Economic

Suntem pe penultimul loc în UE la consumului individual

Ziarul de Vrancea
16 iun 2015 466 vizualizări
Potrivit datelor aferente anului 2014 publicate ieri de Eurostat consumul individual efectiv din Romania, care măsoară bunăstarea populaţiei, este cu 45 de puncte procentuale sub media europeană

Romania se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană în privinţa consumului individual efectiv şi a PIB-ului pe cap de locuitor, cele mai ridicate valori fiind înregistrate în Luxembourg, iar cele mai scăzute în Bulgaria, potrivit datelor aferente anului 2014 publicate marţi de Eurostat. În Romania, consumul individual efectiv, care măsoară bunăstarea populaţiei, este cu 45 de puncte procentuale sub media europeană, în timp ce PIB-ul pe cap de locuitor este cu 46 de puncte sub acest nivel. Indicatorul a fost exprimat în standardul puterii de cumpărare (Purchasing Power Standards - PPS), o monedă artificială care elimină diferenţele de preţuri dintre ţări. În cazul Bulgariei, consumul individual efectiv este cu 51 de puncte sub media UE, iar PIB-ul pe cap de locuitor cu 55 de puncte sub nivelul mediu din Uniune. Consumul individual efectiv constă în bunuri şi servicii consumate de indivizi indiferent dacă acestea sunt cumpărate şi plătite de aceştia, de Guvern sau de organizaţii non-profit. În baza datelor preliminare ale Eurostat pentru 2014, consumul individual efectiv variază în Uniunea Europeană între 49% şi 140% din media europeană. Un număr de 10 state au înregistrat anul trecut valori ale consumului individual efectiv peste media UE. Pe primul loc se află Luxembourg, cu un nivel al consumului individual efectiv aflat cu 40 de puncte procentuale peste media UE, în timp de Germania şi Austria au înregistrat niveluri care au depăşit media UE cu peste 20 de puncte. Pe următoarele poziţii se află în ordine Danemarca, Belgia, Suedia, Marea Britanie, Finlanda, Franţa şi Olanda, cu niveluri ale consumului care depăşesc media europeană cu 10-15 puncte procentuale. În Italia, Irlanda, Cipru şi Spania, consumul individual efectiv este cu pană la 10 puncte procentuale sub media UE, iar în Grecia, Portugalia şi Lituania cu 10-20 puncte sub medie. Şase state membre au consemnat în 2014 un consum individual aflat cu peste 30 de puncte procentuale sub media UE, respectiv Estonia, Letonia, Ungaria, Croaţia, Romania şi Bulgaria. Şi în cazul PIB-ului pe cap de locuitor, care măsoară activitatea economică, există diferenţe semnificative între statele membre. În 2014, PIB-ul pe cap de locuitor, exprimat în standardul puterii de cumpărare, a variat între 45% din media UE în Bulgaria şi 263% în Luxembourg. Un număr de 11 ţări au consemnat un nivel al PIB pe cap de locuitor peste media UE, în 2014, cu 124% în Germania, 128% în Austria şi 124% în Danemarca.

Consiliul Fiscal a respins TVA de 9% pentru retransmiterea programelor tv

Consiliul Fiscal a avizat negativ extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin reţele de comunicaţii electronice. Consiliul a primit la 9 iunie o adresă a Ministerului Finanţelor Publice, prin care i se solicită avizul asupra amendarea Codului fiscal în sensul extinderii sferei de aplicabilitate a cotei reduse de TVA de 9% la servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin reţele de comunicaţii electronice, prevedere care ar urma să intre în vigoare la 1 iulie. Din perspectiva impactului bugetar de runda întai, nota de fundamentare asociată proiectului de ordonanţă de urgenţă estimează o pierdere de venituri bugetare de 167,6 milioane lei în 2015 (corespunzătoare unei perioade de 5 luni de execuţie bugetară cash), de 402,2 milioane lei în 2016, 420,4 milioane lei în 2017, 473,6 milioane de lei în 2018. Documentul prezintă ca sursă de compensare a impactului reducerilor de taxe asupra veniturilor din TVA în anul 2015 surplusul de venituri realizat de ANAF relativ la programarea bugetară intra-anuală, evaluat conform expunerii de motive la 3,9 miliarde de lei la finele lunii mai. În ceea ce priveşte impactul pe termen mediu, documentul declară că "la elaborarea legilor bugetare anuale se va avea în vedere fundamentarea veniturilor şi cheltuielilor astfel încat să fie respectate ţintele de deficit asumate prin Pactul de stabilitate şi creştere şi coordonarea politicilor economice". "Consiliul fiscal nu are obiecţii/rezerve cu privire la dimensiunea impactului bugetar de runda întai estimat de către MFP, pe care-l consideră drept o estimare prudentă. Dacă date certe în ceea ce priveşte numărul abonaţilor sunt disponibile (6,9 milioane de abonaţi, grad de penetrare la nivel de gospodării 92%), fiind raportate de ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii), există incertitudini în ceea ce priveşte caracteristicile/preţul pachetului de servicii relevant din perspectiva consumatorului mediu. Preţul mediu implicit al acestui pachet de servicii reprezentativ asociat estimării pierderilor de venituri din expunerea de motive a actului normativ este de circa 40 lei/lună (inclusiv TVA 24%), în condiţiile în care ofertele pentru pachetul de bază ale principalilor operatori de servicii de televiziune prin cablu sunt în medie de circa 30 de lei lunar – estimarea include aşadar şi o marjă de siguranţă consistentă din perspectiva unui pachet de servicii reprezentativ care să includă mai multe opţiuni comparativ cu acest pachet de bază", arată Consiliul, într-un comunicat.

Înmatriculările auto în Romania au urcat cu 6,4%

Înmatriculările de autoturisme noi în Romania au crescut în primele cinci luni cu 6,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, la 25.842 de unităţi, în timp ce livrările Dacia au avansat la nivelul UE cu 7,% în perioada analizată, la 165.933 unităţi, conferind mărcii romaneşti o cotă de 2,9%. În primele cinci luni ale anului 2014 în Romania au fost înmatriculate 24.278 de autoturisme noi. În luna mai, înregistrările de maşini noi au scăzut în Romania cu 1,2%, de la 6.001 de unităţi în urmă cu un an la 5.927 de autoturisme, potrivit datelor publicate marţi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Piaţa auto europeană a avansat cu 6,8% în intervalul ianuarie-mai, la 5.805.367 de autoturisme. Toate marile pieţe au înregistrat creşteri, contribuind la evoluţia pozitivă a pieţei. Astfel, Spania a consemnat un avans de 21,7% al înmatriculărilor, Italia de 15,2%, Marea Britanie de 5,7% şi Germania de 3,6%, iar Franţa de 3,8%. Cel mai mare declin al înmatriculărilor, între pieţele mari, a avut loc în Austria, de 4,6%. În luna mai, înmatriculările la nivelul Europei au crescut cu 1,3%, la 1.109.893 autoturisme. Înmatriculările de autoturisme Dacia la nivelul UE au crescut cu 7% în intervalul ianuarie-mai, la 165.933 unităţi, conferind mărcii romaneşti o cotă de 2,9%. În luna mai, vanzările Dacia în Uniunea Europeană au avansat cu 4,3%, de la 30.865 unităţi în urmă cu un an la 32.198 de unităţi, iar cota de piaţă a urcat cu 0,1 puncte procentuale, la 2,9%. Vanzările de maşini noi ale grupului Renault, al treilea producător la nivel european şi care deţine şi marca Dacia, au avansat cu 10,1% în primele cinci luni, la 565.636 unităţi, iar cota de piaţă s-a mărit cu 0,2 puncte, la 9,7%, comparativ cu intervalul similar din 2014. În luna mai, înmatriculările Renault au crescut cu 4,8%, la 106.394 unităţi, conferind grupului o cotă de piaţă de 9,6%, faţă de 9,3% în urmă cu un an.

Exportul de electricitate a crescut cu 27%

Romania a exportat în intervalul ianuarie-mai cu 27% mai multă electricitrate comparativ cu perioada similară a anului trecut şi a importat cu aproape 26% mai mult. Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) arată că în primele cinci luni ale acestui an Romania a exportat 4,5 TWh de energie. Exporturile de energie în perioada ianuarie-mai 2014 au fost de 3,5 TWh. Exportul de energie din primele cinci luni este echivalent cu necesarul anual al celor mai mari doi consumatori de energie din Romania, Alro Slatina (3 TWh pe an) şi ArcelorMittal Galaţi (1,5 TWh). Exportul de energie a fost în perioada analizată de 1,7 TWh, faţă de 1,3 TWh în primele cinci luni din 2014. "Per total, soldul import-export a crescut de la 2,2 la 2,8 TWh în favoarea exportului", potrivit ANRE. Cele mai mari volume exportate, de peste 1 TWh, au fost înregistrate în lunile ianuarie şi aprilie, în timp ce cele mai mari importuri au fost realizate în ianuarie şi mai.

Compania Coty cumpără trei divizii ale Procter&Gamble

Compania americană Coty a caştigat licitaţia organizată de Procter&Gamble pentru vanzarea a trei divizii producătoare de parfumuri, produse de înfrumuseţare şi de îngrijire a părului, pentru 12 miliarde de dolari, potrivit unor surse citate de New York Post, relatează MarketWatch. P&G a informat Coty weekend-ul trecut că a caştigat licitaţia, au spus sursele, avertizand că tranzacţiile nu au fost finalizate, fiind posibil să intervină modificări. Între produsele fabricate de Copty se află parfumurile Calvin Klein şi Marc Jacobs şi produsele cosmetice New York Color. Gama de îngrijire a părului vandută de P&G include marca Wella. Potrivit surselor, valoarea celor trei tranzacţii ar putea atinge 12 miliarde de dolari. Coty a cumpărat de-a lungul timpului mărci recunoscute, iar caştigarea licitaţiei organizate de P&G îi va permite să îşi extindă prezenţa pe piaţă şi să facă economii. Compania Coty, cu sediul central în New York, are peste 10.000 de angajaţi la nivel mondial.

Încrederea în economia Germaniei este în scădere

Încrederea în economia Germaniei a coborat în iunie la cel mai redus nivel din ultimele şapte luni, semn că activităţile din cea mai mare economie a Europei încetinesc, pe fondul incertitudinilor tot mai mari legate de criza din Grecia şi ritmul lent de creştere economică la nivel mondial. Indicele referitor la aşteptările economice în Germania, calculat de ZEW, a scăzut în iunie pentru a treia lună consecutiv, de la 41,9 puncte în luna mai la 31,5 puncte, cel mai redus nivel atins după noiembrie 2014, cand indicele a înregistrat numai 11,5 puncte, relatează MarketWatch. Rezultatul este sub aşteptările analiştilor, care anticipau un nivel al indicelui ZEW de 37 de puncte. "Incertitudinile legate de viitorul Greciei şi ritmul lent de dezvoltare al economiei mondiale afectează încrederea în economie", a declarat preşedintele ZEW, Clemens Fuest. Cei 229 de analişti şi investitori instituţionali care au participat la sondajul ZEW s-au declarat mai puţin muţumiţi şi de starea actuală a economiei Germaniei, indicele corespunzător coborand de la 65,7 puncte în luna mai la 62,9 puncte în iunie. Un alt semn al incertitudinilor sporite este evoluţia indicelui bursier german DAX 30, care a scăzut cu circa 12% de la un maxim atins în luna aprilie.

Apple Music va plăti caselor de discuri peste 70% din venituri

Reprezentanţii grupului Apple au anunţat, ieri, că vor plăti caselor de discuri şi deţinătorilor de drepturi asupra compoziţiilor muzicale peste 70% din totalul veniturilor pe care le va obţine de la utilizatorii care se abonează la serviciul Apple Music, informează Reuters. Serviciul Apple Music, lansat săptămana trecută, nu diferă prea mult de alte servicii de streaming muzical, însă beneficiază de cateva avantaje majore, precum experienţa grupului Apple pe piaţa muzicală, numele unui brand global şi cateva sute de milioane de clienţi ai magazinului online iTunes. În Statele Unite, Apple va plăti caselor de discuri 71,5% din veniturile pe care le va obţine din abonamentele (în valoare de 9,99 dolari pe lună) aferente serviciului său de streaming muzical. Acest procent va fi, în medie, de 73% pe plan internaţional, potrivit Re/code, un site specializat în publicarea de ştiri din domeniul tehnologiei. Potrivit site-ului iGeneration.fr, această repartiţie este una clasică, similară celei asociate cu App Store, care virează 70% din venituri dezvoltatorilor şi păstrează 30% din venituri pentru Apple. Acest procent reprezintă, de asemenea, o împărţire a veniturilor folosită în mod uzual în mediul muzical - tot 70% plăteşte şi serviciul Spotify, de exemplu.








În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.