Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Master Planul de Transport, catalogat drept "o simplă poveste"

Ziarul de Vrancea
23 iul 2015 576 vizualizări
Transportatorii rutieri sunt sceptici în privinţa implementării Master Planului de Transport

Transportatorii rutieri se arată neîncrezători în fezabilitatea şi implementarea Master Planului de Transport, catalogat drept "o simplă poveste", deşi este un plan ambiţios, care se întinde pe o perioadă de 15 ani, a declarat ieri Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR. "Niciun ministru, şi am avut întalniri cu ultimii 6-7 miniştri, nu a fost în stare să deseneze cu echipa din minister care sunt obiectivele pentru această ramură economică, a transporturilor, fie că e vorba de cel rutier sau de cel feroviar. Domnul ministru Matache (Iulian Matache, ministrul Transporturilor - n.r.) va trebui peste un timp să ne spună ce are de gand să facă, ce a făcut şi ar putea, dacă este în stare, să intre în istorie", a afirmat Isac, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) la conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics. El apreciază că Master Planul pe Transport este "o simplă poveste", iar UNTRR nu dă credit celor care se ocupă de proiect. "După părerea noastră, deşi ambiţios (Master Planul - n.r.), se întinde pe 15 ani, sunt menţionate acolo toate cifrele de dezvoltare a infrastructurii, noi îl considerăm o simplă poveste. Dacă peste cinci ani ne vom reîntalni să discutăm ce s-a întamplat, s-ar putea să zicem că povestea a fost foarte frumoasă, dar zmeul zmeilor nu ne-a lasat să facem ce ne-am propus. Noi, transportatorii rutieri, nu avem nicio aşteptare şi nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de implementarea Master Planului", a adăugat Isac. El s-a referit totodată la inexistenţa infrastructurii în Romania după 25 de ani de democraţie, punctand că provincii istorice sunt condamnate la subdezvoltare pentru că nu se poate trece cu camioanele şi cu trenurile, Moldova şi Oltenia fiind "prăbuşite". În acest context, a amintit de un studiu realizat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutieri în 2008, potrivit căruia un euro neinvestit în infrastructură genera pierderi de 2 euro în ţările dezvoltate şi de 10 euro în economiile emergente, precum Romania. "1 miliard de euro neinvestiţi sau furaţi din lucrări de infrastructură aduc pagube de 10 miliarde de euro. Acestea sunt dimensiunile fenomenului despre care vorbim", a mai spus vicepreşedintele UNTRR. Isac a menţionat că un camion cu activitate de transport în Romania, care este bine administrat, aduce în fiecare an 30.000 euro la bugetul statului din acciza pe motorină, taxe pe salarii şi alte activităţi conexe pe care le angrenează. "La fiecare camion pe care îl scoate din piaţă (statul - n.r.) îşi permite să piardă cate 30.000 de euro. Dar mergem şi adunăm taxe de la batranelele de la piaţă care vand pătrunjel", a comentat Isac. El apreciază că Romania trebuie să profite de poziţia geografică foarte bună pe care o are, fiind localizată la jumătatea drumului dintre est şi vest, între Iordania şi Olanda.

Două treimi din clienţii Volksbank vor convertirea creditelor din franci

Peste 14.000 de clienţi ai Volksbank Romania cu credite în franci elveţieni au aceptat pană în prezent oferta Băncii Transilvania de conversie cu discount, valabilă pană la 31 iulie, fără prelungire, din circa 18.300 de persoane vizate, peste 95% preferand moneda naţională. "Persoanele care acceptă oferta pană în data de 31 iulie (inclusiv), pană la ora 17.30, se mai pot programa pentru semnarea efectivă a documentelor pană în 17 august", se arată într-un comunicat al Băncii Transilvania (BT). De la lansarea ofertei de conversie, pe 4 mai, circa 18.000 de clienţi s-au programat pentru a le fi prezentată oferta, aceştia reprezentand peste 99% dintre cei vizaţi. Totodată, din cele 14.000 de persoane care au acceptat deja termenii ofertei, 12.000 de clienţi, respectiv peste 70%, au semnat deja contractele de conversie, restul urmand în perioada următoare, în funcţie de data programată. Peste 95% dintre cei care au agreat oferta au optat pentru conversia creditelor în lei. BT va returna debitorilor în franci sumele deja plătite drept comision de risc, prin reducerea soldului împrumutului, la care se adaugă o reducere de 22,5% la soldul creditului rezultat după diminuarea cu comisionul de risc/administrare plătit efectiv şi nerecuperat de clienţi pană la data conversiei. Oferta poate fi accesată de clienţi în peste 100 de sedii Volksbank la nivel naţional. Clienţii pot merge în unităţile Volksbank pentru conversia creditelor lunea, miercurea şi vinerea în intervalul 9:00-17:00, iar marţea şi joia pană la ora 19:00.  Volksbank nu mai calculează şi nu mai percepe, de la 8 aprilie, comision de risc sau administrare, iar pană la 17 mai clienţii au beneficiat de cursul de schimb CHF-leu îngheţat la nivelul de la sfarşitul anului trecut. După finalizarea perioadei de valabilitate a ofertei de conversie a creditelor în CHF, dar pană la sfarşitul acestui an, va fi returnat comisionul de risc achitat şi nerecuperat de clienţii cu credite denominate în alte monede decat franci elveţieni din portofoliul existent al Volksbank, prin diminuarea corespunzătoare a soldului creditelor, decizie cu impact asupra a circa 15.000 de clienţi.


Creditarea a crescut cu 1,1% în iunie faţă de mai

Creditele pentru firme şi populaţie au crescut în iunie cu 1,1% faţă de mai (4,1% în termeni reali), la 215,1 miliarde lei, pe fondul aprecierii împrumuturilor în lei cu 3,9%, în timp ce finanţările în valută s-au contractat cu 1,4%, iar faţă de iunie anul trecut creditarea s-a redus cu 0,1%. Creditul în lei a crescut cu 3,9% (7,1% în termeni reali), la circa 102,43 miliarde lei, însă avansul anual s-a plasat la 13,2%, potrivit datelor Băncii Naţionale a Romaniei. Finanţările pentru persoanele fizice s-au situat la 45,96 miliarde lei, în urcare cu 5% faţă de mai şi cu 24,7% comparativ cu iunie anul trecut, iar cele pentru firme au ajuns la 56,47 miliarde lei, cu 3% mai mult decat în mai şi cu 5,4% anualizat. Creditul în valută exprimat în lei s-a contractat cu 1,4%, la 112,68 miliarde lei (exprimat în euro, s-a redus cu 2,1%), fiind în scădere cu 9,8% faţă de iunie anul trecut. Pe segmentul persoanelor fizice, creditarea în valută s-a redus cu 2,7%, respectiv 8,4%, la 59,06 miliarde lei, iar pentru firme a crescut cu 0,2% faţă de mai, la 53,62 miliarde lei, însă s-a situat în coborare cu 11,3% faţă de iunie 2014. "La 30 iunie 2015, creditul neguvernamental a înregistrat o reducere de 0,1 la sută (A1,4 la sută în termeni reali) faţă de 30 iunie 2014, pe seama majorării cu 13,2 la sută a componentei în lei (15,0 la sută în termeni reali) şi a diminuării cu 9,8 la sută a componentei în valută exprimată în lei (exprimat în euro, creditul în valută s-a redus cu 11,6 la sută)", se precizează în comunicatul BNR. Totodată, creditul guvernamental s-a diminuat cu 1,6% comparativ cu mai, la 87,78 miliarde lei, dar a consemnat o creştere cu 9,1% (10,8% în termeni reali) faţă de iunie anul trecut. Depozitele au avansat cu 1,3% faţă de luna precedentă, la aproape 230,97 miliarde lei, şi cu 7,9% creştere anuală. Economiile în lei au avut un avans de 1,4%, respectiv 8,5%, la 151,91 miliarde lei, iar cele în valută exprimate în lei cu 1,2% (exprimate în euro, au crescut cu 0,4%, la 17,67 miliarde euro), respectiv 6,6%, la 79,05 miliarde lei. Depozitele în lei ale populaţiei au sporit cu 0,4% faţă de mai şi cu 8,2% (9,9% în termeni reali) faţă de iunie anul trecut, la 88,03 miliarde lei, iar cele ale firmelor cu 2,8%, respectiv 9,1% (10,8% în termeni reali), la 63,88 miliarde lei.

Navă pentru instalarea cablurilor submarine, lansată la apă la Galaţi

O navă care va face parte din flota Maersk Supply Service şi care va asigura instalarea de cabluri submarine pentru fermele eoliene din zona Mării Nordului a fost lansată la apă, joi, la şantierul Naval Damen din Galaţi, ea urmand să fie livrată în luna februarie a anului viitor. La şantierul Naval Damen din Galaţi a fost lansată la apă, joi, o navă de tip Damen Offshore Carrier DOC 8500, care va purta numele "Maersk Connector" şi reprezintă ultima achiziţie a flotei Maersk Supply Service, care include peste 60 de nave de diverse tipuri. Potrivit reprezentanţilor şantierului Naval Damen, nava "Maersk Connector" va opera în cadrul unui acord tip charter încheiat între flota Maersk Supply Service şi compania DeepOcean. "Nava îmbunătăţeste astfel capacităţile companiei DeepOcean în segmentul instalării cablurilor submarine şi reprezintă un element de interes sporit pentru proiectele tip interconexiune ce vizează sectorul produselor petroliere şi al gazelor, dar şi cel al utilizării energiei regenerabile. Această navă va asigura instalarea de cabluri submarine pentru ferme eoliene din zona Mării Nordului", a declarat purtătorul de cuvant al şantierului Naval Damen din Galaţi, Corina Pîrvu. Nava, de 9.300 de tone-deadweight, are o lungime de 138,35 metri, o lăţime de 27,45 metri, un pescaj de 6,25 metri şi o capacitate de transport de 90 de persoane, echipaj şi pasageri. Corina Pîrvu a precizat că nava va fi livrată în cursul lunii februarie a anului viitor, iar finalizarea acesteia este realizată de companii specializate (co-producători): pentru engineering - Damen Shipyards Gorinchem, MEGA, Ship Design Group şi MDEM Ucraina, pentru echipamentele şi instalaţiile electrice - Alewinjse Marine Galaţi Romania, pentru vopsitorie şi protecţie anticorozivă - Den Breejen Romania şi International Paint, pentru sistemele de aer condiţionat şi ventilaţie - Heinen & Hopman filiala Galaţi, pentru izolaţii şi amenajări - Hertel. De asemenea, pentru lucrări de mai mică anvergură contribuie companiile Maritime Interior şi De Haan Romania, pentru instalaţiile sanitare, şi Dokival, pentru lucrările de curăţenie.

Producţia de hidrocarburi a OMV Petrom a urcat uşor

Producţia de hidrocarburi a OMV Petrom (SNP) a crescut cu 0,5% în trimestrul al doilea, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 181.000 barili echivalent petrol pe zi, se arată într-un comunicat al OMV. Volumul producţiei de hidrocarburi s-a situat la 180.000 de barili echivalent petrol pe zi în primele trei luni ale anului trecut. Faţă de primul trimestru, Producţia de hidrocarburi a OMV Petrom a scăzut de la 184.000 de barili echivalent petrol pe zi. La nivelul grupului austriac OMV, producţia de hidrocarburi a crescut cu 3,4%, la 307.000 barili echivalent petrol pe zi, de la 297.000 de barili echivalent petrol pe zi în urmă cu un an. Faţă de primul trimestru, producţia grupului austriac a crescut cu 1%, în pofida faptului că activităţile din Yemen sunt oprite începand din aprilie, în timp ce operaţiunile din Libia sunt blocate din motive de securitate. Creşterea producţiei OMV a fost susţinută de creşterea înregistrată în Norvegia şi Noua Zeelandă. Volumul vanzărilor a urcat cu 9% comparativ cu trimestrul anterior, ca urmare a livrărilor mai mari din Norvegia, Tunisia şi Noua Zeelandă.

Grecia a înregistrat o scădere dramatică a turismului intern

Turismul intern a înregistrat o scădere dramatică pe fondul crizei economice din Grecia, în condiţiile în care mulţi cetăţeni greci nu-şi mai permit să meargă în vacanţă, relatează Euronews în pagina electronică. Ca urmare a crizei economice din Grecia, numeroşi cetăţeni greci nu-şi mai permit să plece în vacanţă. De exemplu, numărul turiştilor care călătoresc cu feribotul a scăzut considerabil faţă de anul trecut. "Observand rutele noastre zilnice, în baza informaţiilor despre pasageri şi comparandu-le cu cele de anul trecut, vedem că numărul pasagerilor din acest an a scăzut cu 40%", declară Giannis Kalavros, căpitan al vasului Evia Star care asigură transportul între Atena şi insula Evia. Agenţiile de turism confirmă scăderea numărului de turişti. "Consumatorii sunt speriaţi. Speriaţi şi îngroziţi. Trebuie să aleagă dacă merg în vacanţă sau dacă stau acasă şi economisesc bani. Ei au decis să rămană acasă. Mi-e teamă că va trebui să concediez din personal, din moment ce nu avem profituri în plin sezon de vară", a subliniat Lissandros Tsilidis, din partea Asociaţiei Elene a Agenţiilor de Voiaj. "În acest an, nu vom mai pleca în vacanţă, dar am reuşit să punem ceva deoparte pentru copii, aşa că, cel puţin ei, se vor simţi bine", a declarat o femeie a cărei situaţie nu este deloc neobişnuită în această perioadă.


Ferrari a cerut listarea la bursa din New York

Productorul de automobile de lux Ferrari, divizie a Fiat Chrysler Automobiles, a depus o cerere pentru lansarea unei oferte publice iniţiale la bursa din New York, grupul intenţionand să obţină fonduri pentru extinderea operaţiunilor la nivel global, relatează Bloomberg. Fiat Chrysler intenţionează să listeze divizia, care va fi redenumită Ferrari NV, iar separarea Ferrari de grup ar urma să aibă loc la începutul anului 2016, potrivit documentelor depuse de producătorul auto italo-american la Comisia americană pentru bursă şi valori mobiliare. Vanzarea de acţiuni face parte din strategia directorului general al Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, de a atrage circa 5 miliarde de dolari pentru reducerea datoriilor şi finanţarea unui program de investiţii de 48 de miliarde de dolari, concentrat pe extinderea la nivel global a mărcilor Jeep, Alfa Romeo şi Maserati. Fiat Chrysler a anunţat anul trecut că intenţionează să vandă 10% din acţiunile Ferrari printr-o ofertă publică iniţială şi să distribuie 80% din titluri acţionarilor proprii.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.