Două treimi dintre romani spun că supermarketurile îi ajută să economisească
Două treimi dintre romani consideră că supermarketurile îi ajută să economisească, în contextul în care preţul este principalul element în alegerea locului pentru cumpărături în cazul a trei sferturi dintre participanţii la un studiu realizat de INSCOP la cererea asociaţiei marilor retaileri. Magazinele mari reprezintă locul preferat de cumpărături pentru 83,6% dintre cei intervievaţi, în timp ce 65,2% dintre romani se aprovizionează şi de la magazinele de cartier, iar 45,2% şi din pieţele agro-alimentare. Astfel, magazinele mari, de tip hipermarket, cash&carry, supermarket şi magazine discount, sunt apreciate de 89% dintre participanţii la studiu, 56,6% avand o părere bună, iar 32,4% o opinie foarte bună. "Preţul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1% dintre romani, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanţa faţă de locuinţă", se arată în studiul realizat la comanda Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din Romania (AMRCR), în perioada 27 august - 7 septembrie 2015. Aproape trei sferturi dintre romani (72,6%) văd în supermarketuri un catalizator pentru economie şi consideră că acestea stimulează dezvoltarea oraşelor (74,4%). De asemenea, 82,6% consideră că supermaketurile creează locuri de muncă pe plan local, în timp ce 10,7% cred că, dimpotrivă, le distrug, iar 6,7% nu au ştiut ce să răspundă. În acelaşi timp, 54,65% dintre intervievaţi apreciază că supermarketurile oferă salarii mai mari angajaţilor decat micile magazine, în timp ce 18,4% nu sunt de acord cu această afirmaţie, iar 27% se abţin. Cei mai mulţi respondenţi (64,9%) consideră că supermakerturile îi ajută să economisească, în timp ce 22,8% dintre ei cred că îi sărăcesc, iar 12,3% nu au o opinie. Peste 70% dintre romani (71,5%) sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decat magazinele mici sau decat pieţele iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la preţuri reduse decat în alte magazine. Două treimi dintre respondenţi consideră că produsele alimentare romaneşti sunt mai bune calitativ decat cele străine, iar 27% sunt de părere că acestea sunt comparabile calitativ, în timp ce doar 4,6% spun că cele romaneşti sunt mai proaste. Un procent de 39,7% dintre romani spun că produsele alimentare romaneşti sunt la fel de scumpe ca cele străine, iar 28,8% consideră că produsele autohtone sunt chiar mai scumpe. În privinţa impactului marilor magazine asupra producătorilor locali, opiniile populaţiei sunt împărţite. Astfel, potrivit sondajului 44,3% dintre respondenţi sunt de părere că supermarketurile ajută producătorii locali, în timp ce 41,5% cred că nu îi ajută iar 14,3% nu au încă o părere. Studiul a arătat şi că romanii au păreri diferite despre ceea ce înseamnă "produs romanesc". Astfel, 36% spun că produs romanesc este cel făcut după o reţetă romanească, 26,6% spun că în această categorie intră orice produs care se fabrică în Romania, indiferent de originea ingredientelor, de nume şi de brand, în timp ce 21,6% consideră că produsul romanesc este cel tradiţional iar pentru 12,9%, produsul romanesc este cel care are un nume romanesc. Potrivit studiului, 45,6% dintre respondenţi spun că reducerea TVA la alimente s-a reflectat în scăderea preţurilor în supermarketuri, în timp ce doar 26,1% sunt de părere că micile magazine au redus preţurile din acelaşi motiv.