Firmele trebuie să facă situaţii cu restanţele de 30 de zile
Persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, au obligaţia să organizeze evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa creanţelor, pe termene scadente, către orice creditor şi debitor, în conformitate cu prevederile OG 22/2016, pentru modificarea OUG 77/1999, privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată. „Persoanele juridice au obligaţia de a întocmi situaţia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenţă, dacă scadenţa este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoană juridică cu sediul în România”, se precizează într-un comunicat al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice. Această situaţie va cuprinde: elemente de identificare a calităţii de debitor: denumirea, sediul social şi codul fiscal; denumirea, sediul social şi codul fiscal ale creditorului; numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie plătită creditorului; elemente de identificare a calităţii de creditor: denumirea, sediul social şi codul fiscal; denumirea, sediul social şi codul fiscal ale debitorului; numărul, data emiterii, scadenţa, dacă este clar specificată, valoarea şi soldul facturii ce urmează să fie încasată de la debitor. Situaţia se va depune prin internet la adresa solicitată în acest scop, în vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplătite la termenele scadente. Această situaţie se actualizează de către contribuabili, persoane juridice, în decurs de o zi lucrătoare de la momentul oricărei modificări survenite. Neţinerea şi neactualizarea de către persoana juridică, a evidenţei obligaţiilor de plată şi a evidenţei creanţelor se sancţionează cu amendă de la 500 la 1.000 lei, iar la netransmiterea de către persoana juridică, prin internet, la adresa dedicată în acest scop, a situaţiei, fapt ce se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei. (M. BOICU)