Vanzările de bunuri de folosinţă îndelungată, în creştere masivă
Vanzările de bunuri de folosinţă îndelungată au urcat cu 15,7% în trimestrul trei, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 484 milioane euro, fiind cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 pană în prezent, evoluţia prevestind şi un sfarşit de an cu livrări în creştere,potrivit GfK. "Indicatorul de încredere al consumatorului a continuat să crească de-a lungul lui 2014, romanii fiind optimişti în special în perioada alegerilor. Aşteptările legate de îmbunătăţiri viitoare în materie de finanţele gospodăriilor au crescut, împreună cu o ameliorare în datoriile acestora. Acest context a creat o dorinţă crescută de cumpărare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emoţionale – precum bunurile de folosinţă îndelungată – în special în următorul trimestru, o perioadă ce va conţine multe oportunităţi promoţionale", arată rezultatele studiului GfK TEMAX pentru Romania. Patru din cele şapte sectoare au avut creşteri de două cifre în trimestrul al treilea: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) şi electrocasnice mici (18%). O uşoară creştere a fost simţită şi de piaţa IT, în timp ce sectorul de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a scăzut uşor. Piaţa foto a continuat să scadă, potrivit GfK TEMAX. Astfel, în perioada iulie-septembrie, piaţa de telecom a ajuns la 144 milioane de euro, iar smartphone-urile au continuat să contribuie la evoluţia pozitivă a acestui sector. Preferinţele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de menţinerea trendurilor crescătoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezoluţie ridicată, ecrane de dimensiuni mari şi 4G. În schimb, cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat să scadă, potrivit GfK. Vanzările de electronice au crscut cu 21% în trimestrul al treilea, la 71 milioane de euro, cea mai bună performanţă fiind înregistrată de televizoarele cu ecran mare şi cele UHD, alături de o scădere considerabilă a preţurilor. De asemenea, o creştere puternică a fost înregistrată şi de monitoarele multifuncţionale. Sectorul consolelelor video, precum şi cel audio au avut la randul lor evoluţii bune. Sectorul de electrocasnice mari a avansat cu 18% în perioada analizată, atingand o valoare de 112 milioane de euro. "Procesul de înlocuire a frigiderelor şi maşinilor de spălat – cumpărate în 2007/2008 şi care au ajuns la sfarşitul ciclului de utilizare– a început într-un ritm accelerat. În valoare, ratele de creştere de două cifre au fost observate şi pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (pană la 50%), maşini de spălat eco cu o capacitate mai mare, dar şi o penetrare crescută pentru produsele incorporabile, ce reprezintă 16% din vanzările de electrocasnice mari", se arată în raport. În ceea ce priveşte electrocasnicele mici, cele mai remarcabile performanţe sunt ale aspiratoarelor şi ale storcătoarelor de fructe şi legume.