Scandalul Volkswagen a început să ardă şi în Romania
Autorităţile romane vor cere Volkswagen să plătească diferenţa pentru taxa de mediu rezultată în urma reclasificării motoarelor cu probleme, astfel încat cumpărătorii maşinilor nu vor fi afectaţi din acest punct de vedere, potrivit ministrului Mediului, Graţiela Gavrilescu. "Niciun căteţean roman nu va plăti diferenţa taxei de mediu pentru că nu a avut nicio vină. Ne vom îndrepta asupra producătorului sau reprezentantului de drept Volkswagen în Romania. (...) Fiecare cumpărător de maşină a fost de bună credinţă. Nu este normal ca persoana respectivă să plătească din nou taxe pe mediu. După ce vom afla la ce normă de poluare au fost produse maşinile vom calcula diferenţa pentru taxa de mediu şi vom stabili cum ne vom îndrepta împotriva producătorului. Diferenţa de taxă de mediu va fi recuperată doar de la producător şi nu de la populaţie", a declarat joi Gavrilescu. La randul său, ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a afirmat că aşteaptă date de la Ministerul german al Transporturilor şi de la Volkswagen, după ce constructorul german a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele în materie de emisii, şi a precizat că în Romania au fost eliberate cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule Volkswagen, dintre care 56.000 noi. "Am solicitat reprezentanţilor din Romania aI grupului VW comunicarea imediată a datelor de identificare a vehiculelor care au fost echipate cu dispozitive de manipulare, cu motoare tip familia EA 189. Termenul a fost astăzi şi vreau să vă spun că este vorba de autoturismele grupului VW, Audi, Skoda şi Seat. De asemenea, în Germania a fost stabilită data de 7 octombrie pentru transmiterea către grupul VW a planului de măsuri şi a calendarului de implementare pentru remedieri ale neconformităţilor acestor autoturisme, sens în care am solicitat Ministerului Transporturilor din Germania să ne comunice aceste informaţii de îndată ce ajung în posesia lor", a spus ministrul Transporturilor.
Acuzaţii la adresa tuturor producătorilor
Registrul Auto Roman (RAR) nu mai eliberează cărţi de identitate pentru maşinile Volkswagen cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor. "Am avut o discuţie cu cei doi miniştri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare şi ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărţile de identitate pentru maşinile care ar urma să fie vandute şi care sunt în stoc", a declarat preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, la Digi24. Contactaţi, reprezentanţii RAR au declarat că este vorba de circa 300 de maşini noi Volkswagen, cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor, şi că măsura nu afectează maşinile cu motorizări Euro 6. Vehicule diesel construite de producători precum Renault, BMW, Nissan, Citroen, Mercedes, Peugeot, Jeep, Hyunday şi Mazda nu respectă standardele privind emisiile, relevă teste efectuate de asociaţia auto germană ADAC. În contextul scandalului care afectează grupul Volkswagen, clubul auto ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) a efectuat teste de emisii la vehicule fabricate de alte companii. Potrivit cotidianului The Independent, modele construite de Nissan, Renault şi Volvo depăşesc normele UE privind emisiile de peste 10 ori. Spre exemplu, testele ADAC au găsit probleme cu noxele la motoare diesel instalate pe Volvo S60, Renault Espace Energy, Nissan X-Trail şi la Jeep Renegade.