Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Senat: Creditele ipotecare se pot stinge cu bunurile imobile ipotecate

Ziarul de Vrancea
27 oct 2015 465 vizualizări
In cazul în care creditul a fost garantat cu mai multe bunuri atunci toate vor fi transmise instituţiei financiare

Senatul a adoptat un proiect de lege prin care creditele ipotecare pot fi stinse cu bunurile imobile ipotecate, legea aplicandu-se în raporturile dintre persoane fizice şi instituţii de credit, instituţii financiare nebancare sau cesionări ale creanţelor deţinute asupra persoanelor fizice. "Prezenta lege reglementează dreptul debitorului de a stinge integral creanţa şi accesoriile sale, izvorand dintr-un contract de credit, prin transmiterea către creditor a dreptului de proprietate asupra bunului imobil ipotecat în favoarea creditorului, în condiţiile prevăzute de prezenta lege", prevede proiectul. De asemenea, proiectul legislativ prevede că debitorul va oferi toate bunurile ipotecate în favoarea creditorului, în situaţia în care executarea obligaţiilor asumate prin contractul de credit a fost garantată cu două sau mai multe bunuri. Debitorul trebuie să transmită creditorului prin intermediul unui executor judecătoresc, al unui notar public sau al unui avocat o notificare creditorului în care anunţă decizia de transmitere a dreptului de proprietate asupra bunului sau bunurilor ipotecate. Toate costurile notariale şi ale executorului judecătoresc sau avocatului, după caz, vor fi suportate de debitor. După comunicare deciziei de către debitor, creditorul nu mai poate urmări codebitori sau garanţii personali sau ipotecari pentru stingerea creditului. Proiectul de lege prevede că la momentul încheierii contractului pentru transferul de proprietate, respectiv la data pronunţării hotărarii judecătoreşti definitive, va fi stinsă orice datorie a debitorului faţă de creditor, acesta din urmă neputand solicita sume de bani suplimentare. Proiectul de lege, iniţiat de parlamentari din tot spectrul politic, a fost adoptat în plenul Senatului cu 105 voturi "pentru" şi două abţineri. Senatul a fost prima cameră sesizată, iar Camera Deputaţilor este for decizional.

Producătorii auto consideră că Romania are prea multe maşini vechi

Reprezentanţii celor doi producători auto de pe piaţa locală, Dacia şi Ford, apreciază că în Romania, în pofida programului Rabla, circulă în continuare prea multe maşini vechi şi că gradul de poluare al acestora creşte în fiecare an. "Avem peste 3,5 milioane vehicule cu peste 8 sau 10 ani vechime, iar acestea trebuie înclocuite cu vehicule noi şi pentru acest lucru este nevoie de mai multe tichete Rabla. Nu e suficient numărul pe care îl avem acum. În ceea ce priveşte programul Prima maşină, acesta trebuie să fie mai bun. Considerăm că ar trebui să existe o perioadă de rambursare mai lungă, poate de 7 ani (faţă de cinci ani, n.r.)", a declarat marţi, la un forum pe tema investiţiilor, Nicolas Maure, directorul general al Dacia Renault Romania. Potrivit acestuia, Romania nu are o piaţă internă a autovehiculelor noi, lucru care constituie o slăbiciune. Maure spune că planurile Dacia Renault Romania vizează dezvoltarea activităţilor de inginerie şi tehnologie în Romania şi astfel şi crearea unor sisteme hibrid şi de vehicule autonome. Nicolas Maure a vorbit şi de exodul personalului calificat din sector. "Trebuie să facem ceva ca să-i putem opri pe aceşti specialişti să rămană să lucreze în ţară", a spus el. În Bulgaria circulă o maşină nouă la 9 maşini vechi importate, în timp ce în Romania proporţia este de 1 la 3. În Polonia, proporţia este mai mică, de unu la doi, iar în Franţa importul de maşini rulate este chiar şi mai mic, spune Maure. La randul său, prezent la eveniment, Valerio Brenciaglia, director general al Ford Romania, a declarat că potenţialul pieţei auto locale este ridicat şi că cu este corect ca Romania să permită importul continuu al maşinilor vechi pe care ţările dezvoltate nu le mai folosesc. "Există foarte mult potenţial, pentru că dacă ne gandim că ţara are 20 milioane de locuitori, industria auto este destul de scăzută. La o mie de locuitori se vand opt maşini noi, ceea ce este destul de bine şi ne dă un indiciu privind capacitatea bună a pieţei. În cazul maşinilor ecologice, avem o problemă cu infrastructura, iar condiţia de a avea maşini care să întrunească multe condiţii de siguranţă nu este valabilă. Piaţa internă s-a rputea dezvolta foarte mult. Mi se pare nedrept că această ţară primeşte ceea ce ţările dezvoltate nu mai folosesc în prezent. Recomandăm autorităţilor să creeze o piaţă corectă. Cand cumperi o maşină vrei să fii protejat, în calitate de consumator. Acest import paralel al unei pieţei aproape negre din străinătate reprezintă o problemă", a spus Brenciaglia.

Programul Prima maşină "s-a născut mort"

Preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), Constantin Stroe, a declarat marţi că piaţa auto locală înregistrează vanzări slabe în ceea ce priveşte autovehiculel noi, iar programul Prima maşină "s-a născut mort", neaducand avantaje beneficiarilor faţă de alte credite. "Programul Prima maşină s-a născut mort, practic. Cum să se ducă un cumpărător să îşi ia o maşină prin acest program în aceleaşi condiţii pe care le are la un credit normal? Am cerut BNR să umble la dobanzi, la perioada de rambursare. Clientul trebuie să facă şi o cursă de obstacole birocratică. Acest program, care viza vanzarea a 16.000 de maşini, a reuşit perfomanţa să vandă vreo 120. Am lansat programul Rabla, prin care vindem 25.000 de maşini, dar pe de altă parte vin 350.000 de maşini second hand, deci cum reîmprospătăm parcul auto naţional?", a declarat Stroe, la un forum pe tema investiţiilor. El spune că la 7,7 maşini second hand înmatriculate s-a vandut doar una nouă şi în acest an doar 112 maşini electrice. "Avem o piaţă auto foarte slabă la automobile noi. Eu refuz să cred că această situaţie va continua la infinit. Este total anormal ca cei doi producători auto naţionali, Renault şi Ford, să vandă doar 6% din totalul producţiei. Dacă n-am avea activităţi de export în aceste uzine, ar trebui să se lucreze doar două săptămani într-un an. Avem condiţii favorabile de creştere şi în Romania", afirmă Stroe. Potrivit acestuia, avantajul costului muncii redus va rămane, însă va înregistra o scădere. "Ne trebuie infrastructură rutieră şi un alt fel de promovare a produselor bazate pe noi tehnologii şi pe valoare adăugată. Romania asigură condiţii favorabile de dezvoltare a sectorului de automobile şi, în special, de cel al componentelor auto. S-au aprobat nişte măsuri fiscale favorabile mediului de afaceri. Romania are un nivel de calificare bun spre foarte bun. Avem 14 universităţi tehnice furnizoare de specialişti. S-a elaborat o legea a proprietăţii industriale favorabilă atat angajatorului, cat şi angajatului", a precizat Stroe. Acesta s-a arătat totodată îngrijorat de intenţia de modificare a Codului Muncii.

Bugetul înregistrează la nouă luni un excedent de 6,1 miliarde lei

Bugetul general consolidat a încheiat primele nouă luni ale anului 2015 cu un excedent de 6,1 miliarde lei, respectiv 0,87% din PIB, faţă de excedentul de 400 milioane lei, respectiv 0,06% din PIB, înregistrat la aceeaşi dată în anul 2014. Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 169,1 miliarde lei, reprezentand 24% din PIB, au fost cu 8,8% mai mari în termeni nominali faţă de aceea şi perioadă a anului recedent, iar ca pondere în PIB cu 0,7 puncte procentuale. "S-au înregistrat creşteri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent la încasările din: impozitul pe venit (13,6%), TVA (12,5%), venituri nefiscale (12,8%), impozit pe profit (10,9%), şi accize (8,2%). Încasările din contribuţii de asigurări sociale au scăzut doar cu 1,4% faţă de anul anterior, fiind influenţate de reducerea cu 5 puncte procentuale a contribuţiilor angajatorilor, cat şi de creşterea pe anul 2015 cu 0,5 puncte procentuale a cotei de contribuţie către pilonul II de pensie", potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice. La nivelul administraţiilor locale s-au înregistrat creşteri faţă de anul precedent la impozite şi taxe pe proprietate cu 2,9%, taxe pe utilizarea bunurilor cu 5,5% şi venituri nefiscale cu 1,7%. Cheltuielile bugetului general consolidat, totalizand 162,9 miliarde lei, au crescut în termeni nominali cu 5,1% faţă de aceea şi perioadă din anul precedent, dar s-au diminuat cu 0,2 puncte procentuale ca pondere în PIB. O reducere semnificativă s-a înregistrat în cazul cheltuielilor cu dobanzile (-8,1%) ca urmare a sezonalităţii plăţilor şi a scăderii randamentelor la titlurile de stat. În paralel, se remarcă o creştere semnificativă, cu 41,7% faţă de aceea şi perioadă a anului precedent, a cheltuielilor efectuate pentru proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile. Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 19,0 miliarde lei, respectiv 2,7% din PIB, în termeni nominali cu 15,4% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

10 milioane de euro pe frecvenţele radio

ANCOM a acordat companiilor 2K Telecom, Orange, RCS&RDS, Radiocom şi Vodafone dreptul de a utiliza frecvenţele radio în benzile 3.410-3.600 MHz şi 3.600-3.800 MHz, pentru transmisii de date şi acces la internet, taxele de licenţă însumand 10,12 milioane euro. "Au fost alocaţi 255 MHz, cu 65% mai mult decat în prezent. În aceste benzi, operatorii caştigători 2K Telecom S.R.L., Orange Romania S.A., RCS&RDS S.A., Societatea Naţională de Radiocomunicaţii S.A. şi Vodafone Romania S.A. vor putea furniza la nivel naţional, printre altele, servicii de transmisii de date şi acces la internet pe suport radio de bandă largă", arată ANCOM, într-un comunicat. 2K Telecom şi-a adjudecat două blocuri pereche de 2x5 MHz în banda 3.410-3.600 MHz, pentru o taxă de licenţă de 740.100 euro. Orange a obţinut cinci blocuri pereche de 2x5 MHz în banda 3.410-3.600 MHz şi nouă blocuri nepereche de 5 MHz în cealaltă bandă, pentru 3,92 milioane euro. RCS&RDS, care nu deţinea spectru în banda 3,4 - 3,8 GHz, a caştigat zece blocuri nepereche de 5 MHz în banda 3.600-3.800 MHz pentru care va achita 1,88 milioane euro. Societatea Naţională de Radiocomunicaţii a primit zece blocuri nepereche de 5 MHz în banda 3.600-3.800 MHz şi va achita o taxă de 1,85 milioane euro.

Nissan Motor cere o participaţie mai mare la Renault

Nissan Motor a propus să cumpere o participaţie mai mare la Renault, pe fondul escaladării luptei pentru putere între preşedintele alianţei dintre cei doi producători auto, Carlos Ghosn, şi statul francez, cel mai mare acţionar al grupului francez, potrivit unor surse citate de Reuters. Într-un document de trei pagini transmis Guvernului francez, producătorul auto japonez cere modificări profunde ale alianţei vechi de 16 ani, care să acorde companiilor o influenţă egală în deciziile comune şi o structură încrucişată de acţionariat mai echilibrată, de 25%-35%, au declarat surse guvernamentale şi din companie. În prezent, Renault deţine o participaţie de 43,3% la Nissan şi dreptul de vot hotărator în structura de management a alianţei Renault-Nissan, înregistrată în Olanda. Nissan deţine în schimb o participaţie de 15% la Renault, fără drept de vot. Solicitările Nissan sunt un răspuns al lui Ghosn, CEO al ambilor producători auto, la o decizie suprinzătoare din aprilie a ministrului francez al Economiei, Emmanuel Macron, prin care participaţia statului francez la Renault a fost majorată de la 15% la 19,7%. Ghosn a fost informat cu numai cateva ora înainte ca tranzacţia să aibă loc.

Legile achiziţiilor publice sunt trimise la Parlament

Pachetul legislativ care reglementează achiziţiile publice a fost trimis, ieri, la Parlament, pentru a fi dezbătut în procedură de urgenţă, a anunţat ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, care şi-a exprimat totodată speranţa că de la 1 ianuarie va intra în vigoare noul cadru legislativ. Ministrul Finanţelor a făcut aceste afirmaţi la finalul şedinţei Executivului în care s-a aprobat proiectul legislativ referitor la achiziţiile publice, document care include măsuri destinate să asigure un cadru legislativ prin care achiziţiile publice să fie concepute astfel încat să asigure "o creştere inteligentă, ecologică şi favorabilă incluziunii sociale. De asemenea, se urmăreşte reducerea costurilor pe termen mediu şi lung prin introducerea conceptului "value for money" în criteriile de atribuire, astfel încat se ia în vedere costul întregului ciclu de viaţă al produsului, serviciului, lucrării achiziţionate şi nu numai "preţul cel mai scăzut". Potrivit proiectului de lege, autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziţie publică ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic.




























În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.