Economic

Primăriile vor face strategii de contractare pentru achiziţii

Mihai Boicu
31 iul 2016 4643 vizualizări
Autorităţile/entităţile publice vor trebui să realizeze strategii de contractare pentru achiziţiile pe care le fac u strategia face parte din etapa de pregătire a achiziţiei u în acest document se vor justifica şi documenta deciziile înainte de organizarea fiecărei proceduri de atribuire u Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice a publicat prima versiune a ghidului de realizare a strategiilor de contractare

Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) a lansat în dezbatere un ghid pentru realizarea strategiei de contractare de către autorităţile/entităţile care realizează achiziţii publice. Prin intermediul acesteia, autoritatea contractantă îşi documentează deciziile pe care le ia înainte de organizarea propriu – zisă a fiecărei proceduri de atriburie. Strategia de contractare este un document suport pentru documentaţia de atribuire, care se încarcă integral în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, în zilele lucrătoare, împreună cu celelalte documente – suport. ”Strategia de contractare se întocmeşte, odată cu documentaţia de atribuire, pentru fiecare achiziţie realizată prin aplicarea unei proceduri de atribuire şi este obiect de evaluare a ANAP, odată cu documentaţia de atribuire, în condiţiile legii. ANAP evaluează strategia de contractare referitor la aspecte privind: - procedura de atribuire aleasă, precum şi modalităţile speciale de atribuire a contractului de achiziţie publică asociate, dacă este cazul şi - justificările privind alegerea procedurii de atribuire şi, după caz, decizia de a reduce termenele, decizia de a nu utiliza împărţirea pe loturi, criteriile de calificare privind capacitatea şi, după caz, criteriile de selecţie, criteriul de atribuire şi factorii de evaluare utilizaţi”, se arată în ghidul publicat de ANAP.

Strategiile cuprind toate informaţiile

Strategia de contractare este elaborată şi, după caz, actualizată de către autoritatea/entitatea contractantă, prin intermediul compartimentului intern specializat în domeniul achiziţiilor publice. În elaborarea şi, după caz, actualizarea strategiei de contractare, compartimentul intern specializat are în vedere toate necesităţile transmise de celelalte compartimente din cadrul autorităţii/entităţii contractante, pe baza referatelor de necesitate, care cuprind necesităţile de produse, servicii şi lucrări, valoarea estimată a acestora, precum şi informaţiile de care respectivele compartimente dispun, potrivit competenţelor. Realizarea strategiei este opţională în anumite situaţii, cum ar fi cazul acelor autorităţi care funcţionează în baza unor drepturi exclusive sau speciale, care îşi organizează singure procedurile de atribuire.  În elaborarea strategiei de contractare, autorităţile/entităţile contractante vor avea în vedere inclusiv justificarea informaţiilor pe care le completează ulterior în fişa de date în cadrul consultării pieţei, opţiune care se poate efectua în etapa de planificare/pregătire a unei achiziţii, aspectele supuse consultării pot viza, fără a se limita la acestea, şi aspecte legate de strategia de contractare, inclusiv divizare pe loturi sau posibilitatea solicitării de oferte alternative. Atunci când descrie particularităţile achiziţiei, autoritatea/entitatea contractantă are în vedere constrângerile şi complexitatea asociate respectivei achiziţii, raportându-se la aspecte de natură tehnică, financiară şi/sau contractuală, precum şi la modalitatea de implementare a viitorului contract. Autoritatea contractantă va justifica relaţia dintre obiectul achiziţiei, constrângerile asociate şi complexitatea contractului, pe de o parte, şi resursele disponibile la nivel de entitate contractantă pentru derularea activităţilor din etapele procesului de achiziţie sectorială, pe de altă parte.

Împărţirea pe loturi trebuie justificată

Autoritatea/entitatea contractantă determină valoarea totală estimată având în vedere preţurile ofertate pe piaţă în domeniul obiectului contractului, luând în considerare valoarea totală de plată, fără TVA, şi orice eventuale forme de opţiuni şi prelungiri ale contractului menţionate în mod explicit în documentele achiziţiei. Justificarea valorii estimate se calculează în raport cu necesitatea, obiectul şi fondurile alocate. Autoritatea/entitatea contractantă va evidenţia elementele/detaliile minime din care să rezulte modul în care a fost stabilită valoarea estimată, respectiv preţurile unitare/totale ale necesităţilor care fac obiectul contractului de achiziţie publică/contractului sectorial/acordului-cadru. Preţurile pot fi identificate în urma unui studiu de piaţă reflectat într-o suită de preţuri orientative, pe bază istorică, utilizându-se valori actualizate ale contractelor din anii anteriori, obţinute, de regulă, prin aplicarea unui coeficient de actualizare adecvat, fie prin analiza preţurilor din catalogul electronic şamd. Autoritatea/entitatea contractantă va specifica dacă alege să utilizeze instrumente şi tehnici specifice de atribuire a contractului de achiziţie publică/sectorial, respectiv:  acordul-cadru, sistemul dinamic de achiziţii, licitaţia electronică. De asemenea, trebuie precizat dacă se utilizează sau nu împărţirea pe loturi. ”Atragem atenţia autorităţilor contractante asupra obligaţiei de a justifica decizia de a nu utiliza împărţirea pe loturi, raţiunea acestei obligaţii fiind încurajarea participării IMM-urilor la procedurile de atribuire. Entităţile contractante nu au această obligaţie”, arată reprezentanţii ANAP. (Mihai BOICU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.