Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Modificări importante la programul Prima Maşină

Ziarul de Vrancea
12 ian 2016 890 vizualizări
Avansul de 5% pentru achiziţii auto prin Prima Maşină ar putea fi prima de casare de la "Rabla"

Statul vrea să încurajeze achiziţia de autoturisme noi în cadrul programului Prima Maşină, prin acceptarea primei de casare din Programul Rabla pentru achitarea avansului minim de 5% din preţul de achiziţie al maşinii noi, potrivit unui proiect de hotărâre a Guvernului. "În ceea ce priveşte creşterea atractivităţii Programului, se propune cumularea beneficiilor oferite în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi cu cele din Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, în sensul acceptării primei de casare acordate în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu de 5% din preţul de achiziţie prevăzut prin legislaţia aferentă Programului Prima Maşină", se arată într-un comunicat al Ministerului Finanţelor. Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru completarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările şi completările ulterioare, propune pentru acest an un plafon al garanţiilor care pot fi emise de 100 de milioane de lei din diferenţa neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2015, care a fost de 350 milioane de lei. Pentru nivelul plafonului, s-au luat în considerare evoluţia programului şi aspectele relevate de implementarea acestuia, precum şi a gradului redus de utilizare a plafonului în cursul anului trecut. "Din cauza timpului mai îndelungat de care au avut nevoie finanţatorii parteneri pentru a-şi definitiva şi aproba normele interne de creditare, precum şi a perioadei scurte avută la dispoziţie pentru promovarea facilităţilor oferite prin Program în rândul potenţialilor beneficiari, a fost înregistrată o întârziere în demararea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, implicit o utilizare în proporţie foarte redusă a plafonului aprobat pentru anul 2015, condiţiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pieţei financiare. Astfel, până la data de 30.11.2015, au fost acordate 187 de garanţii în valoare totală de 3,125 milioane de lei", precizează Finanţele. Totodată, s-a avut în vedere şi minimizarea costurilor la beneficiar, prin stabilirea unui nivel maximal al dobânzii aferente creditelor acordate în cadrul Programului, de ROBOR la 6 luni, plus o marjă de maximum 3% pe an. Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi prevede că persoanele fizice pot achiziţiona un singur autoturism nou al cărui preţ de achiziţie să nu depăşească suma de 50.000 de lei. Statul încurajează astfel achiziţia de autovehicule situate în palierele joase de preţ sau maşinile puţin poluante cu litraj mic şi consum redus de combustibil. Pentru a putea cumpăra un autoturism în cadrul programului guvernamental prin credit garantat de stat, o persoană trebuie să aibă minim 18 ani la data solicitării şi să dispună de un avans de minimum 5% din preţul de achiziţie a autoturismului nou.

Jumătate dintre familiile din România locuiesc în maxim două camere

Aproape jumătate dintre familiile din România locuiesc într-un spaţiu cu una sau două camere, iar 40% dintre acestea au trei membri, 32% au 4 membri, iar 20% au 5 membri, potrivit unui studiu realizat de IRSOP pentru BCR Banca pentru Locuinţe (BCR BpL) Potrivit analizei, în mediul urban, ponderea familiilor care trăiesc în maxim două camere ajunge la 57%, din totalul de 7,47 milioane de gospodării din România. Studiul relevă că trăiesc în maximum două camere 40% din familiile cu 3 persoane, 32% din familiile cu 4 persoane, 20% din familiile cu 5 persoane şi 20% din familiile cu 6 persoane. Din totalul gospodăriilor, o treime nu au grup sanitar, chiar şi la oraşe (8,5%), iar tot atâtea nu sunt prevăzute cu baie/duş. Doar 15% dintre locuinţe sunt construite după anul 2000, iar în perioada 2000-2002 s-au construit 197.541 de locuinţe, cererea actuală fiind de un milion de locuinţe noi numai în mediul urban."Studiile au constatat că oamenii înghesuiţi în spaţii supraaglomerate au performanţe intelectuale mai scăzute, devin mai retraşi din punct de vedere social şi mai puţin toleranţi în relaţiile interumane. Cercetările făcute de IRSOP pe această temă arată că oamenii care provin din familii numeroase înghesuite în spaţii strâmte raportează o creştere a iritabilităţii, a frustraţiei, a senzaţiei de constrângere şi a sentimentului că nu au control asupra vieţii proprii", a declarat într-un comunicat directorul IRSOP, Petre Datculescu. El arată că efectul cel mai grav al supraaglomerării locative îl reprezintă instalarea resemnării. Astfel, oamenii se descurajează şi se obişnuiesc cu ideea că nu vor putea depăşi inconfortul în care trăiesc. "Acest efect psihologic se numeşte neajutorare învăţată (learned helplessness) şi apare atunci când oamenii realizează că nu există scăpare, pentru că forţele proprii sunt insuficiente, iar ajutorul extern este absent. Familiile înghesuite nu au nevoie de compasiune, ci de ajutor, care se traduce prin acces la finanţare, prin politici şi strategii guvernamentale de îmbunătăţirea locuirii şi mai ales prin conştientizarea publică a riscurilor traiului înghesuit", mai spune Datculescu.

Preţurile petrolului au coborât la minime ale ultimilor 12 ani

Preţurile petrolului au coborât marţi sub 31 de dolari pe baril, la minime ale ultimilor 12 ani, traderii şi analiştii anticipând că evoluţia descendentă va continua, pe fondul incertitudinilor economice din China şi al aprecierii dolarului, relatează Reuters. Cotaţia petrolului Brent, de referinţă la Londra, a scăzut cu peste 3%, la 30,43 dolari pe baril, nivel nemaiîntâlnit din aprilie 2004, revenind ulterior la 30,69 dolari pe baril, cu 86 de cenţi sub închiderea de luni. Preţul petrolului West Texas Intermediate (WTI), de referinţă pe piaţa americană, a coborât la 30,41 dolari pe baril, cel mai redus nivel înregistrat după decembrie 2003, înainte de a reveni la 30,59 dolari pe baril. Datele din tranzacţii arată că poziţiile short pentru contracte cu petrol WTI, care aduc cele mai mari profituri din scăderea preţurilor, se află la un nivel record, ceea ce arată că mulţi traderi anticipează continuarea declinului. Traderii şi analiştii spun că creşterea supraofertei şi încetinirea economiei chineze sunt principalele motive ale prăbuşirii cotaţiilor petrolului, cu peste 70% de la jumătate anului 2014. Un alt motiv important al declinului este aprecierea dolarului. Între timp, analiştii de la Barclays, Macquarie, Bank of America Merrill Lynch, Standard Chartered şi Societe Generale au redus estimările referitoare la preţurile petrolului. Analiştii Standard Chartered sunt cei mai pesimişti, anticipând că preţurile ţiţeiului ar putea coborî până la 10 dolari pe baril. Morgan Stanley şi Goldman Sachs se aşteaptă la un preţ de 20 de dolari pe baril pentru petrolul Brent, pe fondul aprecierii dolarului.

Suedia a deschis o investigaţie preliminară de fraudă împotriva VW

Procuratura din Suedia a deschis o investigaţie preliminară de fraudă împotriva Volkswagen, legată de scandalul manipulării testelor de poluare ale automobilelor diesel, care afectează 11 milioane de vehicule ale grupului german la nivel mondial, relatează Reuters. Volkswagen a recunoscut în septembrie, după o investigaţie a Agenţiei americane de Protecţie a Mediului, că a folosit softuri ilegale instalate pe automobilele diesel, pentru a reduce nivelul emisiilor în timpul testelor. Proprietari de vehicule diesel fabricate de Volkswagen, din întreaga lume, solicită despăgubiri care s-ar putea ridica la miliarde de dolari, în urma scandalului. Departamentul naţional anticorupţie din Suedia a anunţat că ancheta preliminară se referă la fraudă gravă şi falsificare de date. "Investigaţia se va referi şi la condiţiile existente pentru amendarea companiei", se arată într-un comunicat al instituţiei. Un purtător de cuvânt al Volkswagen în Suedia a salutat ancheta şi a negat că divizia din Suedia a grupului ar fi vinovată de acuzaţiile care i se aduc.

Atacurile din Paris au tăiat 70 milioane euro din afacerile Air France-KLM


Cifra de afaceri a grupului aerian Air France - KLM s-a redus cu 70 de milioane de euro în decembrie 2015, ca efect al diminuării numărului de pasageri după atentatele comise în noiembrie la Paris, informează site-ul cotidianului Le Figaro. "Impactul negativ al atacurilor teroriste asupra cifrei de afaceri din decembrie 2015 este estimat la circa 70 de milioane de euro, cu o atenuare clară în ultimele două săptămâni", a transmis compania Air France - KLM. "Tendinţele de rezervare a biletelor, în decembrie, au fost conforme cu un scenariu de relansare", precizează compania aeriană. Companiile Air France, KLM HOP! şi Transavia au avut un trafic de 6,7 milioane de pasageri în decembrie 2015. În noiembrie 2015, profiturile Air France - KLM au scăzut cu 50 de milioane de euro ca efect al atentatelor. Terorişti islamişti au ucis 130 de persoane şi au rănit alte sute în atacurile comise pe 13-14 noiembrie la Paris.



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.