Ce taxe mai poate inventa Guvernul în 2015? În medie, legislaţia fiscală se modifică mai des de o dată pe lună
Schimbările dese denotă o lipsă a unei strategii fiscale, spune Ramona Jurubiţa, Partner, Head of Taxation Services, KPMG Tax. "În ultima perioadă schimbările legislative au venit cu majorări de taxe pentru a umple golurile în visteria statului. Mai mult, introducerea impozitelor suplimentare nu a fost făcută cu o consultare prealabilă a industriilor afectate şi fără a exista un studiu de impact corespunzător, rezultatul fiind împovărător pentru majoritatea societăţilor afectate. Schimbările dese denotă practic o lipsă a unei strategii fiscale robuste care să aibă ca obiective o creştere sustenabilă de venituri bugetare prin crearea premiselor corespunzătoare pentru dezvoltarea afacerilor din România", spune Ramona Jurubiţa
Filosofia Guvernului: "Sarcini fiscale în plus contribuabililor corecţi"
Gabriel Biriş, partener al Biriş Goran, dă vina pe interesele politicienilor şi pe carpeli. "Sunt cateva explicaţii: 1.Nevoia de carpeli pe termen scurt. 2. Toanele politicienilor. 3. Greşeli ce au trebuit a fi corectate. 4. Jocul de glezne, ne facem că lucrăm. 5. Interese personale ale politicienilor sau sponsorilor lor", consideră Gabriel Biriş.
Mihaela Mitroi, şefa departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică a PwC e de părere că instabilitate fiscală vine şi din slabă capacitate administrativă şi de prognoză a autorităţilor. În plus, "autorităţile preferă soluţia mai facilă de a impune sarcini fiscale suplimentare contribuabililor corecţi, mai degrabă decat să adreseze problema mai dificilă a gradului redus de colectare a impozitelor şi taxelor existente şi de combatere a evaziunii fiscale", precizează Mihaela Mitroi.
Reprezentanţii Ministerului Finanţelor spun însă că instabilitatea vine mai degrabă din armonizări cu legislaţia europeană. "Modificarea legislaţiei fiscale a fost determinată în timp de un cumul de factori, atat interni cat şi externi. În ultimii ani măsurile fiscale au fost generate mai ales de răspunsul oferit de autorităţi pentru a diminua efectele crizei economice, care a afectat România începînd cu finalul anului 2008. Discutăm în principal despre identificarea unor soluţii fiscale, economice şi sociale, care au fost incluse în legislaţia fiscală în scopul diminuării dezechilibrelor macroeconomice, asigurarea sustenabilităţii finanţelor publice, dar şi pentru stimularea revenirii şi creşterii economice", se arată într-un răspuns trimis hotnews.ro de reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice.
Bogza: Creşteri de impozite în 2015 ar fi de neînţeles
Incertitudinea pe linia fiscalităţii în 2015 e maximă, mai scrie hotnews.ro, iar acest lucru îngrijorează mediul de afaceri. Preşedintele Consiliului Investitorilor Străini, Mihai Bogza, speră că anul viitor să nu aibă lor majorări de taxe. "Credem că există toate premisele că pentru anul 2015 să nu aibă loc majorări de taxe, iar investiţiile publice, care în 2014 au dat înapoi, să revină la niveluri normale, inclusiv prin atragerea de fonduri europene nerambursabile. De altfel, cu ocazia reducerii CAS cu 5%, răspunzand unor îngrijorări venite din partea mediului de afaceri privind sustenabilitatea măsurii pe termen mai lung, Guvernul a şi menţionat că va compensa impactul asupra veniturilor bugetare în principal printr-o mai bună colectare. Aşteptăm ca Guvernul să onoreze această promisiune, cu atat mai mult e loc destul în acest sens, România situandu-se pe un loc de neinvidiat în Europa, mai ales în ce priveşte colectarea TVA. Din toată această perspectivă, repet, creşteri de impozite în 2015 ar fi de neînţeles şi ar submina grav credibilitatea autorităţilor romane sub aspectul predictibilităţii mediului fiscal şi a capacităţii de a implementa propriile angajamente". a spus Bogza.