Navă pentru întreţinerea turbinelor eoliene, lansată la apă la Galaţi
O navă cu o lungime de 90 de metri, destinată întreţinerii turbinelor eoliene din Marea Nordului, a fost lansată la apă la Şantierul Naval Damen din Galaţi. Ambarcaţiunea a fost construită pentru transferul şi cazarea personalului şi are ca scop eficientizarea timpului de lucru. Nava, denumită Bibby WaveMaster 1, este o navă specială de tip Service Operations Vessel (SOV) dotată cu capacitate de cazare a personalului şi transfer către turbinele eoliene, iar clientul Damen, compania Bibby Marine Services Limited o va folosi pentru a sprijini dezvoltarea viitoarelor parcuri eoliene precum şi a altor proiecte O&M (operaţii şi întreţinere) în Marea Nordului, potrivit unui comunicat al Damen Galaţi. Astfel, nava este special construită pentru transferul şi cazarea personalului şi are ca scop eficientizarea timpului de lucru. Echipată cu DP2, nava este prevăzută cu un sistem de acces cu compensare a mişcării (Walk-to-Work), fiind proiectată astfel încât ascensorul către pasarela are şase platforme de acces. Aceasta înseamnă că personalul poate întotdeauna să acceseze pasarela evitând folosirea scărilor. ”Luând în considerare avântul industriei turbinelor eoliene şi tendinţă acestora de a avansa către mare, acest concept personalizat garantează accesul confortabil, rapid şi sigur către turbine, cu costuri mai reduse, în peste 80% din situaţii, inclusiv în cazul celui mai dificil scenariu şi anume condiţiile din partea centrală a Mării Nordului. Damen SOV poate rămâne pe mare pe perioade de până la o lună. Cazarea standard tip Comfort Class 2 asigură 60 de cabine individuale iar capacitatea totală de personal la bord este 90. Pe durata celor doi ani de concepere, când Damen şi Bibby au lucrat împreună la acest proiect, s-a acordat o atenţie deosebită confortului echipajului”, se arată în comunicat. Astfel, corpul cu lungimea de 90 de metri este mai lung decât cel al unei nave convenţionale de aprovizionare a platformelor maritime, iar secţiunea prova a fost coborâtă cu 1,5 metri pentru a crea forme “V” pronunţate. Această característică asigură o reducere semnificativă a impactului valurilor şi măreşte eficienţa propulsoarelor prova. Pupa navei a fost şi ea adaptată la sarcinile pentru care nava a fost proiectată, inclusiv pentru operaţiunile cu pupa în val. Profilul V accentuat, precum şi pupă mai zveltă fac ca aceste operaţiuni să fie mai comode decât la o navă tip PSV. Există de asemenea şi o zonă de depozitare pentru containere, iar aceasta a fost adaptată astfel încât nava să poată depozita containere de diferite dimensiuni. Nava este destinată următoarelor operaţiuni: întreţinere planificată şi în caz de avarie a turbinelor eoliene, operatiuni în caz de avarie, operaţiuni de recuperare, operaţiuni de stingere a incendiilor (opţional), suport imersii uşoare (opţional). Construcţia navei a fost realizată cu sprijinul mai multor companii specializate (co-producători) respectiv: pentru echipamentele şi instalaţiile electrice – Bakker / Alewinjse Marine Galaţi România, pentru vopsitorie şi protecţie anticoroziva – Den Breejen România, pentru sistemele de aer condiţionat şi ventilaţie – De Haan, pentru izolaţii şi amenajări – Helmers, pentru instalaţii sanitare – Heinen & Hopman şi pentru servicii curăţenie – Navprest. Nava este construită sub supravegherea Societăţii de Clasificare DNV – GL.