S-a aprobat procedura de reducere a normei de venit în caz de calamităţi
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a aprobat, prin ordinul nr. 2204/2015, Procedura de reducere a normei de venit, în cazul veniturilor agricole realizate începând cu data de 1 ianuarie 2015.
Potrivit acestui ordin, persoanele fizice care desfăşoară activităţi agricole individual sau într-o formă de asociere, beneficiază de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea înregistrată ca urmare a unor
fenomene meteorologice nefavorabile asimilate dezastrelor naturale (îngheţ, grindina, polei, inundaţii, ploaie abundentă, secetă, pierderi produse de animale sălbatice), dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit, pierderea afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei
vegetale (pe fiecare categorie de producţie) sau din animale deţinute (pe fiecare categorie de animal); a fost depus formularul 221 “Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de
venit”. Aprobarea acestei proceduri vine la mult timp după ce Vrancea, dar şi întreaga ţară, a fost afectată de calamităţi. Suprafeţe importante de viţă de vie au fost lovite de grindină, iar producţiile de porumb şi floarea soarelui au fost diminuate de secetă. Cu toate acestea, ANAF nu s-a grăbit să adopte această procedură. Comisiile locale şi cele stabilite de Prefectură au evaluat însă pagubele produse, pentru că nu puteau aştepta până la stabilirea procedurii de către ANAF.
Cererile de reducere a impozitului se depun la Finanţe
Formularul “Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale” se depune la unitatea administrativ- teritorială pe raza căreia s-
a întâmplat evenimentul, în cel mai scurt timp de la data producerii acestuia. În cazul pagubelor care privesc efective de animale, păsări sau familii de albine, la cerere se anexează şi certificatul sanitar – veterinar
eliberat de medicul veterinar. Pentru a beneficia de reducerea venitului anual, persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică depune la organul fiscal, pe perioada termenului de prescripţie, formularul “Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, împreună cu procesul verbal/procesele verbale de constatare şi evaluare a pagubelor. În cazul asocierilor, cererea se depune la organul fiscal unde este înregistrată asocierea. Pe baza documentelor depuse, organul fiscal verifică îndeplinirea condiţiilor şi dacă constată că nu a fost depus formularul 221 va notifica persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică să depună acest formular, în care se înscriu suprafeţele agricole/efectivele animale fără a se lua în considerare pierderile din calamităţi. “Venitul anual se reduce utilizând norma de venit diminuată cu procentul de pierdere înregistrată în Procesul verbal, pentru fiecare categorie de produse vegetale şi/sau categorie de animale şi se emite formarul 260 “Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/CASS”, se arată într-un comunicat de presă al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Vrancea. Modelele de cereri necesare pot fi descărcate accesând următorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Galati/Vrancea/Preciz-red-venit-agr-2015.pdf. (Mihai BOICU)