Romanii au cheltuit peste 1,6 miliarde euro pe bunuri de folosinţă îndelungată
Vanzările de bunuri de folosinţă îndelungată din Romania au crescut cu 13,2% în primele nouă luni ale acestui an, pană la 1,645 miliarde euro, faţă de primele trei trimestre ale anului trecut, după ce ritmul de creştere a încetinit în trimestrul al treilea la 9,5%, pe fondul scăderilor din sectoarele IT, foto şi imprimante, potrivit studiului de piaţă GfK Temax, publicat ieri. În categoria bunurilor de folosinţă îndelungată intră produse precum aspiratoare, frigidere, maşini de spălat, televizoare, calculatoare, laptopuri, telefoane mobile, tablete, imprimante şi aparate foto. Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a crescut în al treilea trimestru cu 9,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după un avans de 15,5% în al doilea trimestru al acestui an. Trei dintre cele şapte sectoare analizate - electronice, electrocasnice mari şi electrocasnice mici – au înregistrat rate de creştere de două cifre în al treilea trimestru, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cel mai mare avans, de 25,4%, a fost înregistrat în al treilea trimestru de vanzările de electrocasnice mici, pană la 41 milioane euro. Segmentul cel mai important din această piaţă, aspiratoarele, s-a redresat şi a înregistrat o creştere de 36%. Pe primele nouă luni, acest sector a înregistrat un avans de 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pană la 115 milioane euro. A doua creştere a fost înregistrată de piaţa de electronice, de 23,7% în al treilea trimestru, pană la 92 milioane euro. Vanzările de televizoare cu ecran plat au crescut cu peste 24% şi au o reprezentat 85% din vanzări. În perioada ianuarie-septembrie, avansul a fost de 22,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pană la 261 milioane euro. Pe locul trei se situează segmentul electrocasnicelor mari, cu un avans de 22,9% în perioada iulie-septembrie şi o valoare de 157 milioane euro. Uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creştere din această piaţă - 84%. Această piaţă a avut cea mai mare creştere în primele nouă luni ale acestui an, 26,2%, pană la valoarea de 384 milioane euro. A patra creştere procentuală aparţine celei mai mari pieţe, cea a telecomunicaţiilor, cu un avans de 7,9% şi o valoare de 193 milioane euro în trimestrul al treilea. Segmentul de phablet-uri (telefoane mobile cu o dimensiune apropiată de cea a tabletelor) a înregistrat o scădere de două cifre, dar căştile cu microfon au crescut cu 30%. În perioada ianuarie-septembrie, vanzările au crescut cu 18,8%, pană la 550 milioane euro. Vanzările de imprimante, multifuncţionale şi consumabile s-au diminuat cu 7% în trimestrul al treilea, pană la 14 milioane euro.