Fructele romaneşti ar putea dispărea din magazine şi pieţe
Romanii aleg din ce în ce mai mult să consume mere, pere şi prune din import, pentru că sunt mai arătoase, iar fructele romaneşti au ajuns la o treime din consum şi riscă să dispară din magazine şi pieţe în următorii 3-5 ani, a declarat Aurel Tănase, directorul Prodcom. "Doar 60% din consumul la nivel naţional este asigurat de piaţa internă la legume şi 30-35% în cazul fructelor. Piaţa de legume-fructe este estimată la aproximativ 700 de milioane de euro", a spus directorul executiv al Organizaţiei Interprofesionale Legume-Fructe Prodcom. Potrivit datelor transmise de INS, în anul 1989, în Romania erau înregistrate aproape 240.000 de hectare de livezi, iar între timp suprafaţa a scăzut la 147.000 de hectare. Tănase spune că din acestă suprafaţă, doar 75.000 de hectare sunt "pe rod". În ultimii 10 ani au fost plantate doar 7.500 de hectare de livezi, potrivit reprezentantului producătorilor. El a adăugat că multe livezi sunt îmbătrantite şi fructele nu se pretează pentru consum. "Patrimoniul pomicol şi consumul de fructe romaneşti sunt în declin. Romanii preferă să consume fructe din import, care sunt mai frumoase. Se întamplă acest lucru atat în cazul merelor şi perelor, cat şi al prunelor, cireşelor, vişinilor şi caiselor. Dacă nu se schimbă ceva, dacă nu se evidenţiază cumva în pieţe produselor romaneşti şi dacă nu se reglementează această piaţă, ca să putem supravieţui, în 3-5 ani acestea ar putea dispărea din consum", a continuat Tănase. Acesta a afirmat că an de an, tot mai mulţi producători romani renunţă la livezi, din cauză că nu-şi recuperează costurile, şi fie vand terenurile, fie cultivă cereale pe ele. Majoritatea fructelor care concurează cu produsele romaneşti provin din Polonia şi Olanda, dar şi din Grecia şi Ungaria.În Romania s-au produs anul trecut 129.000 de tone de fructe, faţă de 132.000 de tone în 2009, potrivit datelor INS.
Fructele şi legume ecologice romaneşti nu ajung la raft
Niciunul dintre retailerii importanţi din Romania nu comercializează fructe şi legume autohtone ecologice, iar pe rafturile supermarketurilor şi hipermarketurilor se găseşte un singur brand de lapte ecologic, astfel că susţinerea acestor produse rămane la nivel declarativ, potrivit WWF. World Wide Fund for Nature (WWF) a publicat a treia ediţie a studiului Retailer Scorecard, care analizează performanţa de mediu a primilor 11 retaileri FMCG din Romania, respectiv Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Profi, Penny Market şi Selgros. Studiul relevă faptul că se menţine îmbunătăţirea la nivel de piaţă pentru fructele şi legumele fără certificare ecologică provenite din Romania (55%), dar în continuare niciuna dintre cele 11 companii nu comercializează fructe şi legume romaneşti provenite din agricultura ecologică.