara
Traseul viitoarei autostrazi care va trece pe linga Focsani a inceput sa infierbinte spiritele pe piata imobiliara locala, care stagneaza de la inceputul anului. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a anuntat ieri ca va demara studiul de fezabilitate pentru autostrada Ploiesti - Buzau - Focsani. Dupa cum a declarat directorul de comunicare al institutiei, Stefan Szobotka, studiul va costa 2,3 milioane de euro, va dura un an si va fi realizat de firma cu capital american Louis Berger Group, care a fost concurata de alte patru companii. Contractul finantat de Banca Europeana de Investitii se va desfasura pe o perioada de un an si vizeaza, de asemenea, si asistenta tehnica la atribuirea licitatiei pentru proiectarea si executia autostrazii. In citeva luni, specialistii firmei ar putea trece la analiza in teren care sa se concretizeze apoi in proiectul tehnic. Proiectul viitoarei autostrazi statea in sertarul ministrilor transporturilor de ani buni, insa imobiliarii cu initiativa nu au stat degeaba si chiar au inceput sa incheie tranzactii pe viitorul traiect al autostrazii, chiar daca acesta nu este inca batut in cuie. Autostrada de aproximativ 123 de kilometri va fi realizata prin concesiune de lucrari, care ar putea sa fie initiate in 2010 daca totul va decurge conform planului. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, ne-a declarat recent ca tronsonul Ploiesti - Buzau - Focsani ar putea fi realizat prin Fondurile de Coeziune, in vreme ce tronsonul Focsani - Bacau va fi finantat prin intermediul concesiunii de lucrari publice. "E o procedura mai complicata licitarea si negocierea ulterioara a contractului. Ne trebuie un consortiu international puternic", a spus ministrul. Intrebat cind va trece autostrada pe linga Focsani, acesta a avansat optimist termenul de 2012 - 2013, spunind ca va introduce in caietele de sarcini punctarea pentru constructorii care reduc termenele. "Romania este contra cronometru cu toate tarile din regiune pentru dezvoltare economica, iar infrastructura constituie unul din criteriile de baza care pot sa determine atragerea de investitii", a argumentat Orban. Dupa cum se stie, Romania sta mai mult decit prost la capitolul autostrazi. Daca la inceputul anilor \'90, tara noastra avea 113 kilometri de autostrada, la finele lui 2007 am ajuns la 281 km.
Autostrada inseamna bani pentru baietii destepti
Imobiliarii din Vrancea stau de mai bine de un an cu ochii pe aceasta investitie virtuala. Proiectul ar putea creste destul de mult pretul la terenurile agricole, in conditiile in care se vor face si exproprieri pe motiv de utilitate publica. Cu toate ca ruta viitoarei autostrazi nu este certa, urmind a fi definitivata in urma studiului de fezabilitare, ultima trasare la nivel macro arata ca viitoarea autostrada va fi paralela cu soseaua E85 si va merge pe partea dreapta a sensului Bucuresti - Iasi. O informatie extrem de interesata pentru imobiliari este traseul pe care-l va urma in apropiere de Focsani. Potrivit informatiilor noastre, viitoarea autostrada ar ocoli municipiul pe linga satul Gologanu si va continua pe la Mindresti, Radulesti, spre Calimanesti fiind conceputa sa colecteze circulatia dinspre Focsani, Braila si Tecuci. Interesul pentru acest coridor de transport este unul crescut. In aceasta perioada, in zona se cauta suprafete mari de teren care sa fie folosite la timpul potrivit. "In general, ca tendinta, in apropierea autostrazilor se dezvolta parcuri industriale si logistice. Eu targhetez cu vreo doua firme un astfel de proiect, pentru ca orasul Focsani este bine plasat la intersectii de drumuri importante, iar retailerii interesati isi stabilesc locatii intermediare de depozitare in aceste zone. Practic, Focsaniul interfereaza cu Constanta, Tulcea, Bacau, Buzau, Brasov si partea de nord a tarii si sintem o locatie potrivita pentru asemenea miniparcuri. Acestea au nevoie de un anumit timp de asezare si de aceea se actioneaza din timp", ne-a declarat Costel Stelescu, reprezentantul Agentiei New Land din Focsani. Firma care va construi autostrada ar putea face si proiectarea si s-ar putea ocupa si de administrarea acesteia o perioada de timp. Cu toate ca nu s-au avansat costurile finale, se vorbeste de o investitie de peste o mie de milioane de euro. (Silvia VRINCEANU)
Soseaua Ploiesti - Focsani, care va face legatura cu Republica Moldova si cu Ucraina, face parte din Coridorul Paneuropean IX, care are o lungime de 6.500 kilometri, din care 450 de kilometri in Romania. Coridorul IX incepe la Helsinki si se termina la Salonic si traverseaza noua tari. în Romania, coridorul european intra la Albita si iese la Vama Giurgiu. Traseul este format din viitoarea autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Vaslui-Albita, sectorul Bucuresti-Ploiesti al autostrazii care va lega Capitala de Brasov, format din tronsoanele Bucuresti-Moara Vlasiei si Moara Vlasiei-Ploiesti, centura Capitalei, DN5 intre Bucuresti, Adunatii Copaceni si Giurgiu, inclusiv centura Adunatii Copaceni. Coridorul IX ar urma sa fie realizat complet pina la sfirsitul anului 2012, dupa cum a declarat directorul Stefan Szobotka. Autostrada Ploiesti-Buzau-Focsani va fi extinsa ulterior pina la Bacau, Vaslui si Albita, invitatia pentru exprimarea interesului privind concesionarea autostrazii urmind sa fie lansata de CNADNR in octombrie, daca nu cumva lucrarile vor fi intirziate in proverbialul stil romanesc.