Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Victimele accidentelor auto vor primi mai puţini bani

Ziarul de Vrancea
2 sep 2014 849 vizualizări
Plafonul maxim al despăgubirilor pentru vătămări corporale în baza poliţelor RCA, situat în prezent la 5 milioane de euro, va fi redus drastic

Autoritatea de Supraveghjere Financiară vrea să scadă plafonul maxim al despăgubirilor pentru vătămări corporale în baza poliţelor RCA, situat în prezent la 5 milioane de euro, pentru reduce presiunea asupra cheltuielilor asigurătorilor, în creştere din cauza sentinţelor instanţelor. "Avem o discuţie cu jucătorii din piaţă în privinţa plafonului maxim al despăgubirilor pentru vătămări corporale în baza poliţelor RCA, care este un plafon european, dar unul nerealist, nefezabil şi contraporductiv pentru piaţa din Romania. Nu am stabilit un alt plafon, am avut consultări pe acest subiect. Vom avea o iniţiativa de modificare a acestui plafon. Trebuie să luăm în calcul istoricul daunelor de acest fel. Iniţiativa legislativă nu încalcă prevederile UE, care cred că sunt indicative şi nu obligatorii. De asemenea, statele membre UE au dreptul să-şi adapteze normele la specificul naţional", a declarat ieri preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu. Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite. Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba. Legislaţia stabileşte un plafon maxim al despăgubirilor de 5 milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial, produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate. Creşterea pragului de despăgubire atat în cazul vătămărilor corporale şi deces, dar şi al daunelor materiale, a afectat rezultatele companiilor de asigurări pe segmentul poliţelor RCA, asigurări obligatorii care au fost utilizate deseori de companii pentru a obţine lichidităţi şi cotă de piaţă, ceea ce a dus la o concurenţă acerbă pe partea de tarife. Potrivit datelor ASF, volumul despăgubirilor pentru vătămări corporale şi daune morale a crescut puternic în ultimii şase ani, urcand de la 3% în 2008 la circa 25% din totalul plăţilor la sfarşitul lunii martie a acestui an. Evoluţia este şi urmarea faptului că Romania a armonizat din 2012 cu legislaţia europeană limitele de despăgubiri pe care instanţele le pot acorda victimelor accidentelor sau urmaşilor acestora, dacă nu se ajunge la un acord amiabil. Daunele materiale provocate de accidente pot fi despăgubite pană la 1 milion de euro, iar cele pentru vătămări corporale şi decese (despăgubiri morale) se pot ridica şi la 5 milioane de euro, cu mult peste pragurile anterioare. Asigurătorii încearcă de mai mult timp să impună un ghid de despăgubiri care să reprezinte o referinţă pentru instanţele din Romania.

Nicolescu nu exclude o criză a gazelor în această iarnă

Ministrul delegat pentru Energie susţine însă că Romania este pregătită

Ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu, nu exclude apariţia unei crize a alimentării cu gaze în această iarnă, în contextul conflictului dintre Rusia şi Ucraina, dar spune că Romania este pregătită şi nu va fi afectată. "Nu exclud să apară o criză a gazelor. Nu trebuie să ne surprindă, noi suntem pregătiţi. Avem mai multe scenarii pentru la iarnă în privinţa asigurării alimentării cu gaze, dar în niciunul dintre aceste scenarii populaţia Romaniei nu va fi afectată", a declarat Nicolescu, prezent la inaugurarea investiţiei Romgaz în extinderea depozitului de înmagazinare a gazelor naturale de la Urziceni, judeţul Ialomiţa. El spune că această investiţie este foarte importantă pentru Romania, mai ales în contextul situaţiei din Est. "Creşte capacitatea de stocare cu 100 milioane metri cubi şi cea de extacţie în perioada iernii cu 2,4 milioane metri cubi. Pentru la iarnă vom stoca 2,5 miliarde metri cubi, faţă de cat a stabilit ANRE, adica 1,7 miliarde metri cubi. Suntem pregătiţi pentru orice situaţie, care nu exclud să apară ca urmare a situaţiei din Est", a explicat Nicolescu. Totodată, el a precizat că posibilitatea Romaniei de a-şi ajuta vecinii este limitată. "Planul nostru este să înmagazinăm cat mai multe gaze. Avem rezerve importante de păcură, iar dacă va fi nevoie vom trece termocentralele de pe gaze pe păcură", a explicat ministrul. Romania produce anual, în special prin OMV Petrom şi Romgaz Mediaş, aproximativ 11 miliarde metri cubi de gaze, şi importă anual din Federația Rusă alte 2,5-3 miliarde metri cubi de gaze. Uniunea Europeană ar putea interzice exporturile de gaze şi să limiteze consumul industrial, pentru protejarea aprovizionării cu energie a utilizatorilor casnici în această iarnă, în eventualitatea în care Rusia ar opri livrările de gaze din cauza crizei din Ucraina, potrivit unei surse comunitare. Rusia este cel mai mare furnizor de petrol, gaze şi cărbune al Europei, iar infrastructura de conducte din Ucraina ar putea fi folosită ca armă politică, aşa cum s-a mai întamplat, avand în vedere că autorităţile europene şi cele de la Moscova se contrazic din cauza acţiunilor militare ruseşti pe teriotoriul ucrainean.

Vanzările Dacia în Germania au săltat cu 7,6%

Vanzările Dacia în Germania au crescut cu 7,6% în primele opt luni ale anului, la 34.189 de autoturisme, avansul fiind de trei ori mai rapid decat cel de 2,6% consemnat de piaţă, care a totalizat 2,02 milioane unităţi. Cota de piaţă a Dacia în Germania s-a menţinut în perioada ianuarie-august la nivelul de 1,7%, potrivit datelor biroului de înmatriculări auto german. Dintre cele 33 de mărci analizate, 18 au înregistrat o evoluţie pozitivă a înmatriculărilor de autoturisme noi, iar restul scăderi. Cea mai bună evoluţie a fost înregistrată de marca Jeep, cu un avans de 38,7%, la 5.807 de autoturisme, urmată de Land Rover, cu o creştere de 20,5%, la 10.165 unităţi. Cel mai mare declin a fost consemnat de Chevrolet, de 71,5%, la 5.234 de maşini. Livrările liderul de piaţă Volkswagen au urcat cu 2,5%, la 430.862 autoturisme, iar cele ale mărcii Renault, parte a grupului cu acelaşi nume, care deţine şi Dacia, au crescut cu 4,8%, la 68.791 unităţi. În luna august, înmatriculările Dacia au scăzut cu 6,6%, la 3.900 autoturisme, în timp ce piaţa a înregistrat un declin de 0,4%, la 213.092 unităţi. Dacia avea în august o cotă de piaţă de 1,8%. Marca Mitsubishi a consemnat cel mai puternic avans în iulie, de 48,3%, la 2.121 autoturisme, urmată de Land Rover, cu 41,4%, la 909 unităţi şi Jeep, cu 40,8%, la 849 unităţi. Renault a înregistrat un declin de 11,5%, la 6.801 unităţi. Livrările Volkswagen au urcat luna trecută cu 15,5%, la 46.095 de autoturisme. Germania este a doua piaţă ca mărime pentru Dacia, după Franţa.

Linie feroviară de mare viteză Bucureşti-Iaşi cu bani de la chinezi

Guvernul Romaniei a discutat cu mai multe companii din China posibilitatea realizării unei linii feroviare de mare viteză între Bucureşti şi Iaşi, care ar putea continua către Chişinău, în condiţiile în care Comisia Europeană se opune unei linii de mare viteză Bucureşti-Constanţa. Premierul Victor Ponta a vrut marţi să vadă personal performanţa trenurilor de mare viteză din China şi s-a deplasat, alături de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, cu un astfel de tren de la Beijing la Tianjin. Cu acest prilej Ponta a arătat că recent Comisia Europeană a transmis guvernului că nu este de acord cu realizarea unui alt proiect pe linia Bucureşti-Constanţa. În locul acestuia autorităţile romane negociază cu companii din China realizarea unei legături feroviare de mare viteză între Bucureşti şi Iaşi, care să continue şi către Republica Moldova. "Acum domnul Rus a intrat în discuţii mai avansate pentru că nu se poate face acest proiect pilot pe linia Bucureşti-Constanţa, acolo este coridor european şi Comisia Europeană se opune unui nou proiect, însă cu ce am propus noi, şi urmează să avem studiile de fezabilitate, ar fi o linie care să lege Bucureşti-Iaşi şi mai departe spre Chişinău", a declarat premierul Ponta. Acesta a arătat că îşi doreşte ca în Romania să realizeze primul proiect pilot de acest fel din Europa Centrală şi de Est şi a arătat că proiectul este unul integrat, ţara noastră urmand să contracteze din China atat tehnologia pentru calea ferată, cat şi trenurile de mare viteză. "Preţul mediu pentru o linie de cea mai mare viteză, 350 km pe oră, este cam 20 de milioane de dolari (pe kilometru - n.r.), însă eu cred că Romania, nefiind distanţe atat de mari, are nevoie de tehnologie care prevede 200-250 de kilometri", a mai spus Ponta. Şeful guvernului a mai arătat că în 2015 s-ar putea şti dacă acest proiect este viabil. "În 2015, după ce terminăm cu campaniile electorale, cu toate celelalte lucruri care de obicei împiedică proiectele în Romania este momentul în care putem într-adevăr să avansăm foarte mult cu toate proiectele", a arătat Ponta.

Vanzările de alimente, băuturi şi tutun au urcat cu 11,4%

Vanzările de alimente, băuturi şi tutun au crescut în iulie, în serie brută, cu 11,4% faţă de aceeaşi lună a anului trecut şi cu 5% comparativ cu iunie, iar cele de produse nealimentare au urcat cu 8,7% şi, respectiv, 3,5%, astfel că afacerile din comerţul cu amănuntul au înregistrat un plus de 6,3% Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut, în serie brută, cu 3% în iulie, raportat la luna similară a anului trecut, se arată într-un comunicat al Institutului Naţional de Statistică (INS). Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a înregistrat o majorare cu 7,6%, datorită creşterii vanzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 9,7%) şi vanzărilor de produse nealimentare (plus 9,4%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate s-a redus cu 4,3%. Comparativ cu luna iunie, în iulie, comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a urcat, în serie brută, cu 13,2%. Ajustat în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, volumul afacerilor din comerţ a urcat cu 0,4% faţă e luna anterioară, ca urmare a creşterilor înregistrate la vanzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus0,3%.). În schimb, vanzările de carburanţi pentru autovehicule şi vanzările de produse nealimentare s-au redus cu 3,2% şi, respectiv,1%. Pe ansamblul primelor şapte luni ale anului, cifra de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie brută, a crescut cu 8,2% comparativ cu perioada similară a anului trecut, datorită majorării vanzărilor de produse nealimentare (plus12%), vanzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus8,2%) şi comerţului de carburanţi pentru autovehicule (plus1,7%).

Spania a recuperat 28 miliarde euro prin combaterea evaziunii

Spania a recuperat aproape 28 de miliarde de euro de la lansarea, în 2012, a unui plan de combatere a fraudelor fiscale, a declarat marţi ministrul Bugetului, Cristobal Montoro, relateazã AFP. Ministrul a afirmat în faţa unei comisii parlamentare că lupta cu evazioniştii "este singura cale prin care se poate pune capăt acestui flagel, un veritabil atentat social care împiedică redresarea economică". Spania a revenit la creştere economică la jumătatea anului 2013. Prin această luptă cu frauda fiscală, autorităţile de la Madrid au recuperat 11,5 miliarde de euro în 2012, 10,9 miliarde de euro în 2013 şi 5,5 miliarde de euro în primul semestru al acestui an, a spus Montoro. La puţin timp după venirea la putere, în 2011, guvernul conservator condus de premierul Mariano Rajoy a lansat, în plină criză economică, un program drastic de austeritate, pentru economisirea a 150 de miliarde de euro pană la sfarşitul anului 2014. În paralel cu programul de austeritate, autorităţile de la Madrid au considerat că descurajarea fraudei fiscale este esenţială, într-o ţară în care economia subterană este echivalentă cu 20%-25% din PIB.

Rusia dă o palmă firmelor de software

Rusia vrea să înlocuiască programele software importate din străinătate cu unele dezvoltate de către producătorii ruşi, instituţiile guvernamentale fiind obligate să cumpere softuri produse local, în dauna celor aduse din ţările din Vest, relatează Ria Novosti. Ministerul Comunicaţiilor din Rusia a creat o serie de măsuri menite să susţină variantele ruseşti ale programelor software importate din străinătate, potrvit scrisorii către Ministerul Industriei, citate de publicaţia Vedomosti. "Departamentul propune stabilirea unui preţ mai mic cu 15% la achiziţionarea de software produs în Rusia. Dacă un program importat din străinătate este cumpărat, deşi există şi varianta internă a acestuia, ministerele vor fi obligate să dea o explicaţie scrisă în acest sens şi să o facă publică", se arată în scrisoarea Ministerului Comunicaţiilor. În plus, Ministerul Comunicaţiilor se anagajează să ofere autorităţilor locale, regionale şi federale o parte dintre programele de care au nevoie. De asemenea, agenţiile guvernamentale şi companiile aflate în subordinea statului vor fi obligate să raporteze Ministerului Comunicaţiilor proporţia dintre programele software naţionale şi cele străine pe care acestea la utilizează.


Taximetriştii germani au învins Uber

Uber, aplicaţia pentru smartphone care face legătura între pasageri şi cel mai apropiat şofer dispus să-şi ofere serviciile contra cost, a fost interzisă în Germania, după ce instanţele judecătoreşti au constatat încălcarea normelor privind transportul de persoane, relatează Financial Times. Instanţele judecătoreşti au fost sesizate de către companiile de taximetrie, care au acuzat Uber că nu respectă legislaţia germană în ceea ce priveşte transportul de pasageri. "Legea pentru transportul pasagerilor reglementează protecţia şoferilor şi a clienţilor. Această reglementare nu poate să nu fie luată în considerare de către o companie, oricat de neoliberală ar fi aceasta", a declarat preşedintele asociaţiei Taxi Deutschland, Dieter Schlenker. Totodată, el a acuzat Uber că afişează imaginea unui start-up şi a unui "salvator al economiei", deşi operează miliarde de euro cash, fonduri obţinute de la mari companii precum Google sau Goldman Sachs. Compania din SUA ar putea fi amendată cu 250.000 de euro, dacă va continua furnizarea serviciului în Germania.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.