Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Un sfert dintre romani îşi cumpără haine o dată la 2-3 luni

Ziarul de Vrancea
16 dec 2014 396 vizualizări
Sunt preferate mall-urile şi retailerii mari u o treime dintre cumpărători aşteaptă promoţiile ca să achiziţioneze diverse articole vestimentare

Un sfert dintre romani îşi cumpără îmbrăcăminte o dată la 2-3 luni, preferă mall-urile şi produsele reţelelor de fashion cunoscute, în top cinci aflandu-se H&M, Kenvelo, Zara, C&A şi Bershka, potrivit unui studiu GfK. Grupele de varstă care cumpără cel mai des, uneori chiar mai des de o dată pe lună, sunt persoanele între 18 şi 34 de ani. Peste 70% dintre cei care îşi iau haine minim o dată la 3 luni fac achiziţia la mall, în timp ce din magazinele stradale de profil doar 50% dintre respondenţi cumpără atat de des. Bucureştiul este oraşul cu cele mai multe mall-uri, iar acest tip de centru comercial este locul preferat de locuitorii capitalei pentru achiziţionarea articolelor de îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru peste 45% dintre participanţii la studiul GfK. Imaginea diferă faţă de oraşele mari, unde mai puţin de 30% dintre cumpărători vizitează frecvent mall-urile pentru achiziţii de haine, dar şi faţă de oraşele sub 200.000 de locuitori, unde locurile dedicate unor astfel de cumpărături sunt fie magazinele de profil situate la stradă, fie pieţele/ tarabele cu îmbrăcăminte. Vanzările online de articole de îmbrăcăminte sunt mult mai bine reprezentate în Bucureşti faţă de restul ţării – 11% din bucureşteni afirmă că îşi cumpără des haine din online, faţă de doar 5% în restul ţării. Outlet-urile se numără şi ele printre canalele foarte des accesate de către bucureşteni - un sfert dintre ei spun că îşi cumpără frecvent haine de la outlet-urile care comercializează branduri faimoase. De asemenea, o treime dintre cei intervievaţi susţine că aşteaptă perioada promoţiilor pentru a-şi cumpăra articole vestimentare. Întrebaţi despre suma pe care au cheltuit-o pe îmbrăcăminte sau încălţăminte în ultima lună, peste 15% dintre romanii din urban au declarat că au cheltuit peste 200 lei, media fiind ridicată de către bucureşteni – 22% dintre ei au facut achiziţii care depăşesc această valoare în luna precedentă. Mărcile cunoscute sunt prima opţiune cand este vorba de împrospătarea garderobei, atat pentru cei foarte tineri, dar şi pentru cei de varstă medie, peste 50% spunand că preferă să îşi cumpere produse ale marilor lanţuri de branduri. H&M conduce în topul celor mai frecventate magazine de brand, la nivel naţional, dar şi în Capitală. Celelalte magazine de profil care conduc în topul preferinţelor (cel mai frecvent vizitate) în oraşele mari şi în Bucureşti sunt, în ordine, Kenvelo, Zara, C&A, Bershka, Pull&Bear, New Yorker, Stradivarius, Mango şi Koton. Studiul a fost realizat de GfK Romania pe un eşantion de 1.000 de respondenţi din toată ţara, cu varsta de peste 15 ani. Metoda folosită este cea a interviurilor faţă în faţă.

Înmatriculările auto au urcat puternic în Romania

ţara noastră a consemnat a treia mare creştere a înmatriculărilor de autoturisme noi din UE la 11 luni

Romania a înregistrat a treia mare creştere a înmatriculărilor de autoturisme noi din UE, de 23,9%, în primele 11 luni din acest an, pe o piaţă europeană în urcare, în timp ce Dacia a avut cel mai important avans dintre mărcile cu volum ridicat de vanzări, de 27,1%, la 331.762 unităţi. În Romania, vanzările de automobile personale noi au urcat la 64.577 unităţi în intervalul ianuarie-noiembrie, de la 51.141 unităţi în aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşteri mai mari decat cea consemnată de piaţa auto romanească au avut Portugalia (34,5%), la 130.887 unităţi şi Irlanda (29,4%), la 95.988 unităţi, arată datele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). La nivelul Uniunii Europene (UE), vanzările de maşini noi au înregistrat un avans de 5,7% în primele 11 luni, în comparaţie cu acelaşi interval din 2013, la 11,6 milioane unităţi, pe fondul creşterii marilor pieţe din Europa.  Astfel, piaţa auto s-a extins în Spania cu 18,1%, în Marea Britanie cu 9,4%, în Ialia cu 4,3%, iar în Franţa cu 1,1%. Cea mai mare piaţă auto din UE, cea din Germania, a avansat cu 2,6%, la 2,8 milioane unităţi. În ceea ce priveşte înmatriculările Dacia, acestea au crescut cel mai mult dintre mărcile cu volum ridicat de vanzări, la 331.762 unităţi în primele 11 luni ale acestui an, faţă de 261.016 unităţi în aceeaşi perioadă din 2013. Avansul mărcii romaneşti a fost depăşit de Jeep, care a consemnat vanzări în urcare cu 58,4%, la 31.954 maşini, şi Mitsubishi, cu 85.349 autoturisme comercializate, în creştere cu 38,9%. Cota de piaţă a Dacia se situează la 2,9% în UE, la finalul lunii noiembrie, în urcare de la 2,4% în aceeaşi lună a anului trecut. Grupul francez Renault, care deţine marca Dacia, a înregistrat un avans al vanzărilor de 14,3% în perioada ianuarie-noiembrie, la 1.121.024 maşini. Renault este al treilea mare producător auto din Europa. Cel mai mare producător auto european, grupul german Volkswagen, a raportat o creştere de 7,4%, la 2,94 milioane maşini, în timp ce înmatriculările PSA Peugeot Citroen, plasat pe poziţia a doua, au urcat cu 3,8%, la 1,25 milioane unităţi. În luna noiembrie, în Romania au fost înmatriculate 5.669 de autoturisme noi, în creştere cu 3,4% comparativ cu aceeaşi lună din 2013, cand au fost vandute 5.474 unităţi.

Companiile industriale vor relua creşterea producţiei

Managerii firmelor industriale din Romania se aşteaptă ca nivelul producţiei să-şi reia creşterea în următoarele şase luni, după ce în noiembrie a scăzut pentru un sfert dintre acestea comparativ cu luna precedentă, fiind mai redus şi volumul comenzilor noi, potrivit Barometrului Industrial. Producţia a scăzut pentru 26% dintre firmele industriale în noiembrie, iar pentru 41% dintre acestea a stagnat faţă de luna octombrie, relevă Barometrul Industriei din Romania realizat în noiembrie de IRSOP Market Research&Consulting şi Facultatea de Management din cadrul şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA). "Sectorul industrial este în contracţie uşoară, indicatori precum producţia, comenzile noi sau stocurile avand o tendinţă descendentă în noiembrie. Industria este însă optimistă şi aşteaptă o creştere a principalilor indicatori de activitate în următoarele şase luni", a declarat marţi Petre Dătculescu, directorul general al companiei de cercetare, într-o conferinţă de presă. Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 300 manageri din firme industriale, reprezentativ la nivelul celor circa 15.200 de companii de profil cu peste 9 angajaţi, care generează aproximativ 95% din cifra de afaceri a industriei. În acest sector, care cuprinde 51.000 de companii, sunt incluse activităţile de prelucrare a materiei prime (90%), apă şi salubritate (6%), minerit (2%) şi energie (2%). Aproape jumătate dintre respondenţi apreciază că producţia îşi va relua creşterea în următoarea jumătate de an, iar o treime spun că va rămane cel puţin la nivelul din noiembrie. În ceea ce priveşte comenzile noi, acestea au scăzut la un sfert dintre firme, dar nu s-a modificat volumul în cazul a peste jumătate dintre companii (55%). Totodată, 41% dintre participanţii la studiu se aşteaptă la o creştere a comenzilor în următoarele şase luni. Managerii firmelor se aşteaptă şi la creşterea costurilor (52%), deşi ele au urcat deja potrivit răspunsurilor a 29% dintre intervievaţi.


Aproape 20% din firmele debutante pierd facilităţile

Peste 3.200 de firme înfiinţate de debutanţii în afaceri (SRL-D), 20% din total, îşi pierd la finele lunii decembrie calitatea de microîntreprindere debutantă, iar antreprenorii trebuie să opteze pentru altă formă juridică, astfel că nu vor mai primi facilităţile de stat oferite de acest statut. "La data de 31 decembrie 2014, 3.224 de societăţi îşi pierd calitatea de microîntreprindere aparţinand întreprinzătorului debutant, ca urmare a împlinirii termenului de 3 ani de la data înfiinţării acestora. Astfel, reprezentanţii acestor societăţi trebuie să facă demersurile necesare pentru schimbarea sintagmei S.R.L.-D. în S.R.L. sau să opteze pentru altă formă juridică", se arată într-un comunicat al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC). Potrivit Ordonanţei de urgenţă pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de microîntreprindere aparţinand întreprinzătorului debutant se pierde, prin efectul legii, la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la data înregistrării. Astfel, în termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la pierderea calităţii de microîntreprindere aparţinand întreprinzătorului debutant, societatea respectivă are obligaţia să procedeze la schimbarea denumirii. Prin urmare, reprezentantul societăţii se va prezenta la oficiul registrului comerţului de pe langă tribunalul unde şi-a declarat sediul social, în termen de cel mult 45 de zile lucrătoare de la data la care se împlinesc 3 ani de la înmatricularea societăţii, în vederea schimbării denumirii. Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, a fost lansat în 2011, prin care debutanţii în afaceri beneficiază, printre altele, de finanţare nerambursabilă de pană la 10.000 de euro. Pană la sfarşitul lunii octombrie erau înfiinţate 16.205 de SRL-D, din care mai erau funcţionale 15.896, în condiţiile în care 309 de societăţi au fost radiate.

Lafarge şi Holcim au verde pentru fuziune

Comisia Europeană a aprobat fuziunea dintre producătorii de ciment Holcim şi Lafarge, care urmează să se încheie în prima jumătate a anului viitor şi care presupune şi vanzarea unor active deţinute de cele două companii, Lafarge urmand să renunţe la operaţiunile pe care le conduce în Romania. "În urma discuţiilor cu Comisia Europeană, Holcim şi Lafarge au finalizat lista cu activele la care va renunţa în Europa, cu excepţia unei mici schimbări legate de activele din Franţa", se arată într-un comunicat emis de cele două companii. Modificarea vizează renunţarea la staţia de măcinare Saint-Nazaire deţinută de Lafarge în Franţa, potrvit Bloomberg. "Ne-am asigurat că prin crearea unui grup important la nivel global nu va fi afectată competiţia", a declarat Margrethe Vestager, comisarul pentru domeniul competiţiei. Obţinerea aprobării din partea Comisiei Europene a depins de renunţarea la unele dintre activele deţinute de cei doi mai producători de ciment la nivel mondial, astfel că decizia Holcim şi Lafarge a fost ca în ţări precum Romania, Germania şi Ungaria să vandă în totalitate activele uneia dintre companii şi să le păstreze pe ale celeilalte. În cazul Romaniei, vor fi vandute operaţiunile producătorului francez de ciment Lafarge, care deţine două fabrici de ciment, la Medgidia şi Hoghiz, şi o staţie de măcinare, la Targu Jiu. De cealaltă parte, Holcim Romania deţine două fabrici de ciment, în Campulung şi Aleşd, o staţie de măcinare şi un terminal de ciment la Turda, 13 staţii ecologice de betoane, trei staţii de agregate, două staţii de lianţi speciali şi un terminal de ciment în Bucureşti. Totodată, Lafarge şi Holcim au anunţat că poartă în continuare negocieri pentru vanzarea activelor estimate la 7 miliarde de euro, potrivit Bloomberg, şi că procesul fuziunii se va încheia în primul semestru din 2015.

Decizie disperată a Băncii centrale a Rusiei

Banca centrală a Rusiei a decis, luni spre marţi noapte, să urce dobanda cheie cu 6,5 puncte procentuale, la 17%, marcand cea mai mare creştere într-o singură zi din 1998 pană în prezent, cu scopul de a sprijini rubla, informează Bloomberg. Joia trecută, banca centrală a majorat dobanda de politică monetară la 10,5%, nivel aproape dublu faţă de cel de 5,5% înregistrat la începutul acestui an, pentru a opri deprecierea rublei care riscă să afecteze economia aflată deja în pragul recesiunii. Aceasta este a şasea creşterea a dobanzii cheie efectuată de banca centrală de la începutul anului pană în prezent. Rubla s-a apreciat cu pană la 10,8% la Moscova, în deschiderea şedinţei, şi era tranzacţionată la 59,99 unităţi pe dolar la 9.07, în urma deciziei anunţate de banca centrală. Luni, rubla a a coborat la noi minime istorice, sub 60 de unităţi pentru un dolar, respectiv 75 de unităţi pentru un euro. De la începutul acestui an, rubla s-a depreciat cu 40% în raport cu euro şi cu 45% faţă de dolar, din cauza impactului sancţiunilor occidentale asupra economiei Rusiei şi a scăderii cotaţiei petrolului. În luna decembrie, banca centrală a cheltuit, fără succes, 5,9 miliarde de dolari pentru a opri declinul rublei, în timp ce, la nivelul anului, instituţia a folosit 80 de miliarde de dolari din rezervele sale în acest sens.

Preţul petrolului a coborat sub 60 de dolari

Preţul petrolului Brent a coborat marţi sub 60 de dolari pe baril pentru prima oară din mai 2009 pană în prezent, în condiţiile în care producătorii nu dau semne că vor reduce cantităţile. Cotaţia contractelor pentru petrolul Brent cu livrare în ianuarie, care expiră marţi, a coborat cu 2,04 dolari, la 59,02 dolari pe baril. În cazul petrolului Brent cu livrare în februarie, preţul a scăzut cu 1,82 dolari, la 59,39 dolari pe baril. De asemenea, preţul petrolului West Texas Intermediate a scăzut sub 55 de dolari pe baril, marcand cel mai jos nivel înregistrat din 2009. Astfel, barilul de petrol WTI a coborat cu 1,81 dolari, la 54,10 dolari la New York. Preţul ţiţeiului a scăzut cu aproximativ 45% în acest an, în contextul în care Organizaţia ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a încercat să îşi menţină cota de piaţă la nivel mondial în faţa Statelor Unite. De altfel, preţul petrolului Brent îşi va continua declinul, probabil, şi anul viitor şi ar putea coborî la 50 de dolari pe baril, potrivit unui sondaj Bloomberg. OPEC, care furnizează 40% din necesarul de petrol la nivel global, nu intenţionează să reducă producţia, a anunţat Suhail al-Mazrouei, ministrul Energiei din Emiratele Arabe Unite.

Ministrul Agriculturii visează frumos

Ministrul Agriculturii Daniel Constantin a declarat, marţi, la comisiile de agricultură din Parlament, că speră ca la jumătatea anului 2015, în funcţie de încasările la buget, să se aplice măsura privind scăderea TVA la carne. ”Noi am promis, şi noi şi primul ministru că, dacă pe parcursul anului 2015 încasările vor permite, nu vom ezita şi primul sector în care vom reduce TVA este sectorul de carne, nu numai la carne, ci la tot lanţul de producţie de piaţă care depăşeşte, din cunoştiinţele mele 3 miliarde de euro, deci scăderea TVA de la 24 la 9% ar fi consistentă. Primul ministru a spus cel tarziu la începutul lui 2016, asta nu înseamnă că, dacă la jumătatea anului, încasările o vor permite, nu vom ezita să facem această reducere”, a afirmat Constantin, în cadrul discuţiilor pe marginea avizării bugetului Ministerului Agriculturii, în comisiile de specialitate din Parlament. Premierul Victor Ponta a declarat, luni, în cadrul şedinţei Parlamentului în care s-a dat vot pe învestitura noului Guvern, că taxa pe valoarea adăugată va putea fi redusă la alte produse alimentare decat cele de panificaţie cel tarziu din ianuarie 2016, dar pe fondul unei creşteri a subvenţiilor pentru suprafeţele agricole.








În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.