Cazierul fiscal va fi eliberat inclusiv în format electronic
Cazierul fiscal va fi organizat ca o bază de date şi se va elibera inclusiv în format electronic de către orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului, prevede un pachet legislativ aprobat, ieri, în şedinţa Guvernului. Executivul a aprobat un set de reglementări privind cazierul fiscal menite să contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile şi mai simple în ceea ce priveşte înscrierea şi radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proporţionalităţii, iar pe de altă parte, să îmbunătăţească conduita fiscală a contribuabilului. Principalele elemente de noutate aduse vizează înscrierea şi scoaterea din evidenţa cazierului fiscal, eliberarea acestui document şi organizarea şi gestionarea istoricului cazierului fiscal. Unul dintre actele normative crează, baza legală pentru depunerea cererilor şi eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic, dar prevede şi posibilitatea eliberării cazierului fiscal de către orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului. Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ţine evidenţa contribuabililor de pe întreg teritoriul ţării. Potrivit noii reglementări, la această bază de date vor avea acces, pentru interogare şi emitere, toate unităţile subordonate competente şi acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu. În scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scoşi din evidenţa cazierului fiscal. Acest istoric se va păstra o perioadă de 10 ani şi va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care îşi înfiinţează o societate sau o asociaţie/fundaţie. De asemenea, aceste informaţii vor fi utilizate de către organele fiscale în realizarea analizei de risc.