Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Salt spectaculos pe piaţa auto

Ziarul de Vrancea
20 ian 2016 424 vizualizări
Vanzările de autoturisme noi au crescut cu peste 20% în 2015

Livrările totale de autovehicule (autoturismeAvehicule comerciale) au înregistrat în 2015 o creştere generală de 20,2%, pană la 120.591 de unităţi, comparativ cu 2014, potrivit datelor prezentate, miercuri, într-o conferinţă de presă de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor din Romania (APIA). Această creştere vine după ce în 2014 a fost înregistrat un avans al vanzărilor de 21,5%, astfel încat piaţa a crescut cu 46% faţă de minimul înregistrat în 2013, cand au fost comercializate 82.600 de unităţi. În Romania s-au vandut 98.325 de unităţi, ceea ce reprezintă 81,5% din total, în creştere cu 18,7% faţă de 2014. Vehiculele comerciale au înregistrat un avans de 27%, pană la 22.266 de bucăţi. La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia cu 33.890 de unităţi (34,5% din totalul pieţei), urmată de Volkswagen cu 9.791 (10%), Skoda - 8.849 (9%), Ford - 6.067 (6,2%), Renault 6.020 (6,1%) şi Opel - 3.626 de unităţi (3,7%). Pe modele, cel mai bine vandut model a fost Dacia Logan (16.021 de unităţi), urmat de Dacia Duster (6.643), Dacia Sandero (5.562), Skoda Octavia (3.921) şi Dacia Logan MCV (3.111). În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel domină piaţa cu o pondere de 53,5%, dar în scădere faţă de începutul anului 20155, cand reprezentau 67,4%. În ceea ce priveşte autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vandute 495 de autoturisme noi, mai mult decat dublu comparativ cu 2014, cand au fost comercializate 236 de unităţi. Ca şi în anii precedenţi, vanzările au fost susţinute de achiziţiile persoanelor juridice, ponderea acestora din total fiind de 74%, faţă de 26% în cea a persoanelor fizice. Dacă în perioada ianuarie - aprilie, ponderea persoanelor juridice a urcat la 86-89% din total, în mai - august, a scăzut la 62-70%, datorită programului Rabla. În ceea ce priveşte importurile de autoturisme rulate, acestea au crescut 13,6%, de la 220.000 la aproximativ 250.000, mare parte dintre acestea nefiind fiscalizate. Astfel, raportul autoturisme rulate din import autoturisme noi vandute a fost de 3,1 la 1, similar cu cel înregistrat în 2014. În decembrie s-au produs 28.263 de autovehicule, cu 2,7% mai mult decat în aceeaşi lună din 2014. Pe întreg anul 2015, producţia totală a fost de 387.177 de unităţi, în scădere cu 1,1% faţă de 2014. Dintre acestea, 339.204 au fost produse de către Dacia şi 47.967 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 170.443 de unităţi (cu 2,1% mai puţin ca în 2014), urmat de Dacia Logan (70.146 de unităţi, în scădere cu 9,4%), Dacia Sandero (58.020, cu 30,5% mai mult decat în 2014), Ford B-MAX (47.967 de unităţi, cu 9,2% mai puţin decat în 2014) şi Dacia Logan MCV (40.595 de unităţi, cu 4,7% mai puţin decat în 2014). La export au mers 355.297 de unităţi, în scădere cu 2,4% faţă de 2014. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (162.683 de unităţi, în scădere cu 1,3%), urmat de Dacia Logan (54.509 unităţi, în scădere cu 18,1%), Dacia Sandero (52.170 de unităţi, A30,9%), Ford B-MAX (47.963 de bucăţi, -9,2%) şi Dacia Logan MCV (38.072 de unităţi, -3.4%).


Stroe: Infrastructura, o băşcălie naţională

Autostrada Piteşti-Sibiu nu trebuie construită pentru că aşa doreşte constructorul de automobile Dacia, ci datorită importanţei sale strategice, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), Constantin Stroe. "Infrastructura este o batjocură, este o băşcălie naţională. Dacă pană acum catva timp îmi exprimam neîncrederea că vestita autostradă Piteşti-Sibiu, care nu este a Daciei, este a Romaniei, va fi finalizată în 2020, astăzi nu mai cred nici că va fi finalizată în 2025. Este inadmisibil ce se întamplă, ca o ţară să fie tratată cu atata indiferenţă, în condiţiile în care 85% din finanţare este asigurată prin fonduri ale Uniunii Europene. Eu aş face o licitaţie, aş alege un prestator care să facă şi studiul de fezabilitate, dar şi proiectarea", a spus Stroe. El a afirmat că în ciuda banilor disponibili de la Uniunea Europeană pentru autostrada Piteşti - Sibiu, reprezentanţii CNADNR nu au făcut nici măcar măsurătorile necesare pentru construirea acesteia. "Nu au făcut măsurători, nu au făcut un calcul să vadă ce fonduri uriaşe pierde Romania ca urmare a lipsei acestei autostrăzi. Am stat de vorbă cu cei de la CNADNR. Eu aş desfiinţa-o pur şi simplu. Pentru Romania este foarte important să existe un departament în răspunderea directă a primului ministru şi condus de profesionişti", a completat Stroe. Constantin Stroe, care este şi membru în Consiliul Director al APIA, este de părere că Programul Prima Maşină ar ajuta la reînnoirea parcului auto din Romania. "Nu ne bazăm atat de mult pe piaţa internă, trebuie să fim realişti. Importurile de maşini second hand vor continua, determinate de puterea de cumpărare slabă a romanilor, dar şi de o lipsă de cultură. Programul Prima Maşină s-a născut ca o mare speranţă şi a murit înainte de a i se face o probă. Sperăm să fie reanimat, pentru că ar fi un adaos la Programul Rabla", a adăugat Stroe. La începutul lunii decembrie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, declara că lucrările la autostrada Piteşti - Sibiu ar putea începe în ianuarie 2017, în condiţiile în care licitaţiile ar putea avea loc în vara acestui an.

Ikea cumpără un teren de 48 hectare în capitală

Vastint Romania, parte a diviziei imobiliare a grupului Inter Ikea, francizorul pentru magazinele Ikea, a cumpărat un teren de 48 de hectare în sectorul 1, pe Șoseaua Gheorghe Ionescu Siseşti, şi are în vedere dezvoltarea unui proiect mixt, predominant rezidenţial. În zonă se află facilităţi precum Băneasa Shopping City, pădurea Băneasa şi Aeroportul Otopeni. De asemenea, un proiect deja în desfăşurare, ce vizează sectorul 1 şi zona Străuleşti, prevede realizarea unui sistem de transport integrat, complet cu staţie de metrou, autobuze şi microbuze, precum şi facilităţi park-and-ride. "Tranzacţia reprezintă o investiţie strategică pe termen lung, ce are în vedere dezvoltarea unui proiect mixt, predominant rezidenţial. În perioada care urmează vom începe să lucrăm la planificarea urbană", a declarat directorul general al Vastint Romania, Antoniu Panait. Vastint Romania deţine încă două proiecte importante în Bucureşti: Timpuri Noi Square, amplasat în sectorul 3, cu pană la 100.000 metri pătraţi de spaţii de birouri clasa A şi comerciale precum şi 50.000 metri pătraţi de spaţii rezidenţiale planificate şi Business Garden Bucharest, situat în sectorul 6, ce va aduce pe piaţa locală 41.000 metri pătraţi de birouri clasa A şi spaţii comerciale. Vastint Vastint Holding face parte din divizia imobiliară a Inter Ikea. Vastint administrează proprietăţi dezvoltate în şapte ţări: Olanda, Polonia, Romania, Belgia, Lituania, Letonia şi Marea Britanie, fără legătură cu operaţiunile comerciale ale Ikea. Vastint nu dezvoltă magazine Ikea. Afacerile Inter Ikea sunt organizate în trei divizii, cea mai importantă fiind cea de franciză. Divizia Francize (Inter Ikea Systems), proprietarul Conceptului Ikea, asigură în regim de franciză sisteme, metode şi soluţii operatorilor de francize la nivel global pentru marketingul şi vanzarea produselor Ikea, sub brandurile Ikea. Inter Ikea are, de asemenea, o divizie imobiliară şi una financiară. Ikea Group (operatorul magazinelor Ikea) şi alţi francizaţi plătesc Inter Ikea Systems pentru dreptul de a folosi sistemele şi metodele Ikea. Inter Ikea Group şi Ikea Group sunt companii separate.

Cum vor fi plătite impozitele la clădirile, terenurile şi maşinile tranzacţionate

Impozitele locale pentru clădirile, terenurile şi maşinile achiziţionate în cursul acestui an vor fi achitate de noii proprietari abia în 2017, pentru 2016 taxele urmand să fie plătite de vanzători, întrucat deţineau bunurile în proprietate la 31 decembrie 2015, a afirmat Daniel Pană, director KPMG. "Avem o pro-rată pentru clădirile, terenurile şi maşinile dobandite în timpul anului. Astfel, orice contribuabil va plăti pentru anul 2016 impozit pentru un an întreg pentru tot ce avea în proprietate la 31 decembrie 2015. De exemplu, dacă mi-am cumpărat o casă în ianuarie 2016, voi plăti impozit pentru ea abia în 2017, în 2016 va plăti pentru ea vechiul proprietar. E valabil şi pentru terenuri şi maşini", a declarat miercuri, într-o conferinţă, Daniel Pană, director Servicii de Asistenţă Fiscală în cadrul KPMG Romania. Modificările au fost aduse odată intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal şi a Codului de Procedură Fiscală. Termenele pentru plata impozitelor şi taxelor locale au rămas aceleaşi, respectiv 31 martie şi 30 septembrie. Spre exemplu, dacă o persoană a vandut o casă în ianuarie 2016, aceasta va achita la 31 martie şi 30 septembrie 2016 impozitul pentru casa respectivă, întrucat o avea în proprietate la 31 decembrie 2015. Totodată, consiliile locale vor putea majora cotele maxime de taxe locale prevăzute în Codul Fiscal cu 50%, în loc de 20% pană în acest an.

Luxoft Romania angajează 100 de specialişti IT

Furnizorul de servicii de dezvoltare software şi soluţii IT Luxoft Romania va angaja 100 de specialişti IT pentru divizia auto, formată în prezent din peste 450 de ingineri. Poziţiile disponibile se adresează atat începătorilor, cat şi inginerilor IT cu experienţă. "Compania angajează specialişti IT pasionaţi de domeniul auto, pe poziţii de Technical Lead, CAA Developer şi Test Specialist. În funcţie de nivelul de experienţă cerut, acestea vizează competenţe de lucru cu tehnologii şi limbaje IT, precum Linux, CAA şi cunoştinţe avansate de limba engleză", arată Luxoft, într-un comunicat. Divizia Auto a Luxoft Romania dezvoltă soluţii pentru sistemele de infotainment. La nivel internaţional, Luxoft asigură soluţii şi servicii din 27 de centre specializate şi are peste 10.000 de angajaţi în 30 de birouri din 16 ţări din America de Nord, Mexic, Europa de Vest şi de Est, Asia Pacific şi Africa de Sud. Compania înregistrată în Insulele Virgine Britanice are centrul operaţiunilor în Elveţia şi este listată pe bursa de la New York.

Rubla a atins un minim record faţă de dolar

Rubla s-a depreciat miercuri cu 2,8%, la un minim record faţă de dolar, pe fondul declinului cotaţiilor petrolului, care erodează veniturile bugetare ale Rusiei într-o perioadă în care economia este în recesiune, transmite Bloomberg. Moneda rusească s-a depreciat cu 2,8%, la 80,796 ruble pe unitate, depăşind un minim anterior, atins în decembrie 2014, în perioada de varf a crizei financiare din ţară. Preţul petrolului Brent se îndreaptă miercuri spre cel mai scăzut nivel după noiembrie 2003, din cauza ofertei excesive din piaţă. "Dacă preţurile petrolului vor scădea la 25 de dolari pe baril, am putea vedea rubla la 83 de unităţi pentru un dolar. Rubla este încă relativ puternică comparativ cu petrolul. Nu este cel mai grav scenariu", a spus Vadim Bit-Avragim, manager de fonduri la Kapital Asset Management în Moscova. Rubla s-a depreciat în această lună mai mult decat oricare altă monedă, cu 9%, în timp ce preţul petrolului Brent a scăzut cu 25%. În aceste condiţii, veniturile Rusiei generate de fiecare baril de petrol vandut sunt la cel mai redus nivel din 2010, guvernul fiind obligat să ia în considerare măsuri de austeritate pentru a evita epuizarea fondului de rezervă.

Concedieri masive la o mare firmă petrolieră

Profitul Royal Dutch Shell a scăzut cu pană la 50% în trimestrul al patrulea, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, iar grupul vrea să desfiinţeze 10.000 de locuri de muncă pentru reducerea costurilor, pe fondul impactului prăbuşirii preţurilor petrolului asupra industriei energiei, relatează MarketWatch. Shell anticipează că profitul din ultimul trimestru al anului 2015, excluzand anumite elemente, va fi de 1,6-1,9 miliarde de dolari, în scădere comparativ cu 3,3 miliarde de dolari în intervalul similar al anului anterior. Profitul pe ansamblul anului 2015 ar fi scăzut la 10,4-10,7 miliarde de dolari, comparativ cu 22,6 miliarde de dolari îăn 2014. Shell a restrans costurile operaţionale cu 4 miliarde de dolari în 2015, iar pentru 2016 a planificat noi reduceri, de 3 miliarde de dolari. În plus, Shell anticipează că va realiza economii în urma fuziunii cu BG Group, care ar urma să fie finalizată în cateva săptămani. "Aceste acţiuni vor include reducerea cu circa 10.000 a numărului de angajaţi şi contractori direcţi în 2015-2016, la nivelul ambelor companii, în condiţiile în care reorganizarea acestora continuă", se arată într-un comunicat al Shell.






În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.