Rentabilizarea ENET cu preţul confortului focşănenilor
Plin de platitudini, informaţii copiate din prezentări publice, documentul este incomplet, propune direcţii generale, preluate din cărţi şi nu oferă o soluţie concretă, aplicată situaţiei de la Focşani. Este o abordare superficială pentru o problemă foarte dificilă, cu care se confruntă municipalitatea de mulţi ani.
Aşa cum a fost conceput, de o firmă clientelară, angajată de Cristi Misăilă pentru aproape un miliard de lei vechi, materialul este centrat doar pe interesul Primăriei de a menţine ENET-ul în funcţiune. Nicăieri, în paginile sale, nu se face referire la nevoile cetăţeanului de a beneficia de servicii superioare calitativ (încălzire şi apă caldă) şi la necesitatea protejării sale de eventualele crize înregistrate în activitatea furnizorului. El este privit doar ca şi contribuitor obligat să plătească cât i se pretinde în schimbul a orice i se oferă, indiferent de condiţii. Fără a avea dreptul să protesteze sau să refuze.
Documentul nu ia în discuţie nici politica managerială, învechită şi ineficientă, din ultimii 26 de ani care a avut drept consecinţă acumularea unor datorii imense şi repetate sincope în activitatea ENET. Toate acestea s-au tradus în incapacitatea de a asigura căldură suficientă în apartamente şi lungi perioade în care a fost oprită furnizarea apei calde.
Preţul gicacaloriei nu este competitiv
În prezent, doar 38% din populaţia Focşaniului şi doar 52,7% dintre apartamentele proiectate înainte de ’89 (nu sunt luate în calcul casele şi blocurile construite în ultimii ani) mai sunt conectate la reţeaua centralizată. Restul populaţiei, majoritatea, a preferat să investească în sisteme alternative de încălzire, centrale termice, panouri electrice etc.
Nici preţul gigacaloriei facturată persoanelor fizice nu este competitiv. Este menţinut, în mod artificial, la un nivel scăzut, 240 lei/gcal., de Consiliul Local care suportă diferenţa (173,53 lei/gcal.) până la valoarea reală, de 451,22 lei/gcal. În viitor, nimeni nu poate împiedica Consiliul să reducă sau chiar să anuleze subvenţia. Probabil chiar o va face când numărul cetăţenilor reveniţi în sistemul centralizat, de bună voie sau obligaţi, va fi destul de mare.
Conform datelor Ministerului Finanţelor, situaţia financiară a ENET este dezastruoasă. La finalul lui 2015, a înregistrat venituri de 61,4 milioane lei, cheltuieli de 60,6 milioane lei şi datorii de aproape 120 de milioane de lei.
De la această realitate ar fi fost normal să pornească analiza plătită cu bani grei de primarul Misăilă, dacă s-ar fi dorit un document obiectiv şi un instrument de lucru folositor. Mai mult, înainte de a fi votat, studiul merita să fie dezbătut pe larg şi explicat în amănunt, atât abonaţilor sistemului centralizat de termoficare cât şi celor care au apelat la soluţii alternative.
Căci, sintetizând, ne aflăm într-un cerc vicios
Pe de-o parte avem un ENET în pragul falimentului, ai cărui şefi nu întrevăd altă soluţie, pentru rentabilizare, decît menţinerea în captivitate a abonaţilor. Pe de altă parte, avem abonaţii care îşi doresc să scape din sistem deoarece, chiar şi în condiţiile modernizării, nimeni nu le poate garanta că nu vor mai fi obligaţi să se spele la lighean şi să îndure frigul. Pentru a scăpa de aici, Cristi Misăilă şi Consiliul Local trebuie să se asigure şi să ofere garanţii că ENET-ul are capacitatea de a presta servicii de calitate, fără întreruperi, la un preţ competitiv real, nu artificial. Abia apoi să le pretindă focşănenilor să se reintegreze în sistemul centralizat. În caz contrar, dacă se urmăreşte doar protejarea şi menţinerea în funcţiune a unui sistem falimentar, pe spatele cetăţenilor, fără a le lua în calcul nevoile, vom asista doar la o altă escrocherie politică. (Ionel SCLAVONE)